RezaKiani

جابجایی در مرکز ثقل جهان

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

لطفا قبل از جابجاشدن توسط مدیران چک شود که تاپیک تکراری نباشد. باتشکر

مقدمه

تاپایان قرن بیستم مرکز ثقل سیاسی و اقتصادی جهان در کشورهای حوزه اقیانوس اطلس قرارداشت. کشورهای صنعتی مانند آمریکا، کانادا، انگلیس و فرانسه موتور اصلی اقتصادی و سیاسی جهان بودند و سعی می کردند که نظریات و ترتیبات امنیتی خود را در مورد مسائل ژئوپولوتیک جهانی اعمال کنند. اغلب پیمانهای جهانی و موافقتنامه ها و پیمانهای صلح در کشورهای اروپای غربی یا مشخصا آمریکا بسته می شد. جامعه ملل و سازمان ملل هر دو در اروپای غربی و سواحل شرق آمریکا(ژنو و نیویورک) قرار داشتند. قرارداد صلح جنگ ویتنام در پاریس بسته شد و امروزه هم اعمال نظر کشورهای منطقه اقیانوس اطلس در پرونده هسته ای ایران به وضوح دیده می شود.

از نظر اقتصادی بورس نیویورک و لندن بزرگترین بازارهای مالی جهان را تشکیل داده بودند و کوچکترین تغییراتی در سهام این دو بورس بلافاصله بازارهای مالی دیگر کشورها را تحت شعاع قرار میداد. قدرت اقتصادی کشورهای شمال اقیانوس آرام به همراه نفت مکزیک و مواد اولیه غرب آفریقا این منطقه را از نظر اقتصادی قوی تر کرده بود و پیمانهای اقتصادی مثه اتحادیه اقتصادی اروپا یا نفتا(توافقنامه تجارت آمریکای شمالی) در راستای تقویت این نقش بودند.

از بعد نظامی اتحادیه ناتو شرق و غرب اقیانوس را به هم پیوند داده بود و هم اکنون نیز این اتحادیه قوی ترین قدرت نظامی حال حاضر جهان است.

تغییرات

پس از بازسازی ژاپن در دهه 50 قرن گذشته و پیوستن کشورهایی مانند تایوان و سنگاپور و هونگ کونگ به ژاپن اندک اندک کشورهای حوزه اقیانوس آرام نقش فعالتری در اقتصاد جهان در دست گرفتند. در دهه 80 میلادی چین و کره اصلاحات اقتصادی خود را آغاز کردند. چین با تکیه بر یک طرح توسعه بومی و کره جنوبی با تکیه بر توسعه مدل غربی پس از 30 سال توانسته اند به قطبهای بزرگ اقتصادی تأثیرگذاری تبدیل شوند. کشورهایی مانند تایلند و مالزی نیز با فاصله در حال دنبال کردن راه آنها هستند. از طرفی کشورهای صنعتی استرالیا و نیوزلند در حاشیه اقیانوس آرام قرار دارند و پیشرفتهای تکنولژویک دنیای غرب را با کمی فاصله زمانی به این منطقه وارد می کنند. پیمانهای اقتصادی بین کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) و اتحادیه اقیانوسیه_آسیا (اپک)سعی در تقویت بنیه مالی حاشیه اقیانوس آرام دارند. اکنون در حدود 40 درصد جمعیت جهان در این ناحیه قرار داشته و 54 درصد تولید ناخالص جهان توسط کشورهای عضو اپک صورت می گیرد. 40 درصد تجارت جهانی نیز بین کشورهای اپک صورت گرفته. از طرف دیگر ایالت کالیفرنیا در این منطقه واقع شده که اگر به صورت یک کشور مستقل بود می توانستیم آن را در بین 10 اقتصاد برتر جهان قرار دهیم. روسیه هم در قسمت شمالی منطقه اقیانوس آرام قراردارد.

از نظر مالی بازارهای بورس سنگاپور و توکیو به نهادهای مالی قدرتمندی تبدیل شده اند و پس از بحران مالی اواخر دهه 90 اقتصاد کشورهای حوزه اقیانوس آرام خود را کاملا بازسازی کرده اند و ظاهرا بحران مالی اخیر دنیای غرب کمترین تاثیر را بر اقتصاد این منطقه وارد ساخته اند.

از دید نظامی کشورهای قدرتمندی مانند چین، کره شمالی، روسیه، استرالیا و آمریکا و کانادا در این ناحیه حضور دارند.

شواهد نشان دهنده این است که منطقه دوسوی اقیانوس آرام رفته رفته جای اقیانوس اطلس را در معادلات بین المللی خواهد گرفت و به مرکز ثقل جهان تبدیل خواهد شد. سوالاتی که اکنون مطرح هستند عبارتند از:

1- آیا واقعا( نه در ذهن رضاکیانی) چنین جابجایی در حال صورت گرفتن است؟

2-آیا امکان دارد که از نظر نظامی شاهد پیمانهای امنیتی مانند ناتو باشیم که بخواهد امنیت منابع انرژی و منابع طبیعی منطقه اقتصادی اقیانوس آرام را به زور اسلحه تأمین کند؟

3- آیا پیمانهای اقتصادی این منطقه مانند اپک و آسه آن و پیمان شانگهای توانایی رقابت با بازار مشترک اروپا و نفتا را خواهند داشت؟ آیا زمانی خواهد رسید که نبض اقتصاد جهان در اقیانوس آرام بزند و بازارهای مالی این منطقه تعیین کننده باشند؟

4- آیا از نظر سیاسی این منطقه به قدری قدرت خواهد گرفت که بر روند تحولات سیاسی دیگر کشورهای دنیا تاثیر گذار شود؟(همان نقشی که امروزه اروپای غربی و آمریکا و کانادا برعهده دارند)

با تشکر از توجه دوستان اگر کسی نظری داشت درباره این پرسشها خوشحال می شوم وقت بگذارد و بنویسد.
کیانی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]2-آیا امکان دارد که از نظر نظامی شاهد پیمانهای امنیتی مانند ناتو باشیم که بخواهد امنیت منابع انرژی و منابع طبیعی منطقه اقتصادی اقیانوس آرام را به زور اسلحه تأمین کند؟[/color]
تا 50سال اينده نه.چراش رو نپرس حال نوشتن ندارم.بقيه رو هم نميدونم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]1- آیا واقعا( نه در ذهن رضاکیانی) چنین جابجایی در حال صورت گرفتن است؟ [/quote]

به نظر بنده كه تا حدودي اين جابجايي دارد شكل ميگيرد. اما اينكه دائمي خواهد بد يا موقتي معلوم نيست چون بنده به شخصه به اين يه اصطلاح بحران مالي خيلي مشكوكم.

[quote]2-آیا امکان دارد که از نظر نظامی شاهد پیمانهای امنیتی مانند ناتو باشیم که بخواهد امنیت منابع انرژی و منابع طبیعی منطقه اقتصادی اقیانوس آرام را به زور اسلحه تأمین کند؟ [/quote]

به نظر من اگر مشكل خاصي به وجود نيايد قطعا شاهد چنين پيماني خواهيم بود كه به نظرم بهترين مثال و يا گزينه براي اين امر پيمان شانگهاي ميباشد كه سال گذشته رزمايش خوبي را به طور مشترك انجام داد و از شركت كننده هاي آن ميتوان به روسيه و چين اشاره كرد.
همانم طور كه همه ميدانيم غولهاي نيروي زميني دنيا چين و هند و روسيه هستند كه از نظر كيفي و چه كمي كه اين 3 كشور در بعد نيروي زرهي در جنگ كلاسيك از پيمان ناتو به مراتب قوي تر هستند. در بعد هوايي و دريايي هم تا حدودي به اين گونه است اما با كميت بيشتر و كيفيت كمتر.
(اما مشكل اينجاست كه كشوري مثل آمريكا به عنوان سركرده ناتو هيچ علاقه اي به پيدايش چنين پيماني ندارد و قطعا سعي در عقيم گذاشتن اين تلاش خواهد كرد)


[quote]3- آیا پیمانهای اقتصادی این منطقه مانند اپک و آسه آن و پیمان شانگهای توانایی رقابت با بازار مشترک اروپا و نفتا را خواهند داشت؟ آیا زمانی خواهد رسید که نبض اقتصاد جهان در اقیانوس آرام بزند و بازارهای مالی این منطقه تعیین کننده باشند؟ [/quote]

در بعد محصولاتي با تكنولوژي پايين ممكن است چون پيشروهاي اين مقوله مثل چين و كره جنوبي در اين منطقه حضور دارند اما در بعد محصولاتي مثل اتومبيل هاي پيشرفته به نظر من با وجود كشورهايي مثل آلمان و سوئد و ايتاليا و انگلستان كار بسيار براي توليد كنندگان ديگر سخت خواهد شد اما در هر صورت ژاپن را هم نميتوان دست كم گرفت و اين پيش بيني محال نخواهد بود.

[quote]4- آیا از نظر سیاسی این منطقه به قدری قدرت خواهد گرفت که بر روند تحولات سیاسی دیگر کشورهای دنیا تاثیر گذار شود؟(همان نقشی که امروزه اروپای غربی و آمریکا و کانادا برعهده دارند) [/quote]

اين امر بستگي به مراودات اين كشورها با يكديگر دارد ولي اگر شرايط به همين منوال كنوني پيش برود قطعا خير چون در اين منطقه اصولا كشورها به دو دسته شرقي و غربي تقسيم ميشوند كه كار را براي ايجاد اختلاف آسان خواهد كرد مثلا هند يكي از مستعد ترين كشور ها براي ايجاد درگيري است.(هميشه تصميمات دولت ها از ملت ها جدا بوده مثل ژاپن و . . . )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

خدمت برادر کیانی عزیز عرض شود که سوال شما مثل سوال مشابه در قرن 19 برای کشورهای اروپایی است. پاسخ دادن به چنین سوالی مسلم است که بصورت کلی ممکن نبوده و تنها قادریم در بخشهای خلاصه شده از جمع بندیهای سیر صعود و نزول قدرتهای اقتصادی و سیاسی و نظامی جهان یک پیش بینی از روی تخمین انجام دهیم.

[quote]1- آیا واقعا( نه در ذهن رضاکیانی) چنین جابجایی در حال صورت گرفتن است؟

2-آیا امکان دارد که از نظر نظامی شاهد پیمانهای امنیتی مانند ناتو باشیم که بخواهد امنیت منابع انرژی و منابع طبیعی منطقه اقتصادی اقیانوس آرام را به زور اسلحه تأمین کند؟

3- آیا پیمانهای اقتصادی این منطقه مانند اپک و آسه آن و پیمان شانگهای توانایی رقابت با بازار مشترک اروپا و نفتا را خواهند داشت؟ آیا زمانی خواهد رسید که نبض اقتصاد جهان در اقیانوس آرام بزند و بازارهای مالی این منطقه تعیین کننده باشند؟

4- آیا از نظر سیاسی این منطقه به قدری قدرت خواهد گرفت که بر روند تحولات سیاسی دیگر کشورهای دنیا تاثیر گذار شود؟(همان نقشی که امروزه اروپای غربی و آمریکا و کانادا برعهده دارند)[/quote]

به نظرم اگر بحث رو خلاصه کنید بشه به نتیجه ای رسید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر نکنم بحث رو بشه از این خلاصه تر کرد

تمام این سوالها رو می شه در یه سوال گنجاند

آیا پیوندی که اکنون بین اروپای شمالی و آمریکای شمالی هست(سیاسی-نظامی- اقتصادی..) ممکنه در آینده در اقیانوس آرام بین آمریکای شمالی از یک طرف و کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن، روسیه ، اندونزی و استرالیا بازتولید بشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
آیا پیوندی که اکنون بین اروپای شمالی و آمریکای شمالی هست(سیاسی-نظامی- اقتصادی..) ممکنه در آینده در اقیانوس آرام بین آمریکای شمالی از یک طرف و کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن، روسیه ، اندونزی و استرالیا بازتولید بشه؟[/quote]


سلام

رضا جان با توجه به شرایط فعلی و ضعف آمریکای شمالی کشور های مورد نظر بدون آمریکا به یک اتحاد همه جانبه خواهند رسید که عضویت روسیه در این اتحادیه محتمل تر می باشد.

تاپیک من رو در باره منافع ژاپن و ارتباط اون با آمریکا یه نیگاه بنداز

[url=http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9484]منافع ژاپن وابسته به تجديد نظرش در روابط با آمريكاست [/url]

در مورد سایر کشور ها همینطور است

از طرفی اقتصاد های آسیای جنوب شرقی امروز در حال کسترش می باشند و به کشور های آسیای شرقی خواهن پیوست در منطقه ای با جزایر متعدد و گروه های متفاوت با سلیقه های گوناگون که بعضا با حکومت های مرکزی در حال مبارزه می باشند در قدم اول سبب پر رنگ تر شدن همکاری دریایی برای جولوگیری از نفوذ بیگانگان به بهانه هایی از جمله دزدی دیایی و غیره می شود.

در خبر ها حتما بر تقویت نیروی دریایی کشور های منطقه دقت کرده اید

در مورد استرالیا و نیوزیلند مسلما اتحاد این کشور ها امروز با آمریکای شمالی وجود دارد و این دو کشور به عنوان پایگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

برگشت کشور هایی مانند ژاپن و کره جنوبی به سمت کشور های منطقه و کاهش کشمکش ها در بین این کشور ها به دلیل منافع مشترک آنها متصور است ولی این اشتراک منافع با آمریکا به صورت خاص و یا کشور هایی مانند استرالیا و اندونزی وجود ندارد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.