EBRAHIM

تاپیک جامع معرفی هواگردهای غیر نظامی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

سلام
[quote]Mohammaddanger خوش آمدى! اين سامانه كه فرمودى(همون گاردين)٬ يك منحرف كننده ى موشك است كه براى مقابله با تهديدات در اطراف فرودگاه ها و ارتفاع هاى پست پروازى طراحى و ساخته شده. دوستان زحمت معرفى اش را كشيده اند و تاپيكى در همين مورد در سايت داريم٬ بخونى بهتر متوجه مى شى:
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8034[/quote]
دوست عزيز ممنون icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شفق جان دستت درد نكنه واقعا زحمت ميكشي.
من كه تخصصي در اين ضمينه ندارم و جز تشكر كاري از دستم بر نمياد. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شفق گرامی مطلب بسیار مفید و خوبی بود. از شما متشکرم.
سعیدجان درسته سود زیادی نصیبشان می شود اما فکر نمی کنم 5 برابر.. کمتر است..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
البته بحث رو منحرف نکنیم بهتره و از هواپیمای مسافربری اطلاع زیادی ندارم ولی در بعد نظامی که اینطور هست و با بهانه کاهش ارزش دلار و افزایش قیمت نفت نسبت از یک به چهار پنج هم فراتر رفته! الان در تمام تسلیحات از انفرادی ام16 گرفته (که هزینه تمام شده برای خودشون 600 دلار هست ولی میفروشن به چند هزار دلار بالای 2800 تا) تا ناوهای نظامی کلی فاصله بین هزینه ساخت و قیمت فروش و بخصوص خدمات پس از فروش (قطعات یدکی) هست. به عنوان مثال اف16 رو در نظر بگیرید بدنه و موتور و آیونیک اون بیش از 2 میلیون دلار هزینه نداره حالا چطوری قیمتش به رقم رویایی 50 میلیون میرسه خدا عالم است!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]تشکر از شفق عزیز
هواپیمای بسیار خوبی است و از بهترین تکنولوژیهای روز استفاده میکند.خیلی جالبه،با اینکه گرونه تعداد زیادی ازش فروخته شد.
صنعت هوایی سود بسیار بالایی دارد،دلیلش هم انحصار آن است،اگر کشورهای جهان سوم کمی خودشان را تکان دهند،دیگر شاهد چنین قیمتهای گزافی نخواهیم بود.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شفق جان . واقعا ممنون . اطلاعات و مطالب حرف ندارند . واقعا دستت درد نکنه .

جزو پیشرفته ترین هواپیما های جهان هست . قیمتش اصلا مهم نیست . چراکه ایرباس و بوئینگ اکثر هواپیما هاشون قیمتشون بالای 100 میلیون دلار هست . ولی امکانات و سیستم هایی که در این هواپیما درش بکار برده شده , جذابیتش رو بیشتر می کنه و تا کنون سفاراشات بسیار زیادی رو گرفته .

در نخست به سیستم های رفاهیش برای مسافران اشاره می کنم . برای اولین بار در این هواپیما مسافران قادر به استفاده از اینترنت با سرعت بالا تا ارتفاع 39 هزار پایی هستند . این جزو بزرگترین ویژگی های خدماتی این هواپیما هست . از جمله سیستم اینترتیمنت مسافران قادر به دریافت 80 کانال زنده تلویزیونی از ماهواره KJNR9B.R هستند . دیگه اینکه چه کانال هایی در هواپیما قرار می گیره مربوط به انتخاب مسئولین هست . ولی کانادا که 37 فروند از این هواپیما رو سفارش داده با بستن یک قرار داد بسیار سطح بالا با شرکت مخابراتی و اینترنتی و همچنین تلویزیونی ROGERS , سیستم های تلویزیونی رو در این هواپیما نصب خواهد کرد و قرار شده که 48 کانال کانادایی , 16 کانال اروپایی و 16 کانال آمریکایی در هواپیما پخش بشه .

سیستم های خنک کننده و ایرکاندیشنر هواپیما از سه محفظه AN کنترل می شه . 50 درصد هوا که از کاربرد EL4 ها از موتور می یاد ولی برای میکس هوا از سیستم قدرتمند خنک کننده IBURT استفاده شده که قدرت خنک کننده ایش 3 برابر سیستم های خنک کننده ایه که در بوئینگ 777 نصب شده .

ان شا ان الله در پست آینده به مسائل زیادی اشاره می کنم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كاكپيت بسيار مجهز و زيبايي داره ! نمايشگرهاي سر بالا به همراه ال سي دي هاي بزرگ !

اون تصوير ژىروسكوپ خيلي بزرگه ..به همراه دو موتور قدرتمند و طراحي داخل و بدنه زيبا ! اين هواپيما به غير از قيمتش حرفهاي زيادي براي گفتن داره ! منتها براي پرواز وي اي پي دوربرد خيلي مناسبه ! مثلا لندن استراليا و يا ژاپن تهران و...

به هرا حال داخلش شبيه سفينه هاي فضاي داخل فيلمهاست ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خوشگله icon_question
من شنيدم مي خوان رو تمام هواپيماهاي مسافربريشون كه به خاومينه پرواز دارند ،يه سيستم كه فكر كنم اسمش گاردين بود رو نصب كنن، icon_cheesygrin
خب اگه مي دونيد اين گاردين چيه به ما هم بگين :cry:[/quote]

احتمالا" منظور شما سامانه ضد حملات تروریستی است که قراره در هواپیماهای تجاری مورد استفاده قرار بگیره:

http://military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=8034

تو این تاپیک روش بحث شده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بوئینگ 787 یکی دیگر از ویژگی هاش جعبه ی سیاهش هست . در جعبه ی سیاهش یک دستگاه جی پی اس نصب شده که با آهن ملاتین محاوطه شده بنابراین هیچگونه آتش سوزی و ضربه ای نمی تونه تاثیری روش بزاره . این جی پی اس کمک می کنه که اگر هواپیما در آب سقوط کرد بشه خیلی راحت پیداش کرد . از دیگر ویژگی های جعبه سیاهش نصب سیستم هیدرولیکی OWMC49V هست . این سیستم به جعبه سیاه کمک می کنه که اگر هواپیما در آب سقوط , به اعماق نداره و حداکثر بتونه تا 20 فیتی زیر سطح دریا تا مدت یک هفته روی آب بمونه . حتی در مواقع اضطراری که اخلالی در سیستم های هواپیما بوجود می یاد و یا حتی برج مراقبت که باعث محو شدن موقعیت هواپیما از صفحه ی رادار می شه , این سیستم جی پی اس کمک می کنه که باز هم بشه در سخت ترین شرایط پوزیشن هواپیما رو داشت چراکه از تمام سیستم های هواپیما جداست .

یکی از بزرگترین تحولات در این هواپیما بهره گیری از میله های C-1/PAI در موتور ها است . یکی از بزرگترین نگرانی های مسئولین هوانوردی جهان ورود پرنده و یا اجسام خارجی در هوا , به موتور های هواپیماست . این نگرانی رو شرکت بوئینگ حل کرده و با بهره گیری از میله های C-1/PAI در موتور هواپیما , رسیدن هر شیء ای رو به محفظه داخلی خروجی هوا و همچنین سیستم کاربراتوپشن موتور غیر ممکن کرده . در این زمینه در کاکپیت خلبان بر روی نمایشگر ها نمایی داریم از وضعیت موتور که به محض حس هر گونه شیء خارجی در موتور اون رو سریعا به خلبان گزارش می کنه . اگر پرنده ای وارد موتور بشه این میله ها جدا از این عمل جلوگیری می کنند ولی مسئله اینه که اون پرنده به دلیل فشار آر ال , جان به جان آفرین تسلیم می کنه و لاشش در قسمت ورود موتور می مونه و فقط طی چند دقیقه به قسمت های ریز مانند تقسیم می شه و عملا اون اجسام ریز خطری برای موتور ایجاد نمی کنند .

تا قبل از ورود این هواپیما سیستم های کمک ماهواره ایه ایرباس 380 و بوئینگ 747-8 و 400 حرف اول رو در صنعت هوایی می زدند ولی با ورود این هواپیما ایرباس و بوئینگ در رده ی دوم و سوم قرار خواهند گرفت . چراکه 787 با استفاده از 26 سیستم کمک ماهواره ای قدرتمند ترین هواپیما در این زمینه هست . ماهواره های نویگیشنی مثل U/3MF و MO/SHF . اساس استفاده 787 از ماهواره برای موقعیت یابی بهتر در بدترین شرایط جوی و تکنیکی هست . سیستم های AMPROTEC با برقراری ارتباط ماهواره ای در زمانی که دید خلبان تا 50 متر هست , می تونن با دادن اطلاعات و هدایت مدرن بهترین وضعیت رو برای خلبان به منظور فرود ایجاد کنند . خلبان با دادن اطلاعات از جمله فاصله تا باند , وضعیت جغرافیایی , ارتفاع , سرعت و ... به ماهواره , سیستم هدایت خودکار رو فعال می سازه و هدایت هواپیما رو تا حتی باند به دست می گیره . جالب اینه که این سیستم ماهواره ای قادر به اسکن منطقه تا برد 60 کیلومتر هست و با انجام محاسبات دقیق خود رو تا جایی که ممکنه از خطر اکسیدن دور نگه می داره . ضریب ایمنی این سیستم بسیار بالا هست و بیش از 639 بار تست شده . در بعضی از پرواز ها وقتی خلبانان می خواستند هواپیما رو بر روی خلبان خودکار فرود بایرند , سیستم دچار اخلال شده و سانحه دیدند . ولی دقت این سیستم کاملا اثبات شدست .

تازه این یک صدم ویزگی های این هواپیما نمی شه . بعد هی دوستان می گن این هواپیما گرونه . خوب حتما یه دلیل داره icon_cheesygrin

در پست های بعدی به بقیه سیستم ها اشاره می کنم . icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یکی از دیگر ویژگی های بوئینگ 787 که اون رو از بقیه هواپیما ها جدا می کنه کاربری بهترین تکنولوژی برای لندینگ و یا همون امر نشستن هست . در بوئینگ 787 از میله های ضربه گیری استفاده شده که تا کنون در هیچ هواپیمایی استفاده نشده و اون هم A/T/YLCN4-F هست . این میله ضربه گیر بهترین میله در زمینه هوانوردی هست چراکه قادر به بالانس شماره 11 و 18 هست و برای تمام شرایط لندینگ طراحی و ساخته شده . از جمله دیگر امکاناتش وجود ترمز های اضافی پی ام کاش برای موقعیت اضطراری است . برای مثال از دست دادن باند , سرعت بالا در هنگام نشستن , یا حتی باند هایی که کوتاه هستند . در نوع خودش این میله های ضربه گیر جزو بهترین ها هستند . حتی اگر هواپیما مجبور به فرود در زمینی ناهموار بشه , با استفاده از فنر های TN نصب شده در بالای میله ها , از هر گونه خسارت و یا خرابی به سیستم ها عمیقا جلوگیری می کنه .

این هواپیما با استفاده از بدنه RG که یک بدنه کاملا نو و جدید در عرصه هوانوردی , تونسته برتری خاصی نسبت به بقیه هواپیما های هم تاز با خودش کسب کنه . خاصیت این بدنه در مقاومت بسیار بالاش در مقابل فشار های هوایی بالا مثل فشار جی 84 که در لایه افقی جو شماره 6 اتفاق می افته و همون حداکثر ارتفاع هواپیما است و همچنین مقاومت بسیار بالا در مقابل هر گونه آتش هست . برای مثال اگر چرخ های این هواپیما در هنگام لندینگ باز نشدند و خلبان مجبور به فرود هواپیما بدون استفاده از چرخ بشه , حتی با سائیده شدن هواپیما بر روی زمین کمتری آسیبی به بدنه نخواهد خورد و عملا با استفاده از هشت لایه ی آکرومنتال و تیرتومنتال , یک مقاومت بسیار بالا در مقابل آتش رو بوجود اوردند . که در صورت سائیده شدن بدنه به زمین تا سرعت 300 کیلومتر در ساعت مقاومت 93 درصدی برای مقابله با آتش بوجود می یاره .

سه اسکنر بر روی نوک و زیر هواپیما نصب شده است . اسکنر اولی WC یا همون WEATHER CONDITION نام داره که وضعیت آب و هوایی رو تا برد 80 کیلومتر برای خلبان به صورت زنده در صفحه نمایشگر کاکپیت به نمایش می ذاره . در این نرم افزار سرعت باد , وضعیت جوی , سرعت جی کروز , برف , باران , تاندراستورم , چاله های هوایی , طوفان ها , ابر های متالنیومی سی بی , رعد و برق های هوایی و .... رو با رنگ های مختلف در صفحه نمایشگر به نمایش می ذاره . ک هالبته نه شبیه به یک اسکنر بلکه شبیه به یک دیش ماهواره ای هست . اسکنر دوم SS-40 نام داره که برای اسکن وضعیت هواپیما ها و فاصله تا هواپیما مورد استفاده قرار می گیره و هدف اصلی از ساخت این اسکنر , جلوگیری از تصادف های هوایی هست . سیستم اسکنر سوم یک سیستم هشدار دهنده هست به نام AWS که با اسکن کامل منطقه تا شعاع 70 کیلومتری . هر گونه چیزی که باعث خطر برای هواپیما می شه . اعم از دسته های بزرگ پرندگان تا پدافند های زمین پایه . البته نباید فراموش کرد که به هیچ وجه پیش نمی یاد که یک هواپیما بالای منطقه ای پرواز کنه که دارای پدافند باشه . و اساسا چنین مناطقی از قبل بر روی نقشه های هوایی جزو مناطقی محسوب می شند که پرواز هواپیما های تجاری بر آسمانش ممنوعه .

سیستم هوا و سیستم اکسیژنایزیشن هواپیما در نوع خودش بی نظیره . در هواپیما ها اعم از ایرباس 330 و 340 و بوئینگ 767 و 747 و ... ماکس های اکسیژنی که در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرند قادر به دادن اکسیژن تا 20 دقیقه هستند . در صورتیکه در بوئینگ 787 این مدت به یک ساعت افزایش یافته . یعنی در صورت تغییر وضع هوای داخل کابین این ماسک ها قادر به دادن 1 ساعت اکسیژن به مسافرین هستند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]خاصیت این بدنه در مقاومت بسیار بالاش در مقابل فشار های هوایی بالا مثل فشار جی 84 که در لایه افقی جو شماره 6 اتفاق می افته و همون حداکثر ارتفاع هواپیما است و همچنین مقاومت بسیار بالا در مقابل هر گونه آتش هست [/quote]

ضمن تشكر از كركس عزيز بخاطر پربار كردن مطالب تاپيك :
در مورد اين قسمت يكمي بيشتر ميتوني توضيح بدي ...

مثلا جي 84 به چه معناست و...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حتما worior عزیز

اکثر هواپیما های امروزی مانند ایرباس و بوئینگ معمولا در ارتفاعات بین 35 تا 40 هزار پا به عمل کروز می پردازند . در این قسمت از جو , فشار هوا با متراکم شدن سطح E بسیار زیاد خواهد شد و قطرات ملکول مانند " پابیزون " در یان قسمت یک دردسر بزرگ رو برای هواپیما ها ایجاد می کنند . یکی از دلایل توربولنس در هنگام کروز همین قطرات مولوکول مانند هستند که زمانی که به تعدادشون بیش از 10 میلیون می شه باعث ایجاد اغتشاشات پروازی در هواپیما می شند و این رو می شه به خوبی حفظ کرد . ولی خوب این همیشه اتفاق نمی افته و فقط همه چی مرتبط با شرایط آب و هوایی منطقه هست . نباید فراموش کرد که پابیزون فقط یکی از صد ها علل لرزش در هنگام کروز دراین ناحیه هست .

ولی متاسفانه مسئله اینه که ناحیه ای که این پابیزون ها فعالیت بیشتری دارند , همون ناحیه پر ترافیک هوایی هست . یعنی در جنوب شرقی و شرق اروپا با شعاع های بلند در حال فعالیت هستند و گاهی ممکنه در کل سال به دلیل شرایط جوی فقط یک ماه فعالیت نداشته باشند . ورود هواپیما ها از کشور های آسیایی و خاورمیانه به اروپا , بسیار پر ترافیک هست .

ولی خوب همیشه این پاتیزون ها باعث اغتشاشات نمی شند ولی در این محلی که گفتم حضور دارند . ممکنه در یک پرواز به اروپا , بعد از وارد شدن به مناطق جی ایکس اروپا 5 تا 10 بار این لرزش ها اتفاق بیفته که ممکنه بسیار جزئی باشند .

جی84 چیست ؟

جی 84 رو همون پاتیزون ها بوجود می یارند . وقتی که تعداد پاتیزون های ریز به 20 میلیون افزایش پیدا کنه و در یک منطقه متمرکز بشند , چنان لرزش وحشتناکی بوجود می یارند که اصلا از تفکر کاملا خارج هست . این ها فقط لرزش نیستند بلکه حتی قادر هستند هواپیما رو تا 180 درجه از مسیرش منحرف کنند ولی خاصیت در اینه که هیچ کدوم از اجزای حساس هواپیما مثل موتور و سیستم های الکترونیکی هواپیما آسیبی از این لرزش ها نمی بینند . به این فشار جی 84 گفته می شه .

خاصیت بدنه بوئینگ 787 در همین مسئله هست . مقاومت بسیار زیاد برای مثال اگر پاتیزون ها قدرت منحرف کردن 180 درجه رو داشته باشند , بدنه بسیار مقاوم 787 این رو به 5 تا 10 درجه کاهش می ده و به شدت بسیار بالا از منحرف شدن هواپیما از مسیر و همچنین لرزش های وحشتناک در داخل کابین مسافران جدا جلوگیری می کنه و اون رو به حداقل ممکنه می رسونه به طوریکه شاید مسافر حس کنه که یک فقط یک لرزش ساده هست . درست نمی دونم دانشمندان آمریکایی از چه فرمول ها و چه محاسباتی پیروی می کنند که تونستند انقدر خوب شکل آیرودینامیکی این بدنه رو انقدر مقاوم طراحی کنند . راستش برای خودم هم جای تعجب داره . البته نباید فراموش کرد که این فقط خاصیت آیرودینامیکی بدنه نخواهد بود که مقاومت نشان خواهد داد بلکه قدرت بالای موتور و سیتسم های تورپروپ خواهند بود .

دو سال پیش یک هواپیمای ایرکانادا به این بدبختی دچار شد ولی خوب همونطور که گفتم ضرری به هواپیما نمی روسنه . و این لرزش ها حداکثر تا 30 ثانیه ادامه پیدا می کنند و بعد از اتمام کنترل خیلی راحت به دست خلبان در می یاد .

جی84 رو به این دلیل گفتم چراکه رتبه سوم رو در زمینه لرزش های هواپیما داره و جزو وحشتناک ترین هاست و در هنگام کروز اتفاق می افته . در زمانی که مسافران کمربند هاشون رو نبستند و بعضی ها در حال قدم زدن در کابین هستند . شرکت بوئینگ خیلی سعی کرد که بتونه اسکنری بسازه تا بشه این مولوکول های ریز رو که به صورت یک جبهه تشکیل می شند رو شناسایی کرد ولی موفق نشد ولی طبق قول خود کارشناسان تا چند سال آینده با ساخت این اسنکر ها خلبانان با دور زدن این جبهه ها عملا از توربولنس های خطرناک جلوگیری خواهند کرد .

یک تصویر به دست خودم ساختم از اتفاقی که برای ایرکانادا افتاد . وارد مرحله جی84 شد و چند نفر هم زخمی شدند چراکه در هنگام لرزش و توربولنس مسافران به سقف هواپیما چسبیدند و به لبه ی صندلی خوردند icon_question بنابراین من پیشنهاد می کنم در هنگام کروز هم که شده کاربران عزیز کمربند هاشون رو باز نکنند اگر احساس ناراحتی می کنند , شلش کنند تا اونجایی که راحت باشند ولی درش نیارند .

ان شا ان الله عکسی رو که خودم از واقعه ساختم رو در پست اینده در همین تاپیک می زارم تا به عمق فاجعه پی ببرید . icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي عالي و جامع بود كركس جان ...

راستش باز هم برام سوال پيش اومد كه البته بايد در تاپيك مجزايي روش بحث ...
به هر حال اگر اين قسمت رو به باقي مطالبي كه از شما ياد گرفتم اضافه كنميه كتابه قطور ميشه ! خيلي خيلي ممنون ... واقعا تشكر ...



با اين پديده برخورد كردم ...

راستش جاهايي هست كه هواي سرد و گرم به هم ميرسند و رو به بالا حركت ميكنند كه در صورت وارد شدن به اونها يكدفعه زاويه حركت و يا جهت پرواز بهم ميخوره و به حالت ديگه اي ميره ! كه ممكنه تا 180 درجه هم باشه ! فقط اينكه آيا اين مورد در راستاي همون پديده پاتیزون هاست يا فرق داره ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
راستش worior عزیز . پاتیزون ها یکی از صد ها دلایل لرزش هستند و اتفاقات دیگر جوی هست که ممکنه باعث لرزش بشه . پاتیزون ها رو به این دلیل گفتم بخاطر اینکه خیلی خطرناک هستند و خیلی قدرتمند . خوب لرزش در هواپیما یک امر عادی هست ولی در بعضی قسمت ها اینطور نیست . فقط نمونه پاتیزون و چاه هوایی انگر هست که مسیر هواپیما رو با در درجات مختلف تغییر می ده . بقیه لرزش هایی که ما در هواپیما احساس می کنیم یک روتین هوایی هستند که یک چیز بسیار عادی هست .

بله . همونطورکه گفتم پاتیزون ها فقط یکی از صد ها دلیل لرزش هستند . و ما برای لرزش تعداد زیادی عامل داریم . ولی خطرناک ترینش چاله هوایی A هست که در علم هوانوردی معروف به ANGER . به معنی فارسی می شه چاله ی " خشم " . واقعا اسم پر مسنائیه . اگر این تاپیک رو بالا نگه دارید از اتفاقات وحشتناکی که در این چاله اتفاق می افته و چگونه بوجود می یاد می گم .

ولی این رو در نظر داشته باشید که فقط بدنه قادر به مقابله با پاتیزون ها نیست بلکه این قدرت موتور هست که با یاری بدنه این مقاومت رو انجام می ده .

در پست بعدی مفصل در این مورد توضیح می دم . ولی واقعا یک کابوسه و اگر هواپیمایی در این چاه هوایی بیفته تنها راه نجاتش فاطحه خوندنه icon_cheesygrin این رو جدی می گم . اتفاقی که برای ایر کانادا در سال 1988 افتاد رو .... در پست بعدی بهش اشاره می کنم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.