EBRAHIM

تاپیک جامع معرفی هواگردهای غیر نظامی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

1200 مسافر وای!اگر سقوط کنه باید یه روز عزای عمومی فقط برای خانواده های مسافرا بگیرن!
ولی به نظرم اینده هواپیما های تجاری یه چیز تو همین مایه ها باید باشه.

راستی نگفتن رادار گریزه یا نه! (شوخی) icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اصلا طرفدار توپلف نیستم توپلف باید بره دنبال ساختن هوپیمای بمب افکن سنگین مانند 22 و160

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
روسها نیت دارن از این به بعد ۱۰۰۰ - ۲۰۰۰ نفر رو یک باره بفرستند بهشت icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولم میندازنش به ما تا رو سر ملت ایران تست بشه!!!
یه چند هزار نفری کشته بدیم با هواپیمای روسی!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احتمالا مشتري اصليش ايران و چينه خدا به هممون رحم كنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[center][size=6][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_323536_wXc6TC1V.jpg[/img][/size][/center]

اگر از علاقه مندان صنایع هوایی باشید بدون شک نام KC-135 سوخت رسان نام آشنای بویینگ را شنیده اید و با هواپیمای مسافربری 707 بویینگ آشنایی دارید اما شاید کمتر نام دش 80 به گوشتان خورده باشد ...

[right] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/dash80_n.jpg[/img] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_300px-Air_to_air_photo_of_the_Dash_80_FA239925.jpg[/img] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_Boeing_Model_367-80.jpg[/img] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_800px-Dash80TaxiTestK62712-5.jpg[/img][/right]

بویینگ هرچند از بازاریابی دو هواپیمای سوخت رسان و مسافربری مذکور سود کلانی بدست آورد اما برای رسیدن به این دو هواپیما یکی از پر ریسک ترین برنامه های تمام دوران هوانوردی را پشت سر گذاشت برنامه ای که طی آن با ساخت یک نمونه اولیه و در دو سال 16 میلیون دلار خرج بر دست بویینگ گذاشت بدون آنکه حتی یک مشتری برای آن پیدا شود !
بویینگ 367-80 یا دش 80 [b]{ Boeing 367-80 or "Dash 80"}[/b] با هدف نشان دادن برتری های هواپیمای جت در نقش مسافربری ساخته شد این هواپیما در زمانی کمتر از دو سال بین سالهای 1952 تا 54 ساخته شد .
پیشرفتهای چشمگیر اواخر دهه 40 میلادی بویینگ را بر آن داشت تا به سمت هواپیمای مسافربری از نوع جت حرکت کند نخستین تلاش بویینگ در راستای این هدف پروزا اولیه مدل بی 47 استارتوجت بود که در سال 1947 روی داد بویینگ دو سال بعد دومین پرواز آزمایشی را انجام داد .
بی 47 : [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/800px-XB-47-1_300.jpg"]http://gallery.milit...XB-47-1_300.jpg[/url]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_800px-XB-47-1_300.jpg[/img][/center]
درتابستان سال 1950 بیل آلن سرپرستی هیئتی را به عهده داشت که برای دیدن پرواز نخستین هواپیمای جت تجاری جهان در نمایشگاه هوایی فارنبرو به انگلستان سفر کرده بود آنها هم چنین از کارخانه سازنده این هواپیما که ستاره دنباله دار دی هاویلند نام داشت دیدن کردند . برداشت بویینگ این بود که بالهای پس گرا در کنار موتورهای غلاف شده بر روی بال می توانند عامل تکاملی برای هواپیمای کامت { ستاره دنباله دار} باشند که آنها تکنولوِژی ساخت آن را رویت کرده بودند .
ویلیام مک فرسون آلن معروف به بیل آلن :[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/William_McPherson_Allen_28472730678329.jpg"]http://gallery.milit...72730678329.jpg[/url]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_William_McPherson_Allen_28472730678329.jpg[/img][/center]
کامت : [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/800px-BEA_de_Havilland_DH-106_Comet_4B_Berlin.jpg"]http://gallery.milit...t_4B_Berlin.jpg[/url]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_800px-BEA_de_Havilland_DH-106_Comet_4B_Berlin.jpg[/img][/center]

[b]بویینگ به مشکل بر می خورد ..[/b]

بویینگ قصد داشت تا خطوط هوایی را متقاعد به بهره بری از هواپیمای جت کند به همین منظور تصمیم گرفت تا طرحی آزمایشی در قالب هواپیمای 473-60 سی ارائه دهد اما مشکلی وجود داشت ! خطوط هوایی حاضر نبودند تن به امتحان این فناوری نوین دهند آنها از موفقیت هواپیماهای موتورپیستونی مانند داگلاس سی 4 و سی 6 و بویینگ استراتوکروزر و لاکهید مارتین کانستلیشن راضی بودند و تمایلی به هواپیماهای جت نشان نمی دادند. هرچند بویینگ در قبال نیروهای نظامی خوب عمل می کرد و تجربه خوبی از همکاری با آنها داشت اما چنین کامیابی را در قبال خطوط هواپیمایی غیر نظامی کسب نکرده بود چرا که این بازار عملا تحت سلطه داگلاس قرار داشت .
در سال 1950 هم زمان با تلاشهای بویینگ داگلاس در حال بازاریابی برای هواپیمای دی سی 7 خود بود در این هنگام بویینگ به این نتیجه رسید که تنها راه غلبه بر رقیب سرسخت خود ساخت یک هواپیمای جت کامل و نشان دادن آن به همگان است. بویینگ در اقدامی ساده اما هوشمندانه برای به رخ کشیدن تمایز نسل نوین هواپیماها از نسل پیشین در نام گذاری این نسل از کد 700 بهره برد و نام نخستین هواپیما از این سری 707 تعیین شد.
بویینگ پیش از این توسعه بالهای پس گرا و موتورهای متصل به بدنه هواپیمای پیشین خود 367 را مطالعه و بررسی کرده بود و تصمیم به ساخت مدل 367-80 گرفت. این هواپیمای جدید به جز قطر بدنه فوقانی کمی از کی سی 97 کوچکتر بود و به گونه ای طراحی شد که بتوان از قالبهای موجود در ساخت اجزای آن بهره برد.هرچند این پروژه برای عموم به نام بویینگ 707 معرفی شد اما در میان کارکنان بویینگ به دش 80 {80 ـ } معروف بود.
کار طراحی در اوایل سال 1952 به پایان رسید و در آپریل هیئت مدیره بویینگ طرح را تایید کرده و ساخت هواپیمای دش 80 در نوامبر آغاز شد . این طرح در اصل یک اثبات گر فناوری بود در نتیجه بدون صدور گواهینامه و بدون هیچ گونه خط تولیدی ساخته شد و بسیاری از قطعات آن به صورت سفارشی ساخته شد . هواپیما کابین نداشت و تنها دارای تخته ای سه لا بود که آلات دقیق و نقشه پرواز بر آن نصب می شد .
دش 80 در 15مه 1950 18 ماه پس از آغاز عملیات ساخت از کارخانه رنتون خارج شد ولی در آزمایش تاکس در 22 مه ارابه فرود آن آسیب دید که به سرعت برطرف شد و در 15 ژوییه 1954 نخستین پرواز خود را انجام داد.
اما پرواز این پرنده گرایش آن به رول هلندی را نشان داد .{ رول هلندی یک نوع حرکت هواپیما است که شامل ترکیب از فاز خارج شده تکانهای دم و تکانهای پهلو به پهلو است .م.}

رول هلندی :


[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/DutchRollAnimGIF02.gif[/img][/center]

اما بویینگ که با این مشکل پیشتر در بی 47 و بی 52 روبرو شده بود از یک دستگاه کاهش انحراف که پیشتر در بی 47 به کار گرفته شده بود برای حل این مشکل بهره برد .{ دستگاهی که انحراف ناشی از رول هلندی را می کاهد .م. } البته مشکلاتی در سیستم ترمز و موتور نیز مشاهده شد که یکبار باعث خارج شدن هواپیما از باند شد.
در سال 1955 بیل الن از نمایندگان انجمن صنایع هوایی و یاتا {انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی } دعوت کرد تا شاهد نمایش پروازی ساده از هواپیما باشند اما خلبان تست بویینگ آلوین جانستون به جای آن دو بار مانور چرخش بشکه را اجرا کرد تا توانایی هواپیما را به رخ بکشد . { مانور چرخش بشکه مانوری است که iواپیما به طور کامل بر روی محور طولی خود می چرخد ودر حالی که در یک مسیر مارپیچ قرار دارد تقریبا مسیر اصلی خود را حفظ می کند.م.}
جالب آنکه روز بعد آلن ، جانستون را به دفتر خود خواست و از او خواست این عمل را تکرار نکند . جان کشمن رییس خلبانان تست بویینگ در سال 1994 پیش از تست بویینگ 777 گفت در دستورالعمل تست آمده است که چرخشی انجام نشود !


[b]پایانی بر یک آغاز [/b]

پس از تولید بویینگ 707 در سال 1957 دش 80 تبدیل شد به قالبی برای تست فناوری های گوناگون ، این پرنده سرانجام در سال 1969 پس از 2350 ساعت پرواز در قالب 1691 پرواز از خدمت خارج شد و در سال 1972 توسط بویینگ به موسسه اسمیتسون بخشیده شد و توسط این موسسه و در موزه ملی هوافضا در بین 12 هواپیمای قابل توجه در تمام ادوارطبقه بندی شد. به مدت 18 سال این هواپیما در قبرستان هواپیماها در آریزونا قرار داشت تا زمانی که بویینگ آن را در سال 1990 بازیابی کرد. آخرین پرواز این هواپیما به فرودگاه بین المللی دالس واشنگتن در تاریخ 27 آگوست 2003 انجام شد . بویینگ 367 دارای سه خدمه بود و بیش از سی ونه متر طول داشت ، دارای وزن خالی چهل و یک هزار و هشتصد و هفتاد کیلو گرم بود و و در حالت بارگیری کال به وزنی برابر با هشتاد و شش هزار و سیصد و شصت کیلوگرم می رسد و از 4 موتور توربوجت پرت اند ویتنی جی تی 3 بهره می برد که به آن حداکثر سرعت 582 مایل بر ساعت را می داد ، برد پرواز آن سه هزار و پانصد و سی مایل بود .

80-367 در قبرستان هواپیماها در آریزونا : [url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/892782_367-80_N70700_right_front_l.jpg"]http://gallery.milit...ght_front_l.jpg[/url]

[center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10243/thumb_892782_367-80_N70700_right_front_l.jpg[/img][/center]
منابع { نگاشته و عکسها } :
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_367-80"]http://en.wikipedia....i/Boeing_367-80[/url]
[url="http://www.air-and-space.com/Boeing%20367-80.htm"]http://www.air-and-s...eing 367-80.htm[/url]
[url="http://www.boeing.com/boeing/history/boeing/dash80.page"]http://www.boeing.co...ing/dash80.page[/url]



[color=#ff0000]هرگونه بهره بری از این نگاشنه با یاد عبارت [/color][url="http://www.military.ir/"][color=#ff0000]http://www.military.ir[/color][/url][color=#ff0000] برای همگان آزاد می باشد[/color]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.