EBRAHIM

تاپیک جامع معرفی هواگردهای غیر نظامی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

شفق جان دستت درد نکنه . این مطلبت هم مثل بقیه مطلب هات عالی و مفید هستند . بهتر نیست به جای تاپیک های سیاسی و روابط خارجی از این جور تاپیک ها در اسکرول باشند . icon_question

هواپیمای خوبی هست . نیروی هوایی کانادا در حال استفاده از این هواپیما هست ولی خوب سفارشی هست و فقط کانادا از این نمونه یعنی CC-150 Polaris رو داره که به تعداد 5 فروند هست . ولی خوب تغییرات بسیار عمده ای درش بکار بردند . چه از لحاظ سیستم های پیشرانش و چه از لحاظ برد و سرعت و سیستم های جانبی .

چند وقت پیش شفق عزیز در یکی از تاپیک ها گفتند که در مورد سیستم های سوختی یک توضیحی بدم ولی متاسفانه وقت نشد .

هواپیما ها با استفاده از سیستم های متفاوتی که دارن از سوختشون استفاده می کنند . سیستم های متفاوتی هستند . مانند turbocharger , supercharger ها . از طرفی دیگه fuel pump و سیستم احتراق و fuel pump system , gravity feed system .
مخازن سوختی معمولا در زیر بال ها قرار دارند . برای هواپیما های قاره پیما که دارای برد های طولانی هستند معمولا یک مخزن سوخت ISV در بالای هواپیما قرار داره . که توسط پمپ های انفورم جهت سوختگیری بر روی زمین ازش استفاده می شه و اساسا در پرواز های طولانی و موقعی که قراره از این مخن سوخت استفاده بشه یک چک لیست کامل رو خلبان باید انجام بده برای تعویض مسیر سوخت .
از سیستم فشار سوخت ما اول شروع می کنیم که در واقع سیستم جریان دهنده سوخت در سیستم ها و در اخر به موتور هست . سوخت مورد نیاز توسط auxiliary fuel pupm ( برای بررسی وضعیت هوا و سوخت ) به ENGINE DRIVEN FUEL PUMP می رسه و بعد به FUEL AIR CONTROL PART . اساس این کار برای تنظیم وضعیت سوخت و فشار در سیستم هاست و جلوگیری از هر گونه احتمال فشار جی 7 . کار اصلی این سیستم پمپاژ سوخت هست . ولی دلیل پیچیدگی این سیستم به دلیل جلوگیری از یخزدگی , نفوذ سوخت بد به بقیه سیستم ها و کنترل مناسب بر وضعیت سوخت در مخزن هاست . ولی خوب مشکلاتی از لحاظ شرایط زیست محیطی هم داره . یکی عملکرد متفاوت در آب و هوا های گرم و سرد هست .
توربوشارژر ها . اساسا سعی شده در هواپیما های امروزی از موتور هایی توربوشارژ شدند بیشتر استفاده بشه . معمولا برای اینکه سطح DENSITY رو افزایش بدهند و همچنین بدست اوردن توانایی بالا در اسب بخار در ارتفاعات بالا . ولی مهمترین مسئله در زمینه توربوشارژ ها بالا بردن سطح کیفی سیستم ها از جمله احتراق , مکش هوا , کومپرسور و ... در ارتفاعات بالا هست . در یک هواپیما سیستم توربوشارژر به چند بخش کلی تقسیم می شود . TURBOCHARGER, THROTTIE BODY , INTAKE MANIFOLD , EXHAUST GAS , WASTE GATE , AIT INTAKE و EXHAUST MANIFOLD . البته سیستم توربوشارژر در صفحات مختلف باید بهش اشاره بشه تا خواننده منظور رو بفهمه .
سیستم احتراق رو که دوستان می دونند چیه دیگه در تمام وسایل نقلیه به چشم می خوره icon_cheesygrin این سیستم در هواپیما به دو UPPER MAGNET WIRES و LOWER MAGNET WIRES که به 4 سیستم آنتری کانتژ شماره ا , بی , سی و دی متصل هستند , تقسیم می شوند . این سیستم با استفاده از جریان الکتریکی و با کاهش AFM و POH و افزایش دو تولید کننده جریان برق کار احرتقا رو انجام می ده که کلیدش در کاکپیت خلبان هست و همچنین در چک لیست 2 شماره 6 .
بر می گردیم به سیستم پمپاژ سوخت ولی این بار سیستم شماره ی 2 که عملا اسمش هست سیستم GRAVITY FEED SYSTEM . در هواپیما های مسافربری با وجود 2 مخزن سوخت در چپ و راست هواپیما ما با استفاده از سیستم SELECTOR VALVE کار پمپاژ سوخت از مخزن به داخل سیستم ها رو انجام می دیم . اول سیستم بعد از رد شدن از سلکتور ویلو به استرینر می رسه که در اونجا به دو مجرای مجزا یعنی کاربراتور و PRIMER تقسیم می شه .

ان شا ان الله بعدا بقیه رو توضیح می دم . حجم مطلب خیلی زیاده و من سعی می کنم که خلاصش کنم ولی فکر نمی کنم اونقدر قابل فهم باشه . :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حيفه كه اين تعداد هواپيما روي زمين بمونه ! اما يه فرصتيه براي يادگيري و مهندسي معكوس ...

شفق جان دستت درد نكنه مطلب خوبي بود ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كركس خان شما مطمئنى [b]توربو شارژر [/b]تو هواپيماهاى [i]جت[/i] كاربرد داره؟ آخه من اين رو فقط براى پيستونى ها شنيدم...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کرکس جان به شدت منتظر ادامه هستم .
ویرور جان خبری از هواپیمای خریداری شده در زمان جناب خاتمی با قیمت 280میلیون دلار (متعلق به سلطان برونه ای) دارید؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
PersianKing عزیز . درست می گی برادر . من هم که نگفتم در کدوم هواپیما استفادش می کنند . icon_cheesygrin هواپیما های پیستونی مثل سسنا 172 .

SHAFAGH23 جان . راستش اوضاع یه خرده سرم شلوغه . اینه که نمی تونم با عکس و درست توضیح بدم . معمولا آخر شب پست رو ارسال می کنم .

در مطلب بعدی سعی می کنم در مورد سیستم های ناوبری و سیستم های موجود در کاکپیت و همچنین سیستم های هواشناسی و راداری و همچنین طرز ارتباط برقرار کردن با برج مراقبت رو همراه با فیلم و یک سایت معتبر براتون بزارم .

موفق باشید . icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
ویرور جان خبری از هواپیمای خریداری شده در زمان جناب خاتمی با قیمت 280میلیون دلار (متعلق به سلطان برونه ای) دارید؟

[/quote]

خير ...

اما هر جا هواپيماي دست دوم برا فروش باشه ايران يكي از طرفين مزايده خواهد بود ...

منتها اين هواپيماي تشريفاتي رو با اين قيمت بالا واسه چه كاري ميخواستن ؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]ضمن تشکر از مقاله شما ولی کاش تاریخچه تولیدش رو هم ترجمه میکردید...
هواپیمای بسیار خوب هست و سود قابل توجهی رو نصیب ایرباس کرد،این هواپیما جز اولین هواپیماهایی بود که به وسیله سیستم پرواز با سیم،نقش مهندس پرواز در آنها حذف شده بود.
این هم جهت تکمیل مقاله.
[b]- مشخصات فنی[/b]
پیشرانه: دو موتور توربوفن جنرال الکتریک CF6-80C2A8 با 262 کیلونیوتن تراست یا پرات اند ویتی PW4156A با 250 کیلونیوتن تراست
ظرفیت حمل سوخت: 61.1 هزار لیتر
[b]- ابعاد[/b]
نسبت منظری بال: 8.8
دهانه بال: 43.8 متر
طول وتر بال: 8.3 متر در ریشه و 2.1 متر در نوک
زاویه پسگرایی بال: 28 درجه در ربع وتر
زاویه هفتی بال: 11 درجه
مساحت ناخالص بال: 220 متر مربع
دهانه دم افقی: 16.2 متر
مساحت دم افقی: 44.8 متر مربع
مساحت کل سکان عمودی: 13.5 متر مربع
طول: 46 متر
ارتفاع: 16 متر
طول کابین: 33 متر
بیشترین عرض کابین: 5.2 متر
بیشترین ارتفاع کابین: 2.3 متر
[b]- وزن ها: (با 220 نفر مسافر و موتور جنرال الکتریک)[/b]
وزن خالی عملیاتی: 80 تن
بیشترین بارمزد: 32 تن
بیشترین وزن برخاست: 150 تن
[b]- عملکرد پروازی[/b]
سرعت کروز دوربرد: 0.8 ماخ
طول میدان برخاستن: 2.5 کیلومتر
برد: ( با 220 نفر مسافر و سوخت ذخیره برای 370 کیلومتر) 8000 کیلومتر
[b]- ظرفیت[/b]
عادی: 218 نفر
تک کلاسه: 236 نفر
حداکثر: 280 نفر[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=indigo]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0507010_4%7E0.jpg[/img][/align]

بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر یک هواپیمای جت مسافربری دو موتوره و پهن پیکر است که در شرکت هواپیماهای تجاری بوئینگ گسترش یافته‌است.تعداد مسافران قابل حمل توسط این هواپیما بسته به تعداد و نوع صندلی‌ها ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر خواهد بود.این هواپیما در نسبت به دیگر هواپیمای مسافربری بوئینگ دارای سوخت موثر بیشتری است .این هواپیما، انقلابی در استفاده از مواد چند سازه ای یا کامپوزیتی می باشد، تا جایی که تفکر بر این است که بالغ بر 60% کل سازه هواپیما بر پایه استفاده از چنین موادی وارد عرصه خواهد گشت.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Boeing-787-Dreamliner-05.jpg[/img][/align]
لازم به ذکر می باشدکه مواد چند سازه ای، علاوه بر سبک وزن بودن، از مقاومت بالقوه ای نسبت به مواد دیگر برخوردار هستند که با توجه به قیمت نسبتاً مناسب آنان، مصالحی غیر قابل چشم پوشی در ساخت ایرفریم های هوایی در آینده به شمار می آیند.‌ و‌ باعث‌ سبک‌ تر شدن‌ هواپیما و کاهش‌ مصرف‌ سوخت‌ تا بیست‌ درصد میشود.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Boeing_787_roll-out_front_view.jpg[/img][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0image002.jpg[/img][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Boeing_787.jpg[/img][/align]

تاریخچه:
پس از شکست طرح سونیک کروزر شرکت بوئینگ که هواپیمایی با قابلیت حمل و نقل مسافران با سرعت نزدیک صوت بود، کارشناسان بوئینگ، به درستی تشخیص دادند که بازار جهانی هواپیما، هم اکنون در دست هواپیماهای مسافربری 200 تا 300 نفره با برد متوسط و یا بلند می باشد. بر اساس همین ایده، شرکت بوئینگ دست به طراحی هواپیمایی جدید، با خصوصیاتی در حد تفکرات مهندسان اقتصاد نگر این شرکت زد که البته، الهام از هواپیماهای نسل گذشته بوئینگ، یعنی هواپیماهای سری 757 و 767، امری اجتناب ناپذیر بود.سرانجام، دریم لاینر 7E7 و یا همان هواپیمای رویاپیمای بوئینگ، طرح نهایی طراحان این شرکت بود.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/boeing787.jpg[/img][/align]
در ۲۸ ژانویه ۲۰۰۵، نام طرح توسعه هواگرد ۷ئی۷ به ۷۸۷ تغییر یافت.پس از مدتی کوتاه، تصاویری از نوع کانسپت این هواپیما منتشر شد که نشان از طراحی پیچیده این هواپیما بود؛همچنین سطح بدنه این هواپیما که انهنای بالایی دارد گویای این واقعیت است.در ۲۶ آپریل ۲۰۰۵، یک سال پس از آغاز برنامه ۷۸۷، آخرین طراحی‌های بیرونی این هواپیما به اتمام رسید؛هواپیمایی با بینی پست و دم معمولی.
بوئینگ برای نخستین بار در تاریخ ۸ ژولای ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد.این هواپیما، سریع-فروشترین هواپیمای مسافربری تاریخ است و سفارش خرید آن بیش از ۶۰۰ فروند است.،شرکت هواپیمایی "آل نیپون" ژاپن (All Nippon)، با سفارش پنجاه فروند بوئینگ 787 موفق شد اولین مشتری باشد که سفارش خود را دریافت می کند. پیش از این انتظار می‌رفت که این هواپیما در می‌۲۰۰۸ وارد خدمت شود اما برنامه ورود به خدمت آن با کمی تاخیر به سال ۲۰۱۰ منتقل شده‌است.

مشخصات:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_787cutaway.jpg[/img]

کابین حلبان وکاپکیت هواپیما:
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-787-flight-deck%7E0.jpg[/img][/align]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0image003.jpg[/img][/align]
میزان مشارکت شرکت های سازنده بدنه هواپیما:

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_7E7Dreamliner_8.gif[/img][/align]
کابین مسافران ونحوه چیدمان صندلی ها:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_7E7Dreamliner_4.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_1631027132311532371571441627922764165144155.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_current_exhibits_img1.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Boeing_787_interior_mockup.jpg[/img]
هواپیمای بوئینگ 787، از قابلیت حمل 200 تا 300 مسافر، بسته به پیکربندی صندلی های آن در کلاس های مختلف تا مسافت حداکثر 15.000 کیلومتری برخوردار می باشد که با در نظر گرفتن طراحی موتورهای جدید و کاراتر آن از لحاظ مصرف سوخت، می توان این هواپیما را، مجموعه ای از پیشرفت های نوین در راستای مدرنیزاسیون اقتصادی و البته به کارگیری صحیح و به جای آنان محسوب کرد.

پنجره‌ های‌ دریملاینر هفتصد و هشتاد و هفت‌ نیز بزرگتر است‌.‌ مسئولان‌ بوئینگ‌ می‌ گویند در مدل‌ جدید این‌ شرکت‌ نور داخل‌ هواپیما به‌ طور خودکار متناسب‌ با نور بیرون‌ تنظیم‌ می شود.
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_739px-Boeing_787_cabin_LED_lights1.jpg[/img][/align]

قیمت تمام شده این هواپیما (دریم لاینر) رقمی حداکثر در حدود 155 میلیون دلار 171میلیون دلارو205 میلیون دلار به ترتیب برای مدلهای 3-787-8-787-9-787 در نظر گرفته شده است.
طول:186 ft -56.7 m
طول بالهای هواپیما:170 ft -51.8 m
ارتفاع:55 ft 6 in -16.92 m
موتورها: دو دستگاه موتور پیشرفتهGeneral Electric GEnx or Rolls-Royce Trent 1000 با 235.8 kNقدرت برای مدل 3-787و284.7kN قدرت برای مدل 8-787و311.4 kNقدرت برای مدل 9-787
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Boeing_787_engine_chevrons.jpg[/img][/align]
خدمه:2نفر
برد:8,000 – 8,500 نایتیکال مایل-(14,800 – 15,750 کیلومتر)
حداکثر سرعت کروز:ماخ 0.89 -945 km/h, 587 mph, 510 knots, at 40,000 ft/12,200 m
سرعت کروز:ماخ 0.85 -903 km/h, 561 mph, 487 knots, at 40,000 ft/12,200 m
حداکثر وزن هنگام برخاستن:245 تن برای مدل 9-787-220 تن برای مدل 8-787و165 تن برای مدل 3-787
وزن خالی :115تن برای مدل 9-787- 110تن برای مدل 8-787و101 تن برای مدل 3-787
سقف پرواز: 13,106.4 مایل
عرض کابین : 16.92 متر
گفتنی است رقیب این هواپیما طرح ایرباس a350 هست که ان شااله دربعد به اون هم می رسیم.
[/color]


[color=darkred]منبع:
wikipedia

نویسنده : شفق
در صورت استفاده از این مطلب درج نام نویسنده و لینک سایت میلیتاری الزامی میباشد.
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به بخش متفرقه در مورد نیروی هوایی منتقل شد.

ولی چه سودی میکنن این شرکتهای هواپیماساز! 200 میلیون دلار برای هواپیمایی که یک پنجم هم هزینه براشون نداره! حق دارن که برای شرکتهای نو ظهور مانع تراشی کنن و به دنبال نگهداشتن صنعت هوایی بصورت انحصاری در دست خودشون باشن دیگه! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوشگله icon_question
من شنيدم مي خوان رو تمام هواپيماهاي مسافربريشون كه به خاومينه پرواز دارند ،يه سيستم كه فكر كنم اسمش گاردين بود رو نصب كنن، icon_cheesygrin
خب اگه مي دونيد اين گاردين چيه به ما هم بگين :cry:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مى گم مثل اين كه هواگردهاى نظامى ته كشيدن٬ بر و بچ دارن مى رن از مطالب غير نظامى مقاله تهيه مى كنند!! مگر اين كه قرار باشه اين هواپيما رو به يه چيزى در حد سايدواندر يا غلاف راكت هوابه زمين مجهز كنند!! icon_cheesygrin ولى انصافاً هم خوشگله هم به معناى واقعى پهن پيكر! راحتى مسافر در طراحى هواپيماهاى نوين حرف اول رو مى زنه؛ در A-380 هم فضاى داخلى نسبت به Boeing 747 حدود 30٪ حجيم تر بود ولى تعداد مسافران كمتر از اين درصد افزايش داشت. كلاً چيز خوبيه٬ البتّه اگر پاش به ايران باز بشه!!
Mohammaddanger خوش آمدى! اين سامانه كه فرمودى(همون گاردين)٬ يك منحرف كننده ى موشك است كه براى مقابله با تهديدات در اطراف فرودگاه ها و ارتفاع هاى پست پروازى طراحى و ساخته شده. دوستان زحمت معرفى اش را كشيده اند و تاپيكى در همين مورد در سايت داريم٬ بخونى بهتر متوجه مى شى:
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8034

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شفق جان دستت درد نکنه !! خسته نباشی!!

به نظر هواپیمای بدی نمیاد!! اما یه خورده گرونه!!

راستی اگه تونستی از محصولات شرکت امبرائر و شرکت های چینی هم مطلب بزار!!

استفاده کردیم!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چشم آذرخش جان ان شااله اگه عمری باقی بمونه حتماًاز شرکت هایی مثل بمباردیه وامبراو هم مطلب می نویسم.یاحق icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.