Azarakhsh

بدون سرنشین سی. ال-289 ( CL-289)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

هواپيماي شناسايي بدون سرنشين CL-289 از سال 1992 از سوي ارتش هاي آلمان و فرانسه مورد استفاده بود و براي عمليات صلح باني در بوسني و كوزوو نيز مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر ارتش فرانسه 54 هواپيما از اين نوع ار در اختيار دارد. گفتني است كه مانادا فرانسه و آلمان در ساخت اين هواپيما مشاركت داشته اند. CL-289 در سال 2001 ارتقاء يافت و به نرم افزار پروازي AOL95 مجهز شد. (ADA Operational Onboard Software) ، همچنين سيستم هاي راهبري جديد و سيستم موقعيت ياب GPS ، سيستم ارتفاع سنج جديد و سيستم فشار سنج جديد نيز به آن اضافه شد. اولين سيستم هاي به روز شده در آوريل 2003 تحويل ارتش آلمان گرديد و اين روند تا سال 2006 ادامه مي يابد.
هواپيماي CL-289 در حدود 68/3 متر طول دارد و از بالهايي به شكل صليب برخوردار است و حساسه هاي شناسايي اين هواپيما در زير بدنه آن نصب شده اند. سيستم كنترل پرواز سه محوري اين هواپيما داراي يك زير مودر است كه ثبات و پايداري هواپيما را در طول پرواز حفظ مي كند. اين هواپيما داراي سيستم موقعيت يابي GPS بوده و براي انجام مأموريت مي توان مجموعه اي از اطلاعات را قبل از پرواز به درون حافظه كامپيوتري آن منتقل كرد.

http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl289.jpg

 

[/img]

CL-289 داراي يك موتور تقويت كننده سوخت جامد است كه سرعت هواپيما را افزايش مي دهد. اين هواپيما داراي يك موتور تكميلي جت به نام KHD T117 است كه براي تقويت قدرت CL-289 مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين هواپيما براي انجام مأموريت هاي شناسايي مجهز به يك دوربين بصري Zeiss Optronic KRb 8/24D است كه با استفاده از يك سيستم مادون قرمز موسوم به SAGEM تقويت مي شود. اين دو سيستم ديده باني به صورت مجزا يا با هم قابل استفاده هستند.

دوربين هاي ديده باني KRb 8/24D داراي سه لنز مساوي است كه تصاوير دقيقي را از هدف ارائه مي دهد. سيستم Corsaire دست به توليد سيگنال هلي ويدئويي مي زند كه در همان لحظه بر روي سيستم داده نگار هواپيما ضبط شده و از طريق سيستم انتقال سيگنال به ايستگاه زميني منتقل مي شوند.

http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl1.jpg

[/img]

در اين هواپيما نرم افزاري موسوم به S word نصب شده كه توسط فرانسه و آلمان به طور مشترك نوشته شده و امكان ارسال تصاوير با كيفيت بالا را به فواصل بسيار دور و تحت هر شرايط آب و هوايي فراهم مي آورد. اين نرم افزار كه فعاليت رادار SAR (كه بر روي اين هواپيما نصب مي شود) را ممكن مي كند، باعث مي شود كه امكان ثبت تصاوير اهداف متحرك بر روي زمين نيز توسط رادار مذكور فراهم شود. اين تصاوير به محض ثبت قابل انتقال به مركز كنترل زميني هستند.

http://gallery.military.ir/albums/userpics/CL289_7.jpg

[/img]
گفتني است كه پرتاب اين هواپيمابا استفاده از يك كاميون و از روي يك كانتينر شيب دار انجام مي شود. اطلاعات مربوط به مأموريت نيز از روي يك نقشه ديجيتال كامپيوتري كه در مركز فرماندهي موجود است انتخاب شده و از طريق امواج راديوئي يا از طريق واحد انتقال اطلاعات كه به صورت سيار فعاليت مي كند به هواپيما منتقل مي شود. اين اطلاعات عبارتند از اطلاعات مربوط به نحوه پرواز، مسير پرواز، محل استقرار هدف و نحوه رديابي آن. اين هواپيما را مي توان براي عكس برداري تا ده هدف برنامه ريزي نمود.

اين هواپيما داراي يك آنتن گيرنده است كه به طور خودكار قابل جمع كردن است و امكان تبادل اطلاعات را فراهم مي آورد. ايستگاه اطلاعات زميني اطلاعات و تصاوير ويدئويي را دريافت و ضبط مي كند. اين تصاوير بر روي مانيتورهاي تلويزيوني قابل مشاهده هستند و امكان شناسايي هدف را به فاصله ضد ثانيه پس از عكس برداري از آن به وسيله هواپيما فراهم مي آورند.

http://gallery.military.ir/albums/userpics/272212761UcGTSv_ph.jpg

[/img]

دوستان به بزرگی خودشون ببخشن اگه خیلی چرب و چیلی نیست!!


منبع:
naser.ofogh.net

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]اختیار دارید امیدجان.آشنایی مختصر هم مفیده ولی این یکی که مختصر نیست...
خسته نباشید،منتقل شد icon_cool
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام ...

آذرخش جان مطلب خوبيه ممنون ...



اين بيشتر شبيه موشك كروزه تا هواپيماي بدون شرنشين !
اون كاميون پرتابگر هم خيلي جالبه دقيقا خوده كامازه ! راستش اين كشنده رو حتي زير پاتريوت هم ديدم ميخواستم بدونم همون مدل روسيه يا اين يكي شبيه اونه اگر كسي بدونه ممنون ميشم ... icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
این هم برای چرب و چیلی شدن بیشتر icon_cheesygrin
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_10.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_10.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_9.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_8.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_8.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_7.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_6.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_5.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_5.JPG[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_4.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_4.gif[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_3.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_2.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_1.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_13.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_13.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_12.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_12.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_11.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_11.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سامانه فرودش خيلى جالبه! اون طورى عكس آخرى آقا رضا نشون مى ده اوّل با يك چتر مى آد پايين بعد چند تا بالشتك هوا(طبق تصوير يكى مونده به آخر آذرخش خان) رو زمين مى شينه! درسته؟ ولى تو همون عكسى كه با بالشتك ها روى زمين نشسته ٬ ما 3 باله انتهاى پهپاد مى بينيم٬ در حالى كه در بقيه تصاوير هواپيما(همون موشك!) داراى چهار باله هست! در عكس پايانى آذرخش خان هم كه مى بينيم هيچ باله اى در كار نيست!!! اينجورى كه نشد!! يكى بياد بگه كدومش رو باور كنيم! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سامانه فرودش خيلى جالبه! اون طورى عكس آخرى آقا رضا نشون مى ده اوّل با يك چتر مى آد پايين بعد چند تا بالشتك هوا(طبق تصوير يكى مونده به آخر آذرخش خان) رو زمين مى شينه! درسته؟ ولى تو همون عكسى كه با بالشتك ها روى زمين نشسته ٬ ما 3 باله انتهاى پهپاد مى بينيم٬ در حالى كه در بقيه تصاوير هواپيما(همون موشك!) داراى چهار باله هست! در عكس پايانى آذرخش خان هم كه مى بينيم هيچ باله اى در كار نيست!!! اينجورى كه نشد!! يكى بياد بگه كدومش رو باور كنيم! icon_cheesygrin
[/quote]

بله!! سامانه ی فرود شبیه به KZOهست!!
اما بنده نتونستم تو هیچ کدوم از عکسا دقیقا متوجه بشم که چهار تا باله داره!!
اکثراً سه تا باله هست!! حالا اگه شما عکسی داری که به وضوح چهار تا باله داره طف کن بزار!!
البته امکان داره یک یا دو تا باله ها بعد از پرتاب جدا بشن!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تو تصوير اوّلى زير و پشت موشك(=هواپيما) ٬ دقيقاً بغل اون حلقه آويزونه كه شبيه حلقه ى ضامن نارنجكه٬ يك چيزى ديده مى شه كه بايد چهارمين باله باشه؟ icon_question
بعدش هم من كه هيچى عكس ندارم٬ بايد سفارش تصوير رو به آقاى رضاى عكاس باشى بدى! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این دو تا عکس مشخص که چهار باله داره
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_14.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_14.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/cl_15.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_cl_15.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اين بيشتر شبيه موشك كروزه تا هواپيماي بدون شرنشين ![/quote]
دقيقا همينو مي‌خواستم بگم! icon_cheesygrin آذرخش جان اينو ميزاشتي تو مسابقه بعد مطلبش رو ارايه ميكردي... icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آذرخش جان اينو ميزاشتي تو مسابقه بعد مطلبش رو ارايه ميكردي... icon_cheesygrin[/quote]

نه این تو دور قبلی ارائه شده بود!! بعدشم بابک خان مگه چیزی هست که بلد نباشه!! icon_question
تو دور قبل ایشون جوابش رو داده بودن!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بله!! سامانه ی فرود شبیه به KZOهست!! [/quote]

حالا اين KZO كه فرموديد ديگه چه صيغه ايه؟! باباجون من چند بار بگم:زير سيكل حرف بزنيد ما هم بفهميم!! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] بله!! سامانه ی فرود شبیه به KZOهست!!



حالا اين KZO كه فرموديد ديگه چه صيغه ايه؟! باباجون من چند بار بگم:زير سيكل حرف بزنيد ما هم بفهميم!! blushing

[/quote]


عزیز منظور بنده پهپاد KZOساخت آلمانه !! که چند روز قبل تاپیکشو زدم!!

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9180

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپیمای شناسایی بدون سرنشین CL-289 از سال 1992 از سوی ارتش های آلمان و فرانسه مورد استفاده بود و برای عملیات صلح بانی در بوسنی و كوزوو نیز مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر ارتش فرانسه 54 هواپیما از این نوع ار در اختیار دارد. گفتنی است كه مانادا فرانسه و آلمان در ساخت این هواپیما مشاركت داشته اند. CL-289 در سال 2001 ارتقاء یافت و به نرم افزار پروازی AOL95 مجهز شد. (ADA Operational Onboard Software) ، همچنین سیستم های راهبری جدید و سیستم موقعیت یاب GPS ، سیستم ارتفاع سنج جدید و سیستم فشار سنج جدید نیز به آن اضافه شد. اولین سیستم های به روز شده در آوریل 2003 تحویل ارتش آلمان گردید و این روند تا سال 2006 ادامه یافت.

[img]http://www.army-technology.com/projects/cl289/images/cl1.jpg[/img]

هواپیمای CL-289 در حدود 68/3 متر طول دارد و از بالهایی به شكل صلیب برخوردار است و حساسه های شناسایی این هواپیما در زیر بدنه آن نصب شده اند. سیستم كنترل پرواز سه محوری این هواپیما دارای یك زیر مودر است كه ثبات و پایداری هواپیما را در طول پرواز حفظ می كند. این هواپیما دارای سیستم موقعیت یابی GPS بوده و برای انجام مأموریت می توان مجموعه ای از اطلاعات را قبل از پرواز به درون حافظه كامپیوتری آن منتقل كرد.
دارای یك موتور تقویت كننده سوخت جامد است كه سرعت هواپیما را افزایش می دهد. این هواپیما دارای یك موتور تكمیلی جت به نام KHD T117 است كه برای تقویت قدرت CL-289 مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیما برای انجام مأموریت های شناسایی مجهز به یك دوربین بصری Zeiss Optronic KRb 8/24D است كه با استفاده از یك سیستم مادون قرمز موسوم به SAGEM تقویت می شود. این دو سیستم دیده بانی به صورت مجزا یا با هم قابل استفاده هستند.
[img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:jhYfStU5FJ9R-M:http://www.uavforum.com/graphics/photo/cl289.jpg&t=1[/img]
دوربین های دیده بانی KRb 8/24D دارای سه لنز مساوی است كه تصاویر دقیقی را از هدف ارائه می دهد. سیستم Corsaire دست به تولید سیگنال هلی ویدئویی می زند كه در همان لحظه بر روی سیستم داده نگار هواپیما ضبط شده و از طریق سیستم انتقال سیگنال به ایستگاه زمینی منتقل می شوند.
[img]http://www.onera.fr/conferences/drones/images/drone-tactique-moyen-rayon-action-cl289-eads.jpg[/img]
در این هواپیما نرم افزاری موسوم به S word نصب شده كه توسط فرانسه و آلمان به طور مشترك نوشته شده و امكان ارسال تصاویر با كیفیت بالا را به فواصل بسیار دور و تحت هر شرایط آب و هوایی فراهم می آورد. این نرم افزار كه فعالیت رادار SAR (كه بر روی این هواپیما نصب می شود) را ممكن می كند، باعث می شود كه امكان ثبت تصاویر اهداف متحرك بر روی زمین نیز توسط رادار مذكور فراهم شود. این تصاویر به محض ثبت قابل انتقال به مركز كنترل زمینی هستند.
این هواپیما دارای یك آنتن گیرنده است كه به طور خودكار قابل جمع كردن است و امكان تبادل اطلاعات را فراهم می آورد. ایستگاه اطلاعات زمینی اطلاعات و تصاویر ویدئویی را دریافت و ضبط می كند. این تصاویر بر روی مانیتورهای تلویزیونی قابل مشاهده هستند و امكان شناسایی هدف را به فاصله ضد ثانیه پس از عكس برداری از آن به وسیله هواپیما فراهم می آورند
.http://en.wikipedia.org/wiki/Canadair_CL-89
http://www.namsa.nato.int/gallery/ws_drone_e.htm

[img]http://www.panzerbaer.de/helper/pix/bw_lkw_05t_tmil_kzo_wrf-002.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.