TANK

بالگرد ترابری خانواده اس-61 ، سی.اچ -3 و اس.اچ-3 ( S-61/CH-3&SH-3)

Recommended Posts

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_1.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_2.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_3.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_4.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_4.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_5.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_6.JPG][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_6.JPG[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_7.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_8.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_8.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_9.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_10.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_s_10.jpg[/img][/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/scan0003.jpg[/img]
هلی کوپتر ((بلک هاوک)) یا ((شاهین سیاه)) سابقه ای طولانی در نیروی هوایی ایالات متحده دارد. از سال 1979 تا کنون این هلی کوپتر دستخوش دگرگونی های مختلفی شده و مدل پیشرفته UH-60Mتابستان گذشته پروازی آزمایشی و غیر رسمی را پشت سر گذاشت و از سال آینده شرکت سازنده آن یعنی سیکورسکی آنها را آماده تحویل به ارتش خواهد کرد و تولیدش تا سال 2013 ادامه خواهد داشت ، خواهد نمود.
در ادامه به کالبد شکافی این ابر هلی کوپتر روی تصویر می پردازیم.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E133.jpg[/img]
منبع: ماهنامه نوآور
[color=red]استفاده از این مطلب تنها با ذکر منبع و لینک به سایت Military.ir مجاز است.[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]ضمن تشکر از فانتوم، به بخش بالگردهای نظامی انتقال یافت.

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون و با تشکر از شما
مطلب جالبی بود
عکس ها هم زیبا بود
یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون فانتوم جان

اين پرنده رو گويا در درجه اول ميخواهند به نيروي دريايي يا سپاه تفنگداران دريايي تحويل بدهند و بعد به تدريج به هوانيروز و . . .

ولي به نظر من يكي كه تغييرات چنداني نسبت به مدل هاي قديميترش نكرده و بهتره كه نمونه هاي اوليه رو به اين استاندارد برسونند تا اينكه برن نو شو بسازند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از شما . چی میشد اگه اقا سعید کلید تشکر میگذاشت !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بالگرد SH-3 Sea King (که به نام S-61 در کارخانه سازنده شناخته می شود) با هدف ساخت یک هلیکوپتر ضد زیردریایی برای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی شد.سطح زیرین این هلیکوپتر به شکل شناور طراحی شده و دو باله پخ در دو طرف بدنه به حفظ تعادل آن بر روی آب کمک میکند.اولین مدل اس-61 که قراردادی برای فروش آن منعقد شد، SH-3A سی کینگ بود.در 23 سپتامبر 1957 قرارداد اولیه تولید این هلیکوپتر برای نیروی دریایی ایالات متحده منعقد شد و اولین پیش نمونه اش در 11 مارس 1959 برای نخستین بار به پرواز درآمد.از زمان اولین پرواز اس-61 تا به حال،مدل های مختلفی از این هلیکوپتر ساخته شده و انواعی هم با اجازه شرکت سازنده در کشورهای انگلستان،ایتالیا و ژاپن موناژ شده است.همچنین این هلیکوپتر با نام نیوری پس از اصلاحات مفصلی در مالزی تولید شد.




برای اجرای ماموریت های ضد زیردریایی و ضد کشتی،اس-61 قابل تجهیز به رادار جستجوگر و تجهیزات ویژه کشف هدف است و با استفاده از چهار اژدر آشیانه یاب یا دو فروند موشک هوا به سطح اگزوسه یا سی ایگل میتواند به هدف حمله ور شود.این هلیکوپتر در ماموریت های نجات هوا/دریا هم استفاده فراوانی دارد و می تواند بین 18 تا 22 نفر بازمانده را نجات دهد.مدلی از اس-61 به نام کماندو،هلیکوپتری ترابری تاکتیکی است و می تواند 28 نفر (45 نفر در حالت فوق ظرفیت) سرباز مسلح را حمل کند.




در 1961 شرکت ایتالیایی آگوستا توافقنامه ای برای تولید و توسعه طرح اس-61 و اس.اچ.3دی با سیکورسکی امضا کرد.محصولات آگوستا، به نام ASH-3D از 1969 به نیروی دریایی ایتالیا تحویل شد.مدل غیر نظامی تولیدات آگوستا را AS-61نامیدند.همچنین،توافقی هم بین شرکت انگلیسی وستلند و سیکورسکی برای توسعه طرح اس-61 حاصل شد.با اجرای این توافق،وستاند با استفاده از پیکره و سیستم پروانه SH-3D هلیکوپتر های وستلند سی کینگ را تولید کرد.در این هلیکوپتر ها تغییرات عمده ای در قوای محرکه و تحهیزات اویونیکی انجام گرفت تا استاندارد های مطلوب نیروی دریایی سلطنتی برای یک هلیکوپتر ضد زیردریایی مناسب تامین شود.این سی کینگ ها علاوه بر ماموریت اصلی،برای اجرای عملیات تجسس و نجات،ترابری تاکتیکی نیروهای نظامی،تخلیه مجروحان و حمل بار هم مورد استفاده اند.




-----
انواع مدل ها:
SH-3A: اولین نمونه سی کینگ(225 فروند)
CH-124:شبیه SH-3A،برای صدور به کانادا،41 فروند)
S-61A:مدل ترابری،آبی/خاکی،قادر به حمل 26 نفر سرباز مسلح)
S-61A-4:نیوری،38 فروند مالزی،31 صندلیه
HH-3A:اصلاح شده مدل اولیه،با پوشش ضد گلوله و مسلح
SH-3D:سی گینگ،مدل استاندارد ضد زیردریایی نیروی دریایی
VH-3D:قابل استفاده برای حمل شخصیت ها
SH-3H: نوع چند منظوره
S-61B: تولید شده برای نیروی هوایی ایالات متحده




-----
کاربران:
ایالات متحده امریکا،انگلستان،ایران،مالزی،ایتالیا ،ژاپن،استرالیا،برزیل،کانادا،دانمارک ،مصر،آلمان،هند،اندونزی،عراق،اردن،لی بی،نروژ،پاکستان،قطر،عربستان،اسپانیا

--- مشخصات فنی مدل D (استاندارد) ---
قوای محرکه
- دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک T58-GE-10
توان نامی موتور: 1.044 کیلو وات
ظرفیت کل مخازن سوخت: 3180 لیتر
- پروانه اصلی و پروانه دمی پنج تیغه ای
ابعاد
قطر پروانه اصلی: 18.9 متر
قطر پروانه دمی: 3.2 متر
مساحت دیسک پروانه اصلی: 280.5 متر مربع
طول: 22.1 متر
ارتفاع: 5.1 متر
وزنها
وزن برخاستن عادی: 8.4 تن
وزن تسلیحات: 380 کیلوگرم
عملکرد پروازی
بیشترین سرعت افقی: 267 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز برای بیشترین برد: 219 کیلومتر بر ساعت
بیشترین نرخ صعود: 10 متر بر ثانیه
سقف پرواز خدمتی: 4.4 کیلومتر
سقف پرواز ایستا: 3.2 کیلومتر
برد: 1005 کیلومتر
- خلبان و کمک خلبان در عرشه پرواز و دو نفر کاربر سونار در کابین اصلی
............................................................................................

منتظر نظرات دوستان هستم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=44][size=14]اینجا[/size][/url] یک تاپیک دیگه هم درباره اش بود، امّا بحثش پیگیری نشده و الآن قفله...

این هم چندتا عکس از این بالگرد مفــیــد و کارآمد :
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1300627369.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_plane_sea_king_mk6_with_dip.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/s_10.jpg[/img]
گمونم این چیزی که بهش وصله ، رادار سونار خارجی باشه:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_s_4.jpg[/img]
این هم برادر بزرگ ترش(استالیون CH-53) در نیروی دریایی ایران ، رزمایش ولایت سال 1389 :
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_R_%284%29.jpg[/img][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]خيلي جالب بود ممنون
ببخشيد يه سوال : اينكه گفته شده هليكوپتري ميخواستن كه بتونه رو ناو بشينه منظور چيه؟ مگه همه هلي كوپترها (به دليل عمود پرواز بودن) نميتونن رو ناو بشينن؟[/quote]


شرایط و الزامات یک هواگرد ( چه هواپیما و چه هلیکوپتر ) برای پرواز در دریاها با خشکی ها متفاوت است . منظور از هلیکوپتر ناو نشین این است که هلیکوپتر مخصوص پرواز در محیط دریایی باشد . به عنوان مثال جنگنده F16 یک جنگنده مخصوص عملیات های مناطق خشکی است در حالیکه F18 مخصوص پرواز در محیط های دریایی است . مثال دیگر هلیکوپترهای کبرا مدل J و W مخصوص پرواز در محیط دریایی است در حالیکه سایر مدلها مخصوص عملیات در محیطهای خشکی است .

تفاوتی که بین هواگردهای مدلهای خشکی با مدلهای دریایی وجود دارد ، در سیستم های الکترونیکی و بدنه است ، بدنه این هواگردها از مواد مخصوص مقاوم در برابر رطوبت دریاها ساخته شده است . همچنین سیستم های الکترونیکی آنها دارای عملکردی متناسب با شرایط دریایی است .[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue][quote]خيلي جالب بود ممنون
ببخشيد يه سوال : اينكه گفته شده هليكوپتري ميخواستن كه بتونه رو ناو بشينه منظور چيه؟ مگه همه هلي كوپترها (به دليل عمود پرواز بودن) نميتونن رو ناو بشينن؟[/quote]


شرایط و الزامات یک هواگرد ( چه هواپیما و چه هلیکوپتر ) برای پرواز در دریاها با خشکی ها متفاوت است . منظور از هلیکوپتر ناو نشین این است که هلیکوپتر مخصوص پرواز در محیط دریایی باشد . به عنوان مثال جنگنده F16 یک جنگنده مخصوص عملیات های مناطق خشکی است در حالیکه F18 مخصوص پرواز در محیط های دریایی است . مثال دیگر هلیکوپترهای کبرا مدل J و W مخصوص پرواز در محیط دریایی است در حالیکه سایر مدلها مخصوص عملیات در محیطهای خشکی است .

تفاوتی که بین هواگردهای مدلهای خشکی با مدلهای دریایی وجود دارد ، در سیستم های الکترونیکی و بدنه است ، بدنه این هواگردها از مواد مخصوص مقاوم در برابر رطوبت دریاها ساخته شده است . همچنین سیستم های الکترونیکی آنها دارای عملکردی متناسب با شرایط دریایی است .[/color][/quote]

ممنون از توضيحات كامل شما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
زنده باد پادشاه دریایی پارسی !

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/hd94xcu8o4yvtex8k49.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_hd94xcu8o4yvtex8k49.jpg[/img][/url]
به نظر میرسد بالگرد با شماره سریال 2315-8 هنوز در حال خدمت باشد.بالگردی که در اخرین طرح استتاری خود می درخشد
موشک اصلی این بالگرد , Sea Killer MK-2 , در قالب یک نمونه بومی به نام فجر دریا تکمبل یافته , نمونه ایی که ظارهن در ساخت ان کمک هایی از چین نیز دخیل بوده است.


2307-8 در 28 آذر 1388 قبل از ارائه به کارگاه رنگ امیزی پرواز ازمایشی خود را در مرکز تعمیر و نگه داری بالگرد ایران (IHSRC) انجام داد. پس از انکه این بالگرد برای انجام پروازهای VIP مقامات عالی رتبه نیروی هوادریای شاهنشاهی ایران پیکربندی شد و از رنگ و جلالی سنگین تر و زیاتر برخوردار گشت تا به امروز نیز با بقیه ASH-3D نیروی هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران فرق اندکی دارد.پس از انقلاب دو بالگرد سی کینگ به نیروی دریایی سپرده شد.
[][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/qsnfg9cmhkc1ug722y6t.jpg[/img]
مقاله ایی از مجله Combat Aircraft به قلم بابک تقوایی :

نیروی هوادریای شاهنشاهی ایران (IINA) در سال 49 خورشیدی به صورت رسمی درخواست خرید سیزده فروند بالگرد ASH-3D را به شرکت اگوستای ایتالیا (تحت لیسانس شرکت Sikorsky ایلات متحده ) تقدیم کرد.خریدهایی که برای استفاده ناوشکن های ببر و پلنگ انجام می شدند.پس از گذشت سه سال تا سال 1352 تمامی 13 بالگرد به نیروی شاهنشاهی ایران تحویل داده شد.در این میان 11 نمونه نبرد زیر سطحی ASW برای مقابله با زیردریایی ها و دو بالگرد ترابری برای حمل افراد نظامی قرار گرفتند.در کنار این قابلیت ها تمامی سی کینگ ها قادر به انجام ماوریت تجسس و نجات (SAR) نیر بودند. ASH-3D های ایرانی از سیستم ماموریت زیر سطحی و تعدادی سیستم اویونیکی متشابه بالگرد SH-3D بهره می برند و از دو موتور T58-GE-10 نیرو می گرفتند.پیش از ورود سی کینگ ها ناوگان کوچک IINA بر حدود 10 فروند بالگرد Bell AB 205 A با توانایی پرتاب موشک فرانسوی یAS-11 و تعدادی Bell AB 206 A تکیه داشت.پس از ورودبه ایران بالگردهای سی کینگ به سر فرماندهی ناوگان هوادریای ایران , پایگاه هوا دریای بندرعباس واقع درشمال خیلج فارس تحویل داده شدند .برای استفاده در ناوکشن های ببر و پانگ دو بالگرد بدانها اختصاص یافت.در سال 1353 دو فروند کشتی پشتیبانی به نام های بندر عباس و بوشهر توسط کشتی سازی C.Luhring به ایران تحویل داده شد.کشتی هایی که علاوه بر پد بالگرد در انتهای خود صاحب اشیانه بالگرد نیز بودند.در همان سالدو فروند قایق دو زیست کلاس "هنگام" مجهز به جایگاه نشست و بخواست بالگرد نیز به ناوگان هوا دریای ایران اضافه شد.تمام این شناورها قادر به پذیرش بالگردهای سی کینگ بودند و دو کشتی بوشهر و بندر عباس هر یک غالبن برای انجام ماموریت های پشتیابنی برد بلند از ناوشکن ها, ناوچه و ناوهای نیروی دریایی ایران هر یک , یک سی کینگ ترابری با خود حمل می کردند.در اواخر سال 54 نیروی دریایی ایران سفارش خرید 5 بالگرد سی کینگ دیگر از نمونه ASW با رادار نظارتی AN/APS 705 A به آگوستا ارائه کرد. در کنار قابلیت نبرد زیر سطحی با تجهیز بالگردها به موشک ضد کشتی سی کیلر (توسط شکرت آگوستا) قابلیت نبرد سطحی نیر بدانها افزوده گشت.تجهیز سایر بالگردها به موشک های ضد کشتی ادامه یافت به طوریکه یک سال بعد به صورت مشابه تعدادی نمونه نبرد زیر سطحی از نخستین بالگردهای تحویلی توسط شرکت تعمیر و نگه داری بالگرد ایران به موشک Sea Killer MK-2 مجهز شدند.
در سال 57 ساخت دومین دسته سفارشی سی کینگ کامل شد اما پس از ارسال تنها یک نمونه در سال 1358 بدنبال تحریم تسلیحاتی ایران از سوی ایالات متحده شرکت اگوستا مجبور شد تا 4 بالگرد دیگر را مصادره کند.این بالگردها در ایتالیا ماندند و در نهایت به همراه 19 بالگرد شینوک مصادره شده دیگر ارتش ایران مابین اسفند و اردیبهشت 60 به ناوگان تغییر نام یافته هوادریای جمهوری اسلامی ایران (IRINA) تحویل داده شدند.پیش از وقوع انقلاب هوادریای شاهنشاهی ایران در حدود 50 بالگرد و 13 هواپیمای ترابری متوسط و سبک و جت های مخضوص پروازهای مقامات مهم عملیاتی داشت.تعداد پایگاه های IINA به دو پایگاه بندر عباس و بوشهر خلاصه میشد که در کنار انها پایگاه مدرن و نا تمام کنارک نیز در حال ساخت بود .
در سال 58 تعداد بیشتری بالگرد ASH-3D به همراه 6 بالگرد RH-53D دیگر و 12 بالگرد HH-53C سفارش داده شد که با تغییر حکومت همه سفارشات نظامی توسط رژیم جدید لغو گردید.
[[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rku0wby0fpzw4muxmu3p.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rku0wby0fpzw4muxmu3p.jpg[/img][/url]]
جنگ در خلیج فارس

با شروع جنگ ایران و عراق سی کینگ های ایرانی ارزشهای خودشان را با انجام صدها ماوریت تجسس و نجات و حفظ جان خلبانهان جنگنده های ساقط شده ایرانی و یا حتی عراقی و نجات خدمه تانکرهای نفتی هدف قرار گرفته در بنادر ایران و یا در خلیج فارس در طول جنگ تانکری به خوبی نشان دادند.این بالگردها در مقابله با قایق های سطحی با استفاده از موشکAS-12 موفقیت های محدودی نیز بدست اوردند.در میانه جنگ هوادریای ایران با الهام از عملکرد موثر موشک ماوریک با جنگنده F-4E نیریوی هوایی جمهوری اسلامی ایران درطول عملیات مروارید و جنگ تانکری برنامه ایی را برای نصب موشک AGM-65 بر روی بالگردهای سی کینگ اغاز نمود.در این پروژه پایلونهای دوتایی موشک ماوریک به دو بالگرد سی کینگ اصلاح شده بعنوان بستر ازمایشی اضافه شد که این طرح در نهایت به پیروزهای تایید نشنده ایی در مقابل تانکرهای نفتی مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز نائل امد. پس از پایان جنگ این طرج به خاطر نتایج محدود بدست امده در مقایسه با توانایی اف-4 و مارویک و هزینه بالای اجرا برای تمام ناوگان کنار گذاشته شد.


[[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/fsznfkgewrhrb4ikfv2i.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_fsznfkgewrhrb4ikfv2i.jpg[/img][/url]]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر اینچه عنوانیه گذاشتی ماهم خیال کردیم چیزیه icon_rolleyes
تو عکس اولی برای چی هلی کوپتر این شکلیه انگار هرقسمتش مال یک هلی کوپتر دیگست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.