RezaKiani

تحليل نقش ارتش در دفاع مقدس رهيافتي بر فلسفه جنگ

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوستان به دقت اینها رو مطالعه کنند. مهم مطالبی نیست که نوشته شده بلکه مهمتر مسائلی است که در فاصله بین خطوط نوشته شدن و فقط با دقت می شه اونها رو از خلال مطلب استنباط کرد. جالترش اینه که اینها رو توی روزنامه کیهان چاپ کرده اند. مسئول صفحه اصلا انگار نگرفته که چی به چیه؟

منیع: روزنامه کیهان
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1954973
نويسنده: نعمت الله مصباح كيا

در تحليل موضوعي هر پديده، ابتدا بايد به فلسفه آن پديده پرداخت، در تحليل جنگ، ابتدا بايد به فلسفه جنگ پرداخته و البته جنگ مترتب بر فعل نظاميان هر كشور است، لاجرم ابتدا بايد به فلسفه نظامي گري پرداخته شود، اما متاسفانه در اين مورد آثار علمي بسيار معدود و اندك است و مهمترين دليل آن را بايد در اين دانست كه، يا فلاسفه نظامي نبوده اند و يا نظاميان به فلسفه نپرداخته اند، اگرچه ظهور افرادي مثل افلاطون و رنه دكارت كه جامع اين دو بوده اند در طول تاريخ بسيار نادر است، اما متاسفانه اين دو فيلسوف و يا ديگران كه قسمتي از عمر خود را در كسوت نظامي گري سپري نموده اند، بسيار اندك به مقوله فلسفه نظام و فلسفه جنگ پرداخته اند. اما بايد به خاطر داشت كه فرمانروايان، حكام مستبد، حريص و سفاك، اگر با رويكرد عقل انگارانه خويش تصميم مي گرفتند، اي بسا دستان آنان در فجايع خونبار تاريخي، سفاكي نمي نمودند، و امروز نسل بشر اينگونه از جنگ هاي تاريخ كهن بشر محزون نمي بود و كابوس وحشتناك كودكان در خواب ناز، جنگ و تهاجم دشمن نمي شد. به گواهي تاريخ حادث شدن جنگ در بين كشورها همواره يكي از مخرب ترين عوامل توده هاي انساني، فرهنگ ها، تمدن ها، كشورها و شهرها بوده است، به نحوي كه پارامترهاي مختلف از قبيل مدت زمان جنگ، اعم از كوتاه مدت، يا بلندمدت بودن آن، تعداد كشورهاي درگير در جنگ، تعداد نيروي انساني درگير در جنگ، وسعت كشورهاي درگير در جنگ و انواع سلاح هاي مدرن و فوق مدرن را مي توان از مولفه هاي تاثيرگذار بر ميزان خسارات وارده به طرفين مخاصمه دانست.
بديهي است اين عوامل، تعيين كننده ميزان خسارت وارده بر نيروي انساني طرفين متخاصم نيز خواهد بود. در دكترين نظامي اغلب كشورها، علاوه بر آموزه هاي مذكور، نحوه ورود به جنگ، اعم از هجوم يا دفاع، با فرصت يا تعجيلي بودن زمان آفند و پدافند، همواره جزو تاثيرگذارترين پارامترها در رقم خوردن شكست يا پيروزي مي باشد.
اگر چه نيروي انساني كه در ادبيات نظامي كشورها از آن تعبير به عده مي شود مي تواند نقش مهره فعال و كليدي را در تمام گزينه ها ايفا نمايد، اما مهمترين عاملي كه سبب خروج از انفعال نيروي انساني جهت جنگ و تقبل نقش تعيين كننده و متمايز خود از ساير عوامل مي شود، وجود انگيزه يا داشتن روحيه سلحشوري است كه حصول اين روحيه ابتناء بر عوامل مادي، فرامادي و معنوي، حس انتقام جويي و گاهي نيز انگيزه ربوبي و قدسي دارد.

پاسخ به يك شبهه

امروزه بعضاً زمزمه هايي مبني بر ناكارآمدي جنگ هاي كلاسيك نزاجا مطرح مي شود كه در پاسخ موارد ذيل شايان توجه است:
1) در جنگ هاي كلاسيك يگاني موفق تر است كه به كليه اصول جنگ كلاسيك اتصاف بيشتر داشته باشد و خود را بيشتر به آن اصول متصف نموده باشد.
2) جنگ غيركلاسيك وقتي اعمال مي شود كه يك يگان نظامي در مواجهه با قدرتي فراتر از قدرت خويش باشد (مانند جنگ ويتنام با آمريكا)، در صورتي كه ارتش عراق فاقد چنين قدرتي بود لذا پس از تجديد سازمان اوليه در نيروي زميني و انجام عمليات هاي كلاسيك مانند ثامن الائمه، طريق القدس، بيت المقدس و غيره كارآيي نبردهاي كلاسيك بر همگان نمودار شد.
3) اگر در جنگ هاي كلاسيك به اصول و قواعدي خارج از روش هاي تدوين شده تشبث شود و ايجاد آنارشي و بي نظمي افراطي نمايد قطعاً مسبب ناكارآمدي واحدهاي عمل كننده در جنگ خواهد بود.
4) تنظيم و تنسيق چنين ايده هايي صرفاً منجر به تضعيف روحيه فرماندهان و كاركنان عامل در ايام دفاع مقدس مي گردد كه اين گزينه به نفع امنيت ملي با تهديدها و چالش هاي در پيش رو نخواهد بود.

«سخن پاياني»
از منظر نگارنده اين سطور، توده بسيج با خلوص و صداقت بي مانند خويش، سپاه پاسداران با ايثارگري و دلسوزي بي بديل خويش و كاركنان كم توقع، زحمت كش و رنج ديده ارتش با رشادت ها و فداكاري هاي بي نظير خويش همگي در ايام و سالهاي دفاع مقدس خوش درخشيدند و هر كدام به سهم خود حماسه اي جاودان و به يادگار ماندني در تاريخ اين مرز و بوم مسجل نمودند. لذا تخديش هر كدام به تضعيف پايه هاي امنيت ملي و اقتدار داخلي كشور خواهد انجاميد.
اگر چه در يك سيستم نرمال و كارآمد عملكرد همه بايد نقد شود ليكن با انتقاد سازنده و منصفانه است كه مي شود به رفع ناهنجاري ها و نارسايي ها پرداخته، نقاط ضعف را برطرف، نقاط قوت را تقويت نمود ليكن انتقاد مخرب حاصلي جز جبهه گيري و تخريب طرفين ندارند. پس استدراك اين نكته لازم است كه در اين شرايط حساس از فرافكني هاي غيراصولي و بي مورد اغماض نمود و از تلقين تفكرات افراط مآبانه در اذهان عامه مردم اغماض نمود تا زمينه اخوت و هم دلي بيشتر در جهت نيل به اهداف والاي نظام اسلامي از جنبه ايدئاليستي و شعار صرف رويكرد رئاليستي ملموس، مهيا گردد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالبه قواعد جنگ کلاسیک گاها" توسط افرادی ناآگاه در این زمینه نقد میشه که این نه تنها خوب نیست بلکه به قول نویسنده مضر هم می باشد چون جنگ کلاسیک علمی است که بر اثر سالیان دراز و رشد و نمو پیدا کرده و اظهار نظر در این مورد بیشتر از متخصصان این امر مورد انتظار است.

رضا جان دستت درد نکنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كياني جان دستت درد نكنه.

چه عجب يكي به فكر اين بنده خدا ها افتاد!

[quote]تنظيم و تنسيق چنين ايده هايي صرفاً منجر به تضعيف روحيه فرماندهان و كاركنان عامل در ايام دفاع مقدس مي گردد كه اين گزينه به نفع امنيت ملي با تهديدها و چالش هاي در پيش رو نخواهد بود.[/quote]

متاسفانه چند وقتي هست كه اين روند آغاز شده و فقط در روزهاي مناسبتي مثل 29 فروردين از اين نيرو ياد ميشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حدود ساعت ۱۴ روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ فرودگاه تهران و چندین فرودگاه، مرکز نظامی و اقتصادی ۱۹ شهر ایران توسط هواپیماهای متجاوز عراقی بمباران شد و این آغاز جنگی بود که هشت سال به درازا انجامید، هرچند در روزهای نخستین، کمتر کسی چنین زمان طولانی را برای آن پیش بینی کرد.
صدام حسین، رئیس رژیم بعثی عراق، با تحریک دشمنان انقلاب اسلامی ایران و در راس آنان امریکا و متاثر از اخبار و اطلاعات عمدتاً غلط که توسط گروه های مخالف و معاند نظام دریافت کرده بود و نیز برانگیخته از غرور کاذب و کینه یی عمیق، راهبردی را انتخاب کرد که رزمندگان سلحشور ارتش اسلام، فقط به فاصله چند روز پس از آغاز جنگ، شکست آن را به رهبر خودکامه و خودبزرگ بین عراق نشان دادند.
صدام حسین بر اثر یک ارزیابی کاملاً غلط و اشتباه از توان رزمی نیروهای خود و ایران اسلامی، راهبرد «پیروزی سریع» را انتخاب و اعلام کرد طی سه روز خوزستان را فتح و آن را از ایران جدا خواهد کرد. اطمینان او به پیروزی این راهبرد آنچنان بود که از پیش، نقشه های جدیدی از منطقه خوزستان تهیه و نام هایی جعلی چون «الاحواز» به جای «اهواز»، «عبادان» به جای «آبادان»، «محمره» به جای «خرمشهر» و... را روی آنها درج کرده بود. صدام آنچنان مغرور و فریفته قدرت ظاهری و پوشالی ارتش خود و حمایت های همه جانبه شرق و غرب بود که در آغاز حمله زمینی به مرزهای ایران، شخصاً در پای یک عراده توپ ۱۳۰ میلی متری حاضر شد و در حالی که یار دیرین و متحد نزدیکش، ملک حسین پادشاه اردن، او را همراهی می کرد با کشیدن طناب، اولین گلوله توپ را به سوی ایران شلیک کرد تا به زعم خویش، افتخار این پیروزی سریع و آسان را به نام خود در تاریخ جنگ های جهان ثبت کند.
اما تقدیر الهی به گونه یی دیگر رقم خورده بود و در سنت های خداوندی هرگز نصرت و ظفر زورگویان و متجاوزان پیش بینی نشده بود. از آن گذشته صدام نمی دانست مشکلات موجود در ارتش ایران که تا حدودی موجب بر هم خوردن سازمان آن شده بود، آنچنان عمیق نیست که فرزندان این ملت نتوانند در کمترین زمان ممکن خود را بازیابند و نه تنها خود آماده رزم و دفاع شوند بلکه صدها هزار نفر از فرزندان مومن و رشید این مرز و بوم را آماده جانفشانی و دفاع از کیان اسلام و کشور کنند.
در این مقاله که دارای مجال اندکی نیز هست، در نظر داریم اقدامات لازم و جانفشانی و ایثارگری های رزمندگان سلحشور سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را که موجب شکست راهبرد نظامی عراق و به تبع آن شکست کامل رژیم بعثی شد به صورت اجمال بیان کنیم؛
۱- نیروی زمینی
نیروی زمینی ارتش به رغم آنکه بلافاصله پس از پیروزی انقلاب بیشترین درگیری را با ضدانقلابیون مزدور استکبار در سراسر کشور تجربه کرده و از این بابت متحمل تلفات و خساراتی شده و مهمتر از آن بر اثر توطئه های گوناگون دشمنان انقلاب و مزدوران داخلی آنها دچار نوعی ضعف سازمانی در زمینه های سازماندهی، حفظ سلسله مراتب، انضباط و آموزش شده بود، توانست در کمترین زمان ممکن یک مقاومت سازمان یافته را در برابر تجاوزات و تهاجمات ارتش کاملاً آماده عراق طرح ریزی و اجرا کند.
۲- نیروی هوایی
اولین پاسخ دندان شکن که چون پتکی بر سر صدام و ژنرال های او فرود آمد از سوی نیروی هوایی قهرمان به ارتش متجاوز عراق داده شد. حدود دو ساعت پس از بمباران ساعت ۱۴ روز ۳۱ شهریور که توسط هواپیماهای متجاوز عراقی صورت گرفت نیروی هوایی با به پرواز درآوردن چندین فروند جنگنده پایگاه های کوت و شعیبیه عراق را مورد تهاجم و بمباران قرار داد و در فردای آن روز بیش از ۲۰۰ فروند از هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی به پرواز درآمدند و ۱۴۰ فروند آنان موفق شدند با عبور از مرز، مناطق حساس و حیاتی زیادی از عراق را بمباران کنند.
خلبانان سلحشور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر این اقدام بی نظیر با انجام صدها سورتی پرواز در روزهای ابتدایی جنگ مانند رزمندگان زمینی شکارچی تانک به مقابله با پیشروی ستون های زرهی دشمن پرداختند و با انهدام ده ها دستگاه تانک و ادوات زرهی دشمن ضمن ایراد تلفات و خسارات فراوان به آنان سازمان رزمی یگان های آنها را بر هم زدند.
نیروی هوایی قهرمان ایران علاوه بر اقدامات فوق با انجام عملیات های پشتیبانی نزدیک از عملیات های رزمندگان نیروی زمینی و تامین امنیت فضای هوایی کشور در اجرای عملیات های مشترک با نیروی دریایی شکست های سنگینی را به ارتش بعث عراق تحمیل کردند که در بحث نیروی دریایی به آن اشاره خواهد شد.
۳- نیروی دریایی
یکی از ابعاد مهم و تاثیرگذار در هر جنگی، جنگ دریایی و استفاده از نیروی دریایی است. نیروی دریایی عراق که در ابتدای جنگ دارای تجهیزات و شناورهای پیشرفته یی چون ناوچه های توپدار «اوزا» بود قصد داشت با استفاده از این نیرو بر منطقه خلیج فارس تفوق یافته و از این طریق ضمن حفظ امنیت بنادر، اسکله ها و سکوهای نفتی خود تاسیسات مشابه ایران را منهدم یا ناامن کند. اما نیروی دریایی قهرمان ایران اسلامی نیز مانند دو نیروی دیگر با اعتقادی کامل و توکل بر خداوند قادر و نیز حس فداکاری در راه دین و وطن با طرح ریزی و اجرای یک عملیات بی نظیر و تاریخی که در هفت آذر ۱۳۵۹ یعنی فقط کمی بیش از دو ماه که از آغاز جنگ گذشته بود چنان ضربه سهمگین و مهلکی به نیروی دریایی عراق وارد کرد که این نیرو تا آخر جنگ هرگز نتوانست کوچک ترین نقشی در روند جنگ ایفا کند. عملیات سترگ و غرورآفرین مروارید که با شرکت شناورهای نیروی دریایی و جنگنده های نیروی هوایی اجرا شد، تقریباً به طور کامل نیروی دریایی عراق را منهدم ساخت. از دیگر اقدامات نیروی دریایی در شروع جنگ تحمیلی به کارگیری تکاوران دلاور این نیرو در خرمشهر و آبادان بود که در سازماندهی مقاومت نیروهای مردمی در این دو شهر نقش چشمگیری داشت. این تکاوران دلاور با همراهی دانشجویان دانشکده افسری و سایر نیروهای مردمی مقاومت دلیرانه یی را در خرمشهر و آبادان انجام دادند که سقوط خرمشهر بیش از یک ماه به تاخیر افتاد و از سقوط آبادان نیز جلوگیری به عمل آمد.
به راستی که سقوط آبادان می توانست فاجعه یی به مراتب بزرگ تر از سقوط خرمشهر باشد. ذکر دلاوری ها و رشادت های رزمندگان سلحشور ارتش اسلام در قالب نیروهای سه گانه زمینی، هوایی و دریایی در این مجال اندک نمی گنجد و البته در کنار سایر نیروهای مسلح کشور نقش اساسی را در شکست راهبرد نظامی عراق ایفا کرده است. به بیان دیگر با قاطعیت می توان گفت سرنوشت تجاوز عراق علیه ایران در واقع در سه ماهه اول جنگ تعیین شد و در رقم خوردن این سرنوشت ذلت بار، ارتش جمهوری اسلامی ایران بزرگ ترین نقش را ایفا کرد.
یاد و خاطره همه رزمندگان سلحشور اسلام به ویژه شهیدان مظلوم روزهای آغازین جنگ گرامی باد.

علی سجادی
سرهنگ بازنشسته و کارشناس ارشد مدیریت امور دفاعی


[url=http://www.parsa-ds.com/225753/sec_9/p_13.aspx]سازمان عقیدتی سیاسی ارتش[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]«ارتش جمهوری اسلامی كلمه ی طیبه است.»
«مقام معظم رهبری و فرماندهی كل قوا حضرت آیت الله خامنه ای»[/color]


ارتش و غائله كردستان

انقلاب اسلامی ایران از همان آغاز همواره در معرض توطئه ها و شرارت های استكبار جهانی و صهیونیسم بین الملل قرار داشته است و استعمارگران با طراحی و ایجاد آشوب های محلی و درگیری های قومی و ملی تلاش گسترده ای را در جهت ضربه زدن به پیكره ی نو پای انقلاب آغاز كردند و به همین انگیزه شروع به تحریك گروهك های خود فروخته ی غرب باور و شرق گرا كردند و آنان را در طلب رؤیای خیالی تجزیه ی ایران به بهانه های واهی مسلح كردند و به سوی مناطق گوناگون كشور اسلامی گسیل داشتند، تا شاید از این رهگذر طرفی بسته و مانعی در برابر حركت رو به رشد انقلاب اسلامی ایجاد كنند.

كردستان از جمله مناطقی بود كه مدتی عرصه ی تاخت و تاز عمال شرق و غرب بود و توطئه های فراوانی توسط گروهك های فاسد و الحادی در این منطقه شكل گرفت.

ارتش مردمی اسلامی كه در آن زمان پشتیبانی همه جانبه و تأیید رهبر عظیم الشأن انقلاب و ملت ایران را همراه داشت، آثار وجودی خود را به نمایش گذاشت و نقش انكار ناپذیر خویش را در عقیم كردن این توطئه ها به اثبات رسانید. پس از صدور فرمان حضرت امام« قدس سره» مبنی بر اعزام ارتش به كردستان و دفاع از حریم مقدس اسلام، ارتشیان پاكباخته و شیفته ی انقلاب مشتاقانه به ستیز با مزدوران و وابستگان به شرق و غرب پرداختند؛و در این راه مقدس، چه بسیار افسران، درجه داران و سربازان دلاور جان خود را به اسلام و انقلاب تقدیم كردند؛ و بدین ترتیب در تناوری نهال جوان انقلاب نقش مهم و حیاتی خود را ایفا كردند.


ارتش و جنگ تحمیلی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حالی كه جمهوری نوپا، برای حل و فصل مشكلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از یك انقلاب مردمی درگیر مسایل عدیده ی داخلی بود، دشمنان انقلاب كه از یك سو به شدت از پیروزی انقلاب ضربه خورده و از سوی دیگر در ایجاد اختلافات داخلی برای نابودی انقلاب اسلامی درمانده بودند، به شكل ناجوانمردانه جنگ تحمیلی گسترده ای را به كشور تحمیل كردند.

عراق عامل اصلی این تجاوز آشكار و ابزار اجرای این توطئه شوم، با آغاز حركت اسلامی مردم ایران مترصد فرصتی بود تا با دیدن چراغ سبز استكبار جهانی به ایران اسلامی تجاوز كند. عامل مهمی كه دولتمردان عراق را در تجاوز به خاك ایران تشویق و ترغیب می كرد، تجزیه و تحلیل های ناشیانه ای بود كه دستگاه های اطلاعاتی غرب از اوضاع داخلی ایران ارائه می دادند. این تحلیل ها از عدم ثبات در ارتش به دلیل نابسامانی های موجود داخلی، تزلزل فرماندهی، عدم تثبیت انضباط، كاهش مدت سربازی از دو سال به یكسال، تعویض پی در پی فرماندهان و .... منشا می گرفت و در نتیجه سبب شده بود كه بر عدم توانایی ارتش در مقابله با تجاوز، حساب جدیدی بگشایند.

به دنبال هجوم ارتش عراق به خاك ایران اسلامی با استفاده از دوازده لشكر و بهره گیری از امكانات تسلیحاتی پیشرفته ی غرب و شرق، غیور مردان ارتش كفر ستیز اسلام بار دیگر مسؤولیت خطیر حراست و پاسداری از كیان مقدس جمهوری اسلامی ایران را مشتاقانه پذیرا شدند و مردانه برای ادای این وظیفه سنگین قیام كردند، و طی هشت سال نبرد مقدس دو شادوش برداران پاسدار خود و خیل عظیم جان بر كفان بسیج موفق به دفع تجاوز و سركوب متجاوز شدند، و در این راه پر فراز و نشیب، شهدای گرانقدری را به اسلام تقدیم كردند.

پیروزی های درخشان تاریخ هشت سال دفاع مقدس خود شاهد صادقی بر این مدعاست. پیروزی هایی كه با عملیات خوارزم (میمك) كه منجر به باز پس گیری ارتفاعات میمك و كنترل محورهای نظامی مهمی گردید آغاز شد، با اجرای عملیات ثامن الائمه كه منجر به باز پس گیری كلیه ی مناطق اشغالی آبادان: (كوی ذوالفقاری، فیاضیه، ایستگاه هفت، دارخوین و میدان تیرآبادان) شد، سرآغازی برای عملیات های درخشان آینده شد و به دنبال آن عملیات طریق القدس (آزادسازی بستان)، عملیات فتح المبین (آزاد سازی مناطقی به وسعت 2000 كیلومتر مربع، در منطقه ی عمومی دزفول) و سرانجام عملیات بیت المقدس كه با انجام آن در سه مرحله شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید از لوث وجود دشمنان پاكسازی شد و بیش از 5000 كیلومتر مربع از خاك میهن اسلامی از تسلط اجانب آزاد شد.

نیروهای سه گانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، در طول هشت سال دفاع مقدس آنچه در توان داشتند برای دفع تجاوز و كسب پیروزی و افتخار انجام دادند. رزم بی امان نیروی هوایی ارتش، خسارات و تلفات عمده ای بر متجاوزان وارد آورد و در تغییر مسیر اولیه ی نبرد به سود جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی داشت. هم چنین نیروی دریایی با حضوری چشمگیر و دلیرانه، اجازه هیچ گونه عملیاتی را در آب های نیلگون خلیج فارس به متجاوزان نداد. نیروی زمینی نیز از ابتدای جنگ تحمیلی تا پایان آن به طور مستمر درگیر مبارزه با دشمن بود و در كسب پیروزی های پر افتخار و ثبت عملیات غرور آفرین نظامی سهم مؤثری داشت. نیروهای سه گانه ارتش در طول جنگ تحمیلی مجموع توانایی ها و استعدادهای بالقوه خود را بازیافتند و نشان دادند كه نیروهای كارآمد، پرافتخار و پر قدرت هستند و آمادگی انجام هر مأموریتی را دارند. و شاهد ثابت این امر واقعیتی است كه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرماندهی كل قوا در در دیدار فرماندهان و پرسنل ارتش بر آن تأكید فرمودند:

« اگر ارتشی در دنیا باشد كه جنگ را در میدان های واقعی نبرد تجربه نكند این ارتش یك ارتش واقعی نیست. لااقل یك ارتش سرافراز نیست اما آن ارتشی كه جنگ را با پوست و استخوان خود آن هم نه یك روز و دو روز، بلكه بیش از هشت سال لمس می كند این یك ارتش واقعی و آبرومند و سرافراز است.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم چنین فرمودند:

«نبرد ارتش ما نه برای افزون طلبی، بلكه برای دفاع از كشور، اسلام و انقلاب بوده است.»ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای مأموریت و وظایف الهی خود شهدای بسیاری را تقدیم اسلام كرد. شهیدان گرانمایه ای كه در اجرای فرمان حق و در طلب قسط، قیام كردند و به مصاف با اصحاب شیطان برخاستند و با تیغ ستم سوز خود لاشه ی ظلمانی كفر را از هم شكافتند و پای بر حلقوم كفار فشردند.

دلاورانی چون نامجو، فلاحی، فكوری، كلاهدوز، اقارب پرست، آبشناسان، شهرام فر، شیرودی، كشوری، بابایی، ستاری و آخرین آنان امیر سرفراز سراسر جبهه های نبرد سپهبد صیاد شیرازی شهیدانی جاوید از خیل كاروانیان شهر شهادتند، كه جلوه ی جمال حق در صحیفه ضمیرشان منقش بود و شعار سراپا شعورِ الله اكبر ورد زبانشان، اینان نمونه هایی هستند از مردان برجسته ای كه حسین حسین گویان سرود شهادت سر دادند و دل از این جهان ظلمانی برگرفتند و به سرای نور و سعادت ربانی رسیدند.

«راهشان پر رهروباد»


[url=http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=6166#%D9%81%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%20%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C%20%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%20%D9%82%D8%AF%D8%B3%20%D8%B3%D8%B1%D9%87%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4]ارتش جمهوری اسلامی[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون از سیداد عزیز.
و همچنین از رضا کیانی عزیز.
در کشور ما متاسفانه به ارتش یکم کم لطفی شده.
البته این نظر شخصی بنده هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.