EBRAHIM

تاپیک جامع معرفی هواگردهای غیر نظامی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=brown]بازم گل کاشتی شفق جان icon_cheesygrin

به بخش متفرقه در مورد نیروی هوایی انتقال یافت .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ماچاکرتیم دست شما درد نکنه که همیشه به ما لطف دارین icon_cheesygrin
راستی نمی دونم از دیروز تا حالا چرا بن شدم icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون شفق جان عالي بود ... واقعا زحمت كشيدي و خيلي چيزها يادگرفتيم ...
فكر كنم بن شدن شما اشتباهي بوده باشه ! اميدوارم رفع بشه ...


كاكپيت جالبي داره ! ضمن اينكه نميدونستم روسها هم از موتور هاي امريكايي ممكنه استفاده كنند !

سرعت واماندگي و حداكثر سرعت رو البته ننوشتي !


اگر سرعت واماندگي رو بدست اوردي معمولا 20 درصد بيشتر از سرعت واماندگي سرعت تيك آف با وزن معمول خواهد بود ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شفق جان دستت درد نكنه كار جالبيه...

فقط اگر كسي به خواص موتور روي دم اشاره كنه و سازه اون قسمت خيلي ممنون ميشم ...
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ویرور جان شما استاد بنده هستید وما از شما خیلی چیزها یاد گرفتیم .icon_cheesygrin
راستی سرعت واماندگی هواپیما رو اگه میتونی بدست بیاری خیلی ممنون می شم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=indigo]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_FR0701e1.jpg[/img][/align]
بوئینگ 747

بوئینگ ۷۴۷ (به انگلیسی: ‎Boeing 747 ‏) معروف به جامبوجت هواپیمای جت چهار موتوره بزرگ مسافربری است که شرکت بوئینگ می‌سازد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بعد از هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰، دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_1467625.jpg[/img][/align]
تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد. بوئینگ ۷۴۷ چهار موتوره با ساختار دو طبقه‌ای که دارد قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارا است. برخلاف ایرباس آ-۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Jalcargo_b747-400_ja401j_arp.jpg[/img][/align]
اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ در اواسط دهه شصت میلادی مطرح شد، به‌دنبال آن ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ منعقد کرد.

پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰-۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود، پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن آغاز کرد. امروزه بوئینگ ۷۴۷ جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم و مسافران پروازهای بین‌المللی پیدا کرده‌است و بی دلیل نیست که به آن لقب ملکه آسمان‌ها داده‌اند.
مدل‌ها

مدل ۱۰۰-۷۴۷

استفاده از چهار موتور توربوفن از یکی از سه مدل Pratt & Whitney JT9D7A ، Rolls-Royce RB211-524B2 و یا General Electric CF6-45A2 قابلیت پرواز تا سرعت ۹۶۷ کیلومتر بر ساعت (حالت اقتصادی آن ۹۰۷ کیلومتر بر ساعت می‌باشد) و طی مسافت ۹٬۸۰۰ کیلومتر را دارا است. وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۱۶۲٬۳۸۶ کیلوگرم و توانایی تحمل حداکثر ۳۴۰٬۱۹۵ کیلوگرم را در هنگام بلند شدن دارد.

مدل ۲۰۰-۷۴۷

بهره گیری از چهار موتور از یکی از سه مدل مدل Pratt & Whitney JT9D-7R4G2 ، Rolls-Royce RB211-524D4 و یا General Electric CF6-50E2 در این مدل از ۷۴۷ قابلیت پرواز تا حداکثر سرعت ۹۸۱ کیلومتر بر ساعت (حالت اقتصادی آن ۹۰۷ کیلومتر بر ساعت تعریف شده است)، همچنین این مدل قابلیت طی مسافت ۱۲٬۷۰۰ کیلومتر را دارد. وزن هواپیمای خالی عملیاتی شده ۱۷۴٬۰۰۰ کیلوگرم و توانایی تحمل وزن ۳۷۷٬۸۴۰ کیلوگرم در هنگام بلند شدن را دارا است. در هر دو مدل ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ فاصله دو سر بالها ۶۴/۵۹ متر، مساحت سطح بالها ۵۱۱ مترمربع، طول هواپیما ۶۶/۷۰ متر و ارتفاع آن ۳۳/۱۹ متر می‌باشد. همچنین ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ قابلیت جابجایی ۳۶۶ مسافر در سه کلاس پروازی ، ۴۵۲ مسافر در دو کلاس پروازی و حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارد.


این هم مدل کارگو این ملکه زیبایی:
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Boeing_747_LCF_N780BA-2.jpg[/img][/align]
این هم بوینگ 747 متعلق به ناسا:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-NASA_Shuttle_Transport.jpg[/img]
مدل ۷۴۷ اس‌پی
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_1556475.jpg[/img]
این هواپیما مدل دورپرواز ۷۴۷ است، که دارای بدنه‌ای کوتاه‌تر و سکان عمومی بلندتر از مدل‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ است و قابلیت حمل سوخت بیشتری دارد.

شرکت هواپیمایی ملی ایران یکی از نخستین سفارش‌دهندگان این مدل هواپیما بود. نخستین مدل تحویلی به ایران ایر در پرواز انتقالی خود از آمریکا به ایران، به علت نقص فنی دچار سانحه شد و سقوط کرد. این پرواز مسافری حمل نمی‌کرد و در این سانحه خلبانان و کادر پروازی حاضر در هواپیما کشته شدند.پس از سانحه، شرکت بوئینگ در مدل اس‌پی به ویژه در طراحی بال و مخازن سوخت درون آنها تغییرات عمده‌ای داد.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_1569484.jpg[/img][/align]
با دریافت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس‌پی، ایران ایر پروازهای مستقیم خود را بین تهران و نیویورک آغاز کرد که در آن دوران طولانی‌ترین پرواز بدون توقف در جهان محسوب می‌شد.
کابین خلبان :
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_747pit1.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/747.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Boeing-747-100-cockpit.jpg[/img]


کابین مسافران:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Japan_Airlines_747-400_Economy_cabin.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_PICT0464.JPG[/img]
این هم مخصوص تشریفات:

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_b-747-8-vip-interior.jpg[/img]
آمار

شرکت بوئینگ در مجموع تاکنون 1409 فروند از این نوع هواپیما را تولید کرده است.

در ایران، هواپیمایی ایران ایر (هما) مدل‌های زیر ۷۴۷ را در اختیار دارد:

یک فروند ۱۰۰-۷۴۷ با کد ثبتی EP-IAM
دو فروند ۲۰۰-۷۴۷ با کدهای ثبتی EP-IAH و EP-IAG
چهار فروند ۷۴۷ اس‌پی با کدهای ثبتی EP-IAD و EP-IAC و EP-IAB و EP-IAA
بوئينگ 747در شركت ماهان اير به شرح زير است
بوئينگ 300-747به شماره ثبت EP-MND, EP-MNE
بوينگ 400-747به شماره ثبت EP-MNA, EP-MNB, EP-MNC
بوينگ 400-747متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

جزئیات

بوئینگ ۷۴۷ حدود ۶ میلیون قطعه دارد که در ۳۳ کشور مختلف ساخته می‌شود.
فقط یک موتور ۷۴۷ نیرویی بیشتر از ۴ موتور بوئینگ ۷۰۷ تولید می‌کند.

سوانح

در مجموع مدل ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ در شرکت های مختلف هواپیمایی ۳۰ سانحه داشته است، تعداد بسیار کمی از این حوادث بخاطر اشکالات طراحی و یا ساختاری هواپیما بوده است و بیشتر آنها بسبب اشتباه خلبان، حملات تروریستی و یا هواپیما ربایی بوده است.[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/KalittaN704CK-BRU080525-AAIU.jpg[/img]

[color=darkred]
منبع:
wikipedia


نویسنده:شفق
در صورت استفاده از این مطلب درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی میباشد.
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]فعلاً به بخش متفرقه در مورد نیروی هوایی انتقال یافت تا ببینیم که سعید جان چه تصمیمی در مورد ایجاد بخش هواپیماهای غیر نظامی میگیرند .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگر یه همچین بخشی درسایت داشته باشیم به شخصه قول می دهم بهترین بخش سایت بشه البته با کمک همگی دوستان میلیتاری ان شااله icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بخش هواگرد هاي غير نظامي از ملزومات به نظر ميرسه ! البته به همت شفق جان و تنوع ايجاد شده در اين بخش ...

اين 747 شاهكار مهندسيه !

در مدل 400 .

سرعت مجاز برخاست با وزن ميانگين حدود 180 الي 190 نات !

سرعت فرود با همون وزن و فول فلپ حدود 140الي 160 نات !
جالب اينجاست كه سيستمهاي كنترل لندينگ و عيب يابي پيشرفته اي هم داره مثلا زماني كه در سيستم ارابه فرود و يا وزن مجاز مشكلي پيش بياد اين هواپيما به خلبان اجازه تيك آف نميده ! و در انتهاي باند نوك هواپيما رو در صورت بالا كشيدن پايين مياره و بطور خودكار ترمز ميكنه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تشکر از مقاله ارسالی شما...
بویینگ 747 طرح باخته از مناقصه هواپیمای ترابری نظامی غولپیکر ایالات متحده بود که C5 برنده آن شد.بویینگ هم طرح خودش رو کامل کرد و 747 رو برای خطوط هوایی ارایه داد.به نظر کارشناسان بویینگ با حفظ نرخ رشد سالانه 15% مسافرت های هوایی تا دو سال دیگر به هواپیمایی احتیاج هست که بتواند 400 نفر مسافر رو تا مسافت درازی منتقل کند.بنابر این کار بر روی 747 ادامه یافت.
در 1966 شرکت پان امریکن یک قرارداد نیم میلیارد دلاری با بویینگ برای خرید 25 فروند 747 امضا کردند و بسیاری از مشکلات مادی هم قبل از تولید هواپیمایی برطرف شد.بعد از تحویل به پان امریکن،مدیر جدید شرکت که خلبان ماهری هم بود پروازی آزمایشی با ان انجام داد،در اون پرواز انواع مانورها مانند شیرجه های شدید و واماندگی انجام شد،گرچه تمام هواپیما میلرزید و نوک بالها تا 6 متر بالا و پایین میرفت حادثه ای رخ نداد.در اون روز 747 رو ایمن ترین هواپیمای تاریخ نامیدند!
گونه نظامی 747 به نام E-4 یا همان AirForce One هواپیمای فرماندهی رییس جمهور امریکاست که در زمان حمله با ایالات متحده کاربرد دارد،ناسا هم برای حمل شاتل از 747 استفاده کرد که باعث محبوبیت زیادی شد.747 هواپیمای ایمنیه ولی حوادثی که داشته به دلیل گنجایش بالاش بیشتر فاجعه بود تا حادثه... icon_cheesygrin
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]دربعد منتظر هواپیماهای بعدی باشید .ولی چرا استقبال به این گونه تاپیک ها بسیار کم است .البته می دونم مخاطب خودشو داره . همین دوسه مخاطب به خصوص اساتید بزرگی مانند ویرور وجناب کرکس ماروبس.البته بقیه سروران هم برروی سر ماجای دارند . icon_cheesygrin icon_question [/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظرم اگه استقبال خوب باشه حتما جناب سعید خان هم به این موضوع اهمیت می دند icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رپتور جان توضيح جالبي بود فقط از 747 بعنوان ليزر هواپايه هم استفاده شده كه به كاربردهاي ديگر نظامي اون افزوده...

در مورد تعداد مسافران اين نوع هواپيما با ورود اي 380 و حمل بيش از 850 مسافر جا مونده و رقيبش يعني ارباس داره جاش رو پر ميكنه ... حالا تصور كنيد كه وقتي-800 -747 بيش از 2 برابر 707 بوده حالا ابعاد اي 380 چقدر ميتونه باشه !


شفق جان در خدمتيم برادر شرمنده ميكني ها ... سرعت تاپيك زدن شما هم بالاست و مرتب مطلب جديد قرار ميدي نميرسيم بحث كنيم ... icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.