Davood

تاپیک جامع هواگردهای بدون سرنشین (U.A.V/ Unmanned aerial vehicle)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ایرنا
هواپيماهاي شناسايي بدون سرنشين كه اكنون در زرادخانه ارتش‌هاي آمريكا و اسراييل كاربردهاي دوگانه نظارت و پرتاب موشك پيدا كرده‌اند جايگزين جنگنده‌هاي خلبان‌دار شده‌اند و ايمني حملات هوايي را در جنگها براي مهاجمان افزايش مي‌دهند.


هواپيماي بدون سرنشين كنترل از راه دور كه از روي زمين هدايت مي‌شود، به خاطر اندازه كوچك و سرعت نسبتا كم مي‌توانند حامل موشكهاي كم وزني باشند كه امكان هدف‌گيري دقيق آنها وجود دارد.

اسراييل طلايه‌دار فناوري هواپيماهاي بدون سرنشين در جهان است كه اكنون به طور فزاينده‌اي در مناطق بحراني در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

در مورد كاربردهاي اين هواپيماها پنهان‌كاري مي‌شود، مقامات دفاعي اسراييل از اظهار نظر علني در مورد استفاده از اين هواپيماها در حملات هوايي به غزه خودداري مي‌كنند، اما مقامات اسراييلي در گفت و گوهاي خصوصي استفاده از اين سلاح را تاييد كرده‌اند.

ديويد كمپ سردبير گروه هوانوردي هفته‌نامه جينز ديفنس مي‌گويد اسراييل احتمالا اولين كشوري است كه از خودروهاي هوايي بدون سرنشين يا ‪ VAB‬هم براي شناسايي و هم پرتاب موشك استفاده مي‌كند. اين كشور رهبري جهان را در اين حوزه در اختيار دارد و در حيطه وسيعي مي‌تواند اين وسيله را به كار گيرد.

وي مي‌گويد اين هواپيماها دقيق تر، كم هزينه‌تر و ايمن تر از جت‌هاي جنگنده اف ‪ ۱۶‬و بالگردهاي آپاچي هستند.

نكته مهم در مورد اين هواپيماها اين است كه مي‌توان ماموريتهاي خطرناك، خسته‌كننده و پليد را به عهده آنها گذاشت. آن‌ها را مي‌توان مدت طولاني به مناطقي كه براي خلبانان خطرناك است اعزام كرد.
ادامه مطلب
http://www2.irna.ir/fa/news/view/line-12/8612143529172806.htm

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پهپاد (U.A.V : Unmanned aerial vehicle)
با سلام
به نظر من در سايت يه كم به پهپادها بي توجهي شده !
به اميد خدا اگه بشه ميخوام يه تاريخچه اي از پهپادها بيان و سپس يك نگاهي خيلي گذرا به صنعت پهپادسازي برخي از كشورها از جمله كشور عزيزمان بيندازم!

سابقه جهاني توليد و استفاده از پهپادها
بعد از جنگ جهاني دوم برخي از كشورهاي پيروز از جمله دو ابر قدرت وقت يعني اتحاد جماهير شوروي و ايالات متحده آمريكا به فكر ساخت و بكار گيري از هواپيماها و به طور كلي اجسام پرنده بدون سرنشين افتادند. در آن زمان تلاش هاي انجام شد اما به دليل نبود تكنولوژي و امكانات كافي اين تلاش ها به نتيجه فابل توجهي نرسيد و حداكثر نتيجه اي كه در آن زمان ها بدست آمد ساخت بمب هاي پرنده بود. بعد از اين قضايا كم كم كشورها از كنار طراحي و ساخت گسترده هواپيماهاي بدون سرنشين گذشتند و توجه خود را بيشتر به ساخت انواع موشك و هواپيماهاي سرنشين دار معطوف كردند.
با اين كه ساخت پهپادها ديگر جز برنامه هاي اصلي قدرت هاي بزرگ نبود اما اين كشورها هميشه هر چند به طور غير جدي برنامه هايي را براي ساخت پهپادها داشته اند. در ميان ابر قدرت ها اتحاد جماهير شوروي علاقه بيشتري به ساخت انواع مختلف پهپاد داشت و تقريبا در صنعت ساخت و به كار گيري پهپادها يك سر و گردن از ديگر كشورها بالاتر بود. براي بيان اين فاصله ميتوان به پهپاد يسترب ساخت شوروي اشاره كرد. زماني كه آمريكا (قوي ترين كشور كنوني در ساخت و بكار گيري پهپاد) تازه صنعت ساخت پهپاد را بطور جدي شروع كرده و در حال انتقال تكنولوژي ساخت پهپادهاي كوچك از رژيم صهيونيستي بودند ، شوروي سابق در دهه ي 60 پهپاد غول پيكر و فراصوت يسترب(به معني باز) با ارتفاع پروازي بسيار بالا را ساخته بودند كه هنوزهم با گذشت سالها ركورد دار سرعت در پهپادهاي عملياتي جهان است.
پهپاد فراصوت Yastreb)tu123)
تصویر
برنامه هاي گسترده شوروي در ساخت انواع پهپاد بعد از فروپاشي اين كشور تقريبا متوقف شد و اين كشور جايگاه خود را از دست داد اما هم اكنون كمپاني هاي مطرح سوخوي و ميگ طرح هايي را براي ساخت انواع پهپادهاي شناسايي و تهاجمي دارند كه در صورت به ثمر رسيدن اين طرح ها روسيه پس از شوروي بازگشتي بسيار قدرتمند در عرصه طراحي و ساخت پهپاد در جهان خواهد داشت.
پهپاد Zond روسي رقيبي جدي براي پهپادهاي آمريكايي
تصویر
بعد از شوروي ، رژيم قاصب صهيونيستي از اولين كشورهايي بود كه كار ساخت و استفاده از پهپادها را شروع كرد. تكنولوژي اين رژيم در ساخت پهپادها آنقدر بالا بود كه كشوري مانند آمريكا براي پيش بردن برنامه هاي پهپادي خود از اين رژيم كمك گرفتند. هم اكنون نيز رژيم صهيونيستي بزرگترين صادر كننده پهپاد در جهان است.
برخي از پهپادهاي ساخت رژيم صهيونيستي
تصویر
سابقه بكار گيري مختصر پهپادها در جنگ ها به جنگ ويتنام و سابقه بكار گيري حرفه اي و گسترده پهپادها در جنگ ها به جنگ خليج بر مي گردد.
پهبادPioneer نیروی دریایی ایالات متحده که داراي تكنولوژي اسرائیلی بود نقش تعیین کننده‌ای در هدفگیری رزمناوها در جنگ خلیج داشت. تأثیر آنها چنان بود که سربازان عراقی بعد از شنیدن صدای موتور دوزمانه کوچک این هواپیما، انتظار یک بمباران ویرانگر را داشتند. شاید این مسئله را بتوان اولین مورد از تسلیم شدن انسان در مقابل ربات دانست.
پهپاد pioneer
تصویر
تنها یک دهه بعد، ایالات متحده نسلی از پهبادها را تولید کرد که نسبت آنها به پهبادهای جنگ خلیج همانند نسبت F/A-22 به هواپیمای برادران رایت بود. بااین حال در حالی که پهبادهای آمریکاییPredator، Global Hawk، Shadow و دیگر پهبادهای پیشرفته حد اعلای فنآوری پهباد را نشان می‌دهند، اما این پرنده‌ها در جهان تنها نیستند. حداقل چهل کشور دیگر در حال حاضر در زمینه پهبادها تحقیقات انجام می‌دهند و قصد دارند نیروهای خود را به آن مجهز کنند.
پهپاد فوق پيشرفته Global Hawk
تصویر
پهپاد Predator
تصویر
يك ميكرو پهپاد ساخت آمريكا
تصویر

و اما سابقه بكارگيري وساخت پهپاد در ايران و ماجراي پهپادهاي حزب ا...
پهپاد پيشرفته ابابيل
تصویر
تصویر
تصویر
پهپاد مهاجر
تصویر
پهپاد دست پرتاب فراز-2
تصویر
سابقه بكارگيري پهپاد در ايران به قبل از انقلاب اسلامي بر مي گردد. بعد از خريد هواپيماهاي جديد براي نيروي هوايي به ويژه بعد از خريد اف-14 ها برخي از فرماندهان نيروي هوايي و ش ا ه تصميم به خريد تعدادي پهپاد هدف AQM-37 از ايتاليا براي تست توانايي اين هواپيماها و موشك هاي آنها مخصوصا موشك جديد فونيكس گرفتند. در آن زمان بيشتر اين تست ها با موفقيت انجام شد.
اما سابقه بكارگيري از پهپادهاي شناسايي در ايران به بعد از انقلاب اسلامي و زمان جنگ تحميلي باز مي گردد. در زمان جنگ ايران به طور خيلي ساده از هواپيماي كنترل از راه دور اسباب بازي و يك دوربين بسيار ساده فيلم برداري براي شناسايي استفاده مي كرد. ايران توانست با استفاده از اين پهپادهاي بسيار ساده اطلاعات خوبي را در زمان جنگ از دشمن بدست آورد. در واقع ايران در زمان جنگ به اهميت فوق العاده پهپادها و نقش سرنوشت ساز آنها در جنگ پي برد و بعد از جنگ با توجه به تجربه هاي گرانبهاي بدست آمده در طول جنگ تحميلي فعاليت بسيار گسترده اي را در زمينه طراحي، ساخت و بكار گيري از پهپادها را آغاز كرد.
برخي از رسانه هاي جهان بر اين عقيده اند كه ايران با بدست آوردن تعدادي از پهپادهاي پيشرفته ساير كشورها نظير آمريكا و شايد رژيم صهيونيستي توانسته است صنعت پهپاد سازي خود را سال ها (حدود 10-20 سال) جلو بياندازد.
ايران هم اكنون يكي از بزرگترين سازندگان و استفاده كنندگان پهپاد در جهان است. پهپادها در ايران آنقدر اهميت دارند كه بخشي به نام فرماندهي پهپاد در نيروهاي مسلح ايران ايجاد شده و افراد بسيار زيادي به طور بسيار تخصصي در حال فراگيري طرز كار پهپادها و همچنين توليد نسل هاي جديدي از پرنده هاي بدون سرنشين هستند.
امروزه برخي از منابع غربي از پرواز پهپادهاي ايراني بر فراز فلسطين اشغالي به كمك حزب ا.. لبنان خبر مي دهند. پرواز پهپادهاي شناسايي و تهاجمي ايران بر فراز اسرائیل كه خود يك قدرت در صنعت ساخت پهپاد است اولا پيامي جدي به مسئولان اين رژيم جعلي دارد ثانيا نشان دهنده قدرت ايران در عرصه ساخت و بكار گيري پهپاد است.
برخي گمانه زني ها مبني بر انتقال تكنولوژي ساخت پهپاد ايران به حزب ا... لبنان وجود دارد. حزب ا... لبنان هم اكنون پهپادهاي خانواده مرصاد كه گفته مي شود از تكنولوژي پهپادهاي خانواده مهاجر ايران بهره مي برند را مي سازد. اين پهپادها (مرصاد) پروازهاي موفقي را بر فراز خاك فلسطين اشغالي داشته اند. در اولين پرواز موفق يكي از اين پهپادها توانست در 7 نوامبر 2004 تا منطقه ناهاريا در شمال فلسطين اشغالي پيشرود و حدود يك ساعت پروازي را بر فراز خاك اسرائیل داشته باشد .
پرواز پهپاد مرصاد-1 بر فراز فلسطين اشغالي
تصویر
مسير پروازي مرصاد-1 در خاك اسرائیل
تصویر
حزب ا... لبنان در جنگ 33 روزه نيز توانست از پهپادهاي مرصاد استفاده گسترده اي كند. يكي از موارد استفاده از پهپاد مرصاد در جنگ 33 روزه تعيين محل دقيق نيروها و تانك هاي مركاواي اسرائیل و وارد كردن خسارات جدي بر پيكره ارتش اين رژيم بود.

در كل آينده صنعت ساخت پهپاد در ايران با توجه به عنايت هاي ويژه مسئولين كشور به اين صنعت بسيار خوب پيش بيني مي شود و به زودي خبرهايي خوش از صنعت ساخت پهپاد در ايران منتشر ميشود كه دنيا را تكان خواهد داد.



هشدار! هرگونه برداشت از اين مطالب تنها با ذكر نام سايت ميليتاري و نام نويسنده(احسان) مجاز مي باشد !
RedArmy

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مي خواستم پهپادهاي مطرح جهان رو در همين تاپيك معرفي كنم اما ديدم جالب نميشه ! تصميم گرفتم پهپادهاي هر كشور رو در تاپيك هايي جداگانه معرفي كنم ! فكر كنم اينطوري بهتر باشه ! نظر شما چيه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آره بهتره. در مورد پهبادهاي آمريكا نيز بنويسيد مخصوصا پيشرفته ترين پهپاد حال حاضر در جهان.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گسترده پهپادها در جنگ ها به جنگ خليج بر مي گردد.

وقتي متني رو ترجمه ميكنيد يا از جايي ميگيريد بهش توجه كنيد
خليج كجاست ؟ تا حالا اسمشم نشنيدم . وقتي خودمون دقت نميكنيم از غريبه چه انتظاري داريد ؟
:lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
RedArmy,
بسیار جالب و مفید بود خسته نباشی.
(این مطلب موضوع خوبی است و بفرست به سایت آویا تا به اسم خودت منتشر کنن)

FLANKER,
اسم جنگ خلیج همین بود یعنی Gulf War که میشه جنگ خلیج و حالا از روی تعصب میگیم جنگ خلیج فارس که صحیح نیست و اسم این جنگ رو شروع کنندگان آن جنگ خلیج گذاشتند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از شما دوستان عزيز ! آقاي فلانكر هيچ كس نميتونه در تاريخ دست ببره ! نه اون عرب هاي نامرد كه ميخوان خليج فارس رو خليج عربي كنن نه من و شما ! اسم اين جنگ همانطور كه سعيد خان اشاره كردن جنگ خليجه نه جنگ خليج فارس يا جنگ خليج عربي ! (تازه من كه نگفتم جنگ خليج عربي اينقدر شاكي ميشيد ! :lol: ) اسم هر چيز رو خالق اون تعيين ميكنه ! :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هواپيماهاي شناسايي بدون سرنشين كه اكنون در زرادخانه ارتش‌هاي آمريكا و اسراييل كاربردهاي دوگانه نظارت و پرتاب موشك پيدا كرده‌اند جايگزين جنگنده‌هاي خلبان‌دار شده‌اند و ايمني حملات هوايي را در جنگها براي مهاجمان افزايش مي‌دهند. هواپيماي بدون سرنشين كنترل از راه دور كه از روي زمين هدايت مي‌شود، به خاطر اندازه كوچك و سرعت نسبتا كم مي‌توانند حامل موشكهاي كم وزني باشند كه امكان هدف‌گيري دقيق آنها وجود دارد. اسراييل طلايه‌دار فناوري هواپيماهاي بدون سرنشين در جهان است كه اكنون به طور فزاينده‌اي در مناطق بحراني در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در مورد كاربردهاي اين هواپيماها پنهان‌كاري مي‌شود، مقامات دفاعي اسراييل از اظهار نظر علني در مورد استفاده از اين هواپيماها در حملات هوايي به غزه خودداري مي‌كنند، اما مقامات اسراييلي در گفت و گوهاي خصوصي استفاده از اين سلاح را تاييد كرده‌اند. ديويد كمپ سردبير گروه هوانوردي هفته‌نامه جينز ديفنس مي‌گويد اسراييل احتمالا اولين كشوري است كه از خودروهاي هوايي بدون سرنشين يا ‪VAB‬هم براي شناسايي و هم پرتاب موشك استفاده مي‌كند. اين كشور رهبري جهان را در اين حوزه در اختيار دارد و در حيطه وسيعي مي‌تواند اين وسيله را به كار گيرد. وي مي‌گويد اين هواپيماها دقيق تر، كم هزينه‌تر و ايمن تر از جت‌هاي جنگنده اف ‪۱۶‬و بالگردهاي آپاچي هستند. نكته مهم در مورد اين هواپيماها اين است كه مي‌توان ماموريتهاي خطرناك، خسته‌كننده و پليد را به عهده آنها گذاشت. آن‌ها را مي‌توان مدت طولاني به مناطقي كه براي خلبانان خطرناك است اعزام كرد. فلسطيني‌ها هواپيماهاي بدون خلبان اسراييل را سلاح مهمي در تازه‌ترين تهاجمات به غزه مي‌دانند. به گفته يك پزشك فلسطيني كه مجروحان مورد حمله اين هواپيماها را در بخش اورژانس بيمارستاني در شمال غزه مداوا مي‌كند اين هواپيماها در يك شعاع ‪۱۵‬متري همه چيز را مي‌توانند از بين ببرند. موشكهاي مرگبار پرتاب شده از اين هواپيماها مردم را هدف قرار داده و تكه تكه مي‌كنند. هنگامي كه يكي از اين هواپيماها در بالاي سر ديده مي‌شود، مبارزان فلسطيني از طريق واكي تاكي همرزمانشان را آگاه مي‌كنند تا گوشي‌هاي تلفن همراه خود را خاموش كنند و باتريهايشان را درآورند تا موقعيت آنها كشف نشود. يك مبارز جهاد اسلامي مي‌گويد اين هواپيماها عمدتا براي هدف‌گيري افراد به كار مي‌روند نه عليه ساختمانها. اين هواپيماها در ارتفاعات بسيار بالاتر از هواپيماهاي سرنشين‌دار پرواز مي‌كنند و موشكهايشان ويرانگرتر است و شكافهاي عميقي در زمين ايجاد مي‌نمايد. اين هواپيماها معمولا اهدافي را كه به كندي حركت مي‌كنند نظير عابران پياده يا خودروهايي را كه با رسيدن به دست انداز سرعتشان كم مي‌شود هدف مي‌گيرند. اين هواپيماها حلقه‌هاي كوچكي در آسمان درست مي‌كنند و قبل از آنكه موشك پرتاب كنند سرعتشان كم مي‌شود. اين هواپيماها با ساير هواپيماها متفاوت هستند و موشك آنها هنگام پرتاب ديده نمي‌شود. جابر ويشه معاونت مركز حقوق بشر فلسطيني‌ها مي‌گويد گزارشهايي در مورد پرتاب موشك از اين هواپيماها طي بيش از سه سال گذشته دريافت شده است. نوع موشكها ظاهرا كوچك است اما اسناد يا تصاويري از اين هواپيماها دردست نيست. اسراييل كه مدتها قبل رهبر جهان در فناوري هواپيماهاي بدون سرنشين قلمداد مي‌شد، مغرورانه محصولات خود را در نمايشگاههاي بين‌المللي هوايي عرضه مي‌كند اما اصرار دارد كه اين هواپيماها براي اهداف نظارتي هستند و از تاييد استفاده از آنها در حملات هوايي خودداري مي‌كند. دورون ساسليك يك مقام بلندپايه موسسه‌هاي هوافضاي اسراييل كه اين هواپيماهاي بدون سرنشين را مي‌سازد مي‌گويد اين شركت مشترياني از سراسر جهان از سوييس، فرانسه و هند دارد و فروش ساليانه اين شركت به ‪۵۰۰‬تا ‪۶۰۰‬ميليون دلار مي‌رسد. اين مقام از شرح قابليتهاي نظامي اين هواپيما خودداري كرد و تمايل مشتريان به محرمانه ماندن اين اطلاعات را علت آن بيان مي‌نمايد. مقامات دولتي و نظامي نيز از اظهارنظر در مورد قابليتهاي پرتاب سلاح اين هواپيما خودداري مي‌كنند. اسراييل از اوايل دهه ‪۱۹۷۰‬از هواپيماهاي بدون سرنشين استفاده كرده است و ناوگان اين هواپيماها به طور مداوم بزرگتر شده است. به گفته مقامات نيروي هوايي اسراييل اين هواپيماها به جزء لاينفك نيروي هوايي اين كشور تبديل شده‌اند به طوري كه ساعات پرواز آن‌ها از ساعات پرواز جنگنده‌هاي سرنشين دار فراتر رفته است. اسراييل يكي از بزرگترين صادركننده سلاح در جهان است. ماه مارس گذشته اسراييل از بزرگترين هواپيماي بدون سرنشين خود در يك پايگاه نيروي هوايي ساحلي در مركز فلسطين اشغالي پرده‌برداري كرد. هواپيماي "هرون" كه پهناي بالهاي آن ‪۱۶/۶‬متر است مي‌تواند به مدت ‪۳۰‬ساعت با سرعت ‪۲۲۵‬كيلومتر در ساعت در ارتفاع ‪۹‬هزار متري پرواز كند. كمپ مي‌گويد نسخه جديدتر هرون تي‌پي ‪Heron TP‬است كه در ماه ژوئن در پاريس پرده برداري شد. اين هواپيما با پهناي بال ‪۲۶‬متر مي‌تواند به مدت ‪۳۶‬ساعت پرواز كند و حداكثر هزار كيلوگرم بار را با خود حمل كند. ارتش آمريكا از هواپيماهاي بدون سرنشين نظير ‪Predator‬ ‪MQ-1‬و ‪Reaper‬ ‪MQ-9‬براي حملات هوايي عليه فرماندهان القاعده و ساير جنگجويان در افغانستان و عراق استفاده كرده است. همچنين براساس گزارشها با اين هواپيماها اقدام به كشتن جنگجويان در پاكستان و يمن نموده است. براساس اعلام يك گروه محققان دفاعي مستقر در ويرجينيا به نام ‪، GlobalSecurity.org‬در اواخر سال ‪۲۰۰۱‬ارتش آمريكا مدعي دستيابي به دقت ‪۱۰۰‬درصد اين هواپيماها در هدف‌گيري شد. سال بعد شش عضو القاعده در خودرويي در يمن مورد حمله يك هواپيماي بدون سرنشين متعلق به سازمان سيا قرار گرفته و كشته شدند. اكنون مشاهده ‪Predator‬ساخت آمريكا كه مجهز به دوربين، سنجنده و رادار است و مي‌تواند تصاوير ويديويي و ثابت بگيرد در آسمان بغداد امري عادي است. اين هواپيما از يك ايستگاه كنترل سيار زميني هدايت مي‌شود يك سامانه هدف يابي دارد و مي‌تواند دو موشك هدايت ليزري ‪Hellfire‬را با خود حمل كند. طول اين هواپيما ‪۸‬متر وزن آن ‪۵۰۰‬كيلوگرم است و مي‌تواند تا ارتفاع ‪۷۶۰۰‬متر به مدت ‪۴۰‬ساعت پرواز كند. نيروي هوايي آمريكا ناوگاني شامل ‪۱۰۰‬هواپيماي ‪Predator‬دارد. سازمان سيا همچنين از اين هواپيما استفاده مي‌كند و در ساخت آن مشاركت نزديك داشته است. اين هواپيماها تصاوير ويديويي فوري و ‪video) FMV‬ ‪(full-motion‬مي‌فرستند و از راه دور كنترل مي‌شوند. خلبانان نيروي هوايي از پايگاه نيروي هوايي ‪Greech‬در نزديكي لاس وگاس هواپيماهاي بدون سرنشين را در عراق و افغانستان كنترل و هدايت مي‌كنند. وزن هواپيماي ‪Reaper‬چهار برابر و سرعت و ارتفاع‌گيري آن دو برابر هواپيماي ‪Predator‬است. در ماه ژانويه يك موشك پرتاب شده از هواپيماي ‪Predator‬به كشته شدن يك فرمانده ارشد القاعده در منطقه قبيله‌نشين پاكستان در شمال وزيرستان انجاميد. گمان مي‌رفت نيروهاي ائتلافي در افغانستان حملات موشكي با اين هواپيماها عليه جنگجويان طالبان و القاعده كه در خاك پاكستان مخفي شده‌اند استفاده كرده باشند، اما ارتش آمريكا اين نكته را تاييد نكرد. ارتش آمريكا استفاده از اين هواپيماها را در سال ‪۲۰۰۷‬دو برابر كرده و به ‪۵۰۰‬هزار ساعت رسانده است كه عمدتا از آنها در عراق استفاده مي‌شود. منبع:ایرنا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كشور ما در زمان جنگ با استفاده از پهپادهاي مهاجر راكتهاي آر پي جي رو به سمت اهداف دشمن شليك مي كرد.مطمنا با گذشت دو دهه از جنگ تكنولوژي به روزتري جايگزين شده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اشاره :

در طی سالهای اخیر با پیشرفت فنآوری‌، هر روزه شاهد جایگزینی رباتها به جای انسان بوده‌ایم. عرصه آسمانها نیز از این امر مستثنی نبوده و در طی دو دهه اخیر رباتها پرنده یا همان هواپیماهای بدون سرنشین نفوذ خود را درعرصه‌های مختلف گسترش داده‌اند. این امر بخصوص در طی جنگهای افغانستان و عراق توانایی انکار ناپذیر این وسایل پرنده را به نیروهای مهاجم نشان داد. در این مقاله سعی می‌کنیم تصویری از وضعیت این پرندۀ هزاره جدید در جهان ارائه کنیم.

پهبادها: وضعیت جهانی

هر روزه با افزایش تعداد و تنوع پهبادها، کشورهای بیشتری در این زمینه به تحقیق و توسعه و فعالیت می‌پردازند.

به عقیده برخی هواپیماهای بدون سرنشین یا پهباد پیش از برادران رایت وجود داشتند. شاید اولین پهبادها از سوی طرفین درگیر در جنگ داخلی ایالات متحده به کار رفته باشد. در آن جنگ، طرفین بالنهایی را با مواد منفجره پر می‌کردند و آنها را به آسمان می‌فرستادند به این امید که این وسایل پرنده بر روی انبار مهمات و یا آذوقه دشمن بیفتد و منفجر شود.

اولین کشوری که از پهباد به عنوان یک ابزار استاندارد در جنگ بهره برداری کرد اسرائیل بود. به عقیده اسرائیلی‌ها استفاده – و از دست دادن- یک پهباد نسبتاً ارزان قیمت برای مأموریتهای شناسایی خطرناک به مراتب بهتر از به خطرانداختن جان یک خلبان و یک هواپیمای چند میلیون دلاری است.

سرگذشت این وسیله پر فراز و نشیب بوده است. یکی از مدیران سابق رایان ایروناتیکال، سازنده پرنده افسانه‌ای Firebee Lightning Bugs در دهه 1950، پهباد را خون‌آشام فنآوری دفاعی نامید و گفت که دشمنان سعی می‌کنند جلوی این وسیله را بگیرند اما در نهایت پهبادها برآنها فائق خواهند شد. این روند در تاریخ نمایشگاه‌های هوایی به چشم می‌خورد. در حالی که زمانی در این نمایشگاه‌ها هیچ پهبادی حضور نداشت چند سال بعد دهها شرکت نمونه‌های اولیه خود را به نمایش گذاشتند.

با اینکه در جنگ ویتنام از پهباد Firebee استفاده فراوانی شد، می‌توان جنگ خلیج در دو دهه بعد را آغاز عصر حضور گسترده این نوع پرنده در استراتژی نظامی بسیاری از کشورها دانست. پهباد پایونیر Pioneer نیروی دریایی ایالات متحده که برداشتی مستقیم از پهبادهای مراقبت و شناسایی اسرائیلی بود نقش تعیین کننده‌ای در هدفگیری رزمناوها در جنگ خلیج داشت. تأثیر آنها چنان بود که سربازان عراقی بعد از شنیدن صدای موتور دوزمانه کوچک این هواپیما، انتظار یک بمباران ویرانگر را داشتند. شاید این مسئله را بتوان اولین مورد از تسلیم شدن انسان در مقابل ربات دانست.

[align=center]تصویر

پهباد پایونیر در جنگ خلیج نقشی تعیین‌کننده داشت[/align]

تنها یک دهه بعد، ایالات متحده نسلی از پهبادها را تولید کرد که نسبت آنها به پهبادهای جنگ خلیج همانند نسبت F/A-22 به هواپیمای برادران رایت بود. بااین حال در حالی که پهبادهای آمریکایی پریدیتور Predator، گلوبال هاوک Global Hawk، شدو Shadow، و دیگر پهبادهای پیشرفته حد اعلای فنآوری پهباد را نشان می‌دهند، اما این پرنده‌ها تنها نیستند. حداقل چهل کشور دیگر در حال حاضر در زمینه پهبادها تحقیقات انجام می‌دهند و قصد دارند نیروهای خود را به آن مجهز کنند.

اروپا

وزارت دفاع بریتانیا در سال 2003 دو شرکت ثیلز Thales و نورثروپ گرومن را برای فاز آخر از پروژه واچکیپر Watchkeeper خود انتخاب کرد. این پرنده که به اختصار ISTAR (Information, Surveillence, Target Acquisition, Reconnaissance) نامیده می‌شود جزیی از برنامه 778 میلیون دلاری این کشور برای توسعه پهبادهای شناسایی است. این پروژه تنها یکی از 18 برنامه پهبادی است که هم اکنون توسط بریتانیا در حال توسعه می‌باشند. بعضی دیگر از این برنامه‌ها شامل پهباد شناسایی هوایی کوتاه‌برد CSV-20، پهباد شناسایی میدان نبرد فونیکس و پهباد شناسایی هدف سویفت‌آی Swift-eye می‌شوند.

[align=center]تصویر

پهباد واچکیپر یکی از برنامه‌های اصلی وزارت دفاع بریتانیا می‌باشد[/align]


در آلمان کار بر روی پهباد تایفن/موکه Taifan/Mucke ادامه دارد. این پهباد که با هدف حمله و عملیات الکترونیک طراحی شده است، یک رادار با دقت بالا از نوع K-band با طول موج میلیمتری حمل می‌کند و قرار است اهداف متحرک را شناسایی کند. آلمانها تاکنون پهباد X-2000 را که با هدف مراقبت، شناسایی و رهگیری هدف از نزدیک در میدان نبرد ساخته شده است در نیروهای خود بکار گرفته‌اند. همچنین انتظار می‌رود پهباد VTOL سیماس Seamos که با هدف شناسایی و رهگیری اهداف دریایی طراحی شده تا سال 2008 عملیاتی شود. این پروژه‌ها تنها نمونه‌ای از حداقل نه پروژه این کشور در زمینه پهباد می‌باشند.

فرانسه با بیش از 25 برنامه یکی از فعالترین و مشتاقترین کشورها در زمینه توسعه پهباد است. آزیموت Azimut و بیودرون Biodrone دو نمونه از پهبادهای سبک وزن و قابل حمل توسط افراد هستند. به غیراز ایندو پهباد فاکس TX و دراگون برای جنگ الکترونیک طراحی شده‌اند و پهبادهای سرواِل Sarohale و فروگیت Fregate پهبادهایی با ارتفاع پرواز بالا و مداومت پرواز طولانی می‌باشند.

روسیه یکی از پیشگامان صنعت پهباد است. در دهه شصت سالها پیش از آنکه آمریکایی‌ها گلوبال هاوک را بسازند روسها پهبادی جاسوسی و فراصوت با ارتفاع پرواز بالا ساختند. این پهباد یسترب- باز- نام داشت و در سال 1964 عملیاتی شد. بعد از فروپاشی شوروی در ابتدای دهه نود تلاشهای این کشور در این زمینه متوقف شد اما در طی چند سال اخیر این کشور فعالیت خود در این زمینه را گسترش داده است. در حال حاضر حداقل 18 پروژه پهباد در روسیه در جریان است. معروفترین این پروژه‌ها آلباتروس Albatross و استرکوزا Strekoza هستند که با هدف تجسس و کنترل محیط زیست می‌باشند. همچنین پهباد چند منظوره Ka-137 با بالهای گردان نمونه‌ای دیگر از برنامه‌های این کشور می‌باشد. بعلاوه انتظار می‌رود اولین پهباد رزمی روسیه Tu-300 Korshun باشد که می‌تواند در ارتفاع کم و با سرعت بالا پرواز کند. به غیر از این موارد کارخانه هواپیماسازی سوخو در حال کارکردن بر روی پهبادهایی با توانایی‌های پریدیتور Predator و گلوبال هاوک می‌باشد.


[align=center]تصویر

سالها پیش از آنکه آمریکایی‌ها گلوبال هاوک را بسازند روسها پهبادی فراصوت با ارتفاع پرواز بالا به نام یسترب ساختند[/align]


[align=center]تصویر

شرکت سوخو برنامه‌های مختلفی از جمله زوند 1،2 و 3 دارد که مشابه گلوبال هاوک و پریدیتور هستند[/align]


دیگر کشورهای اروپایی نیز در این زمینه فعالیتهایی انجام می‌دهند. برای مثال شرکت سیمی‌کان روتور کرفت SiMiCon Roto Craft نروژ در حال کارکردن بر روی پهبادی است که بتواند همزمان از توانایی نشست و برخواست عمودی هلیکوپتر و سرعت بالای حرکت هواپیماهای بال ثابت بهره‌مند شود.


خاورمیانه

اسرائیل به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت هنوز جایگاه خود را با در دست داشتن حداقل 20 پروژه حفظ کرده است. پهباد تاکتیکی هرمیز Hermes 180، پهباد بال مثلثی Cutlass و تعدادی مینی و میکروپهباد جزئی از برنامه‌های گسترده اسرائیل در این زمینه می‌باشند. اسرائیل همچنین یکی از پیشگامان در زمینه فنآوری کاهش صدای موتور پهبادها است. صدای پهبادها بعضاً چنان بوده است که به عقیده منتقدان آنها را بجای وسیله شناسایی، به شکل اهدافی آسان برای دشمن درآورده است. لازم به ذکر است که اسرائیل بزرگترین صادرکنندۀ پهباد در دنیاست.


[align=center]تصویر

اسرائیل به عنوان پر سابقه‌ترین کشور در صنعت پهباد، چندین برنامه موفق در این زمینه در دست دارد[/align]

پیش از حمله ایالات متحده به عراق، این کشور برنامه محرمانه‌ای در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین داشت. پیش از حمله، آمریکا مدعی شد که عراق بیش از یک دهه است که بر روی پهبادهای مختلف کار می‌کند. همچنین گزارش شد که عراق سعی دارد تا میگ 21 را بدون سرنشین به پرواز درآورد و اینکار را تا حد قابل قبولی بر روی هواپیمای دیگری به نام L-29 انجام داده است. بدیهی است که با وضع فعلی، عراق هرگونه برنامه‌ای در این زمینه را متوفق کرده است.

یکی دیگر از کشورهای خاورمیانه که در زمینه پهبادها فعالیت گسترده‌ای دارد ترکیه است. درحال حاضر حداقل شش برنامه شامل ساهین Sahin (بلندبرد و با مداومت بالا)، سرچه Serce (میانبرد) و UAV-X1 کوتاهبرد در این کشور در جریان است.

ایران به عنوان یکی دیگر از کشورهای مهم منطقه فعالیت نسبتاً گسترده‌ای در زمینه توسعه پهبادهای تهاجمی و چند منظوره دارد. این کشور که برنامه خود دراین زمینه را از زمان جنگ با عراق در دهه هشتاد میلادی آغاز کرده هم اکنون چندین نوع پهباد از جمله پهبادهای مهاجر 1، 2، 3 و 4 و همچنین ابابیل را در اختیار دارد.

[align=center]تصویر

ابابیل تنها یکی از چندین برنامه پهباد در ایران است[/align]


آسیا

درحالی که بیشتر توجهات و نگرانی‌ها در جنوب آسیا بر مسئله هسته‌ای بین هند و پاکستان متمرکز شده، هر دو کشور برنامه‌های گسترده‌ای را در زمینه توسعه هواپیماهای بدون سرنشین دنبال می‌کنند. هند با پهباد شناسایی، تجسس و رهگیری هدف نیشانت Nishant و مدل پیشرفته لاکشیا Lakshya برنامه خود را دنبال می‌کند و پاکستان در حال توسعه مدل دریایی پهباد بال دلتای نیشان Nishan Mk 2TJ است.

هند علاوه بر پیگیری برنامه‌های خود به خریدهای گسترده‌ای از اسرائیل نیز دست زده است و پهبادهای Search I,II، هرون2 Heron-2 (بلندبرد با مداومت پرواز بالا در ارتفاع متوسط) و هارپی Harpy (ضدرادار) را خریداری کرده است.


[align=center]تصویر

پهباد نیشانت هند بدنه‌‌ای کامپوزیتی دارد و هم اکنون عملیاتی شده است[/align]

از سویی دیگر پاکستان معتقد است که می‌تواند با بررسی دقیق یک فروند پهباد اسرائیلی Searcher Mark-II که در مأموریتی شناسایی برای هند در پاکستان سرنگون شد، فنآوری پهباد خود را یک دهه جلو بیاندازد. ژنرال محمد یوسف خان توسعه و تهیه پهبادها را برای پاکستان بسیار حیاتی می‌داند و گفته است که پاکستان علاوه بر پیگیری برنامه‌های خود، به احتمال زیاد چند ده پهباد پردیتور از ایالات متحده خواهد خرید.

درحالی که بیشتر فعالیتهای ژاپن در زمینه پهباد روی جنبه‌های تجاری آن متمرکز شده نیروهای دفاعی ژاپن یک فروند پهباد عمود پرواز و VTOL در اختیار دارد. این کشور تحقیقات خود را بیشتر برروی میکروپهبادها با اهداف تجاری و دفاعی متمرکز کرده‌اند.

وضع در کره جنوبی نیز تقریباً به همین شکل است. صنایع هوافضایی این کشور دو پهباد مراقبت و شناسایی به نامهای TRVP-1 Doyosae و Night Intruder 300 ساخته است. کره جنوبی در چندین پروژه دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده است اما مرکز ثقل پهبادهای این کشور را پهباد اسرائیلی هارپی تشکیل داده است. اخیراً با بالا گرفتن تنشها بین دو کره، کره جنوبی تصمیم گرفته تا چند فروند پهباد گلوبال هاوک نیز خریداری کند.

در نقطه مقابل کره شمالی درحال توسعه برنامه پهباد خود می‌باشد و در عین حال گزارش شده که چند فروند پهباد تاکتیکی شناسایی DR-3 REYS ساخت کشورهای مستقل مشترک‌المنافع CIS را از کشوری در خاورمیانه خریداری کرده است.

چین نیز اخیراً به پهبادها علاقه‌مند شده و سرمایه‌گذاری خود در این زمینه را افزایش داده است. اولین سری پهبادهای چین به نام چنگ هنگ Chang Hong براساس پهباد فایربی Firebee ایالات متحده ساخته شد که در طی جنگ ویتنام به دست این کشور افتاد. این پهباد بعدها با اصلاحاتی از جمله افزودن جی.پی.اس مورد استفاده قرار گرفت. یکی دیگر از پهبادهایی که چین روی آن کار می‌کند گویژو Guizhou WZ-2000 است که می‌توان آنرا به هواپیمای بدون سرنشینی با قابلیت پرتاب بمب تبدیل کرد.


[align=center]تصویر

مدلهای مختلف پهباد ASN قسمت مهمی از برنامه چین را تشکیل می‌دهند[/align]


ایالات متحده


ارتش ایالات متحده در زمینه تحقیق، توسعه، تولید و استفاده از پهباد در جهان رتبه اول را دارد. هم اکنون حداقل شصت برنامه، از میکروپهبادهای بالزن گرفته تا پهبادهای غول پیکر گلوبال هاوک در این کشور در جریان است.


[align=center]تصویر

برنامه پهباد در ایالات متحده از پهباد عظیم‌الجثه گلوبال هاوک آغاز می‌شود و به میکرو پهبادهای بالزن می‌رسد.[/align]

در دولت بوش سرمایه‌گذاری در صنعت پهباد رشد چشمگیری داشته است. از سال 2002 به 2003 بودجه خرید وزارت دفاع از 716 میلیون دلار به 2/1 میلیارد دلار افزایش یافت و تاسال 2005 این رقم به 2 میلیارد دلار رسید. از سویی دیگر کنگره ایالات متحده از ارتش خواسته است تا بجای موشک، بر روی پهبادهای مجهز به سلاحهای هوشمند متمرکز شود. درهمین حال برنامه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای نیز درجریان است. یکی از این برنامه‌ها، هدایت بیش از سه پهباد رزمی توسط یک خلبان است که در هواپیمایی در ارتفاعی فراتر از تیررس موشکهای پدآفند دشمن قرار دارد.

وظیفه جدید خلبانان

نقش تعیین کننده پهبادها در دو جنگ اخیر در عراق و افغانستان شرایط کنترل‌کنندگان این وسایل را نیز ارتقا داده است. این مسئله برای خلبانان پهبادها اهمیت زیادی دارد زیرا آنها از بین خلبانان فعال جنگنده، بمب‌افکن و ترابری نیروی هوایی انتخاب می‌شوند. تا پیش از این خلبانان از اینکه برای دو سال در خدمت ناوگان پهباد باشند احساس ناراحتی می‌کردند زیرا تصور می‌کردند که این زمان به سیر اصلی آنها لطمه می‌زند. در حال حاضر چنین وضعی نیست و ساعات پرواز خلبانی با پهباد نیز برای آنها منظور می‌گردد و خلبانان متوجه شده‌اند که این تجربه به آنها کمک هم می‌کند.

دیگر مأموریتها

از پهبادها می‌توان برای مأموریتهای غیر نظامی و نیمه نظامی نیز بهره برد. به عقیده بسیاری از پهباد برای مأموریتهای گشت‌زنی درون مرزی و کنترل هوایی نیز می‌توان بهره برد هرچند که بعضی دیگر این مسئله را منافی با حفظ حریم خصوصی افراد می‌دانند.

به غیر از گارد ساحلی ایالات متحده، گشت مرزی ایالات متحده نیز در پی بکارگیری پهباد در اجرای مأموریت خود است. بغیر از این پهبادها برای مأموریتهای کاملاً غیر نظامی مانند انجام تحقیقات در مورد تغییرات جوی و تشعشعات در ارتفاعات بالا نیز بکار می‌رود. تعدادی دیگر از کاربردهای بالقوه این وسیله کنترل خطوط لوله، کنترل ترافیک دریایی، زمینی و هوایی و حتی حفاظت از سازمانها بزرگ می‌باشد.

همکاری‌های مشترک

با توجه به توسعه برنامه‌های جدید و متنوع در نقاط مختلف دنیا و همچنین رشد خرید این وسایل در سطح بین‌المللی انتظار می‌رود که کشورهای هم‌پیمان در زمینه توسعه پهباد همکاری‌های خود را گسترش دهند و حتی دست به تولید محصول مشترک زنند. در این راستا برای مثال تا کنون مدیر برنامه پهباد Watchkeeper بریتانیا برای مقامات ایالات متحده در مورد این پرنده اطلاعاتی ارائه کرده و آنها را با نیازها و توانایی‌های این پهباد آشنا کرده است. از سویی دیگر نیروی هوایی و وزارت دفاع ایالات متحده از ارائه توانایی‌های گلوبال هاوک برای کمک به پیشبرد برنامه یوروهاوک آلمان پشتیبانی کرده‌اند. در واقع ایالات متحده سعی دارد راهی برای همکاری مشترک با آلمان باز کند.

درحال حاضر تحقیقات ایالات متحده بر روی پهبادها شامل فنآوری‌های آینده نیز می‌شود که که بعضاً برای هم‌پیمانان این کشور نیز جالب است؛ برای مثال مداومت پرواز بیشتر با کاهش وزن سوخت مصرفی. دراین راستا شرکت بوئینگ با بکارگیری نوعی پیل سوختی که در صنعت خودروسازی توسعه یافته، سعی دارد نیروی پیشرانه نوعی پهباد را تولید کند. انواع دیگری از پهبادها نیز با همین هدف در دست طراحی و ساخت می‌باشند.

تمامی این سرمایه‌گذاری‌ها و پیشرفتها نویدبخش حضور مؤثرتر این وسیله در جنبه‌های مختلف نظامی و غیر نظامی درآینده خواهند بود و مطمئناً این وسیله جزء لاینفکی از فردا خواهد بود.

منبع:www.avia.ir
شروین تقوی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب خوبي بود. در مورد پهپادهاي ايراني بيشتر صحبت كنيد.اطلاعات كافي در اين مورد هست؟ icon_biggrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در مورد پهپادهاي ايراني قبلا دوستان مطالبي رو ارسال كردند.به قسمت هواگردها بدون سرنشين مراجعه كنيد. icon_biggrin icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.