sina12152000

بالگرد یوروکوپتر آ.اس-365 دوفین ( Eurocopter AS365 Dauphin)

Recommended Posts

[align=center]FS_CdG_Dauphin.jpg[/align]

مقدمه:
به بهانه سرویس دهی این هلی کوپتر زیبا و کارآمد در خلیج فارس و سفرهای خوبی که با آن داشتم خواستم شما هم با آن بیشتر آشنا شوید.
این هلی کوپتر یکی از بهترین و کارآمدترین طرح هایی است که تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است .
دامنه فعالیت آن گسترده و به ترابری و امداد هوایی و اورژانس (مدل های 365/AS365 ) و نظامی (مدل HH/MH-65C ) بر می گردد. این هلی کوپتر در حال حاضر بصورت گسترده در کشورهای مختلف جهان از جمله کشور خودمان مورد استفاده قرار گرفته اند و کارنامه بسیار خوبی نیز دارند.قیمت آن هم حدود 10 میلیون دلار می باشد.

طراحی و توسعه:
طراحی اولیه این هلی کوپتر با وزن متوسط اولین بار توسط Eurocopter (در اصل Aérospatiale) انجام گردید و سپس نسخه های مختلف آن با کاربری های گوناگون بوجود آمدند. یکی از ویژگی های متمایز این هلی کوپتر روتور دم آن است که در داخل بدنه قرار گرفته است.
نسخه نظامی آن با نام Eurocopter Panther توسط گارد ساحلی آمریکا با مدل HH/MH-65C Dolphin استفاده می شود. نسخه چینی این هلی کوپتر ها تحت لیسانس Z-9 توسط شرکت Harbin Aircraft Manufacturing Corporation تحت عناوین WZ-9 و WZ-9A-100 تولید می گردد.
تاکنون بیش از 800 هلی کوپتر از انواع AS365/366/565 ساخته شده یا در نوبت ساخت هستند.
باید بخاطر داشت که تا سال 1990 مدل AS365 از این هلی کوپتر با نام SA 365 تولید می شد.

انواع:

SA 365 C
نسخه دو موتوره در سال 1973 با نام دلفین 2 معرفی شد و در 24 ژانویه 1975 اولین پرواز آزمایش خود را انجام داد. در سال 1978 تحویل این مدل شروع شد در مقایسه با مدل قبلی دو موتور 470 کیلووات با طراحی جدید ، توربین 13 پره و ارتفاع پرواز بالاتر برای این مدل در نظر گرفته شده بود. در سال 1981 تولید این مدل هم متوقف شد و هر دو مدل قبلی با مدل های SA 365 N جایگزین شدند.

AS365 N
این نسخه مدل بهبود یافته قبلی است توان موتور ها به 492 کیلووات ارتقاء یافته و سر و صدای کابین هم کاهش پیدا کرد. سه چرخ جمع شونده هم زیر هلی کوپتر نصب شد. این مدل اولین پروازش را در سال 1979 انجام داد و تولید آن از سال 1982 آغاز گردید.

AS365 N1
توان موتورها به 526 کیلو وات ارتقاء و طراحی گیربکس بهبود یافت و تعداد پرده های توربین آن به 11 تا کاهش پیدا کرد. درهای آن هم متحرک شدند. مدل HH/MH-65C Dolphin نیز مثل این است.

AS365 N2
مثل قبلی ها باز هم با ارتقاء موتور به 549 کیلو وات با طرح بهبود یافته و با وزن تیک آف 4250 کیلوگرم و دم تمام کامپوزیتی و افزایش فضای داخل کابین
تولید این مدل در سال 1990 شروع شد و نسخه های چینی آن هم با نام Z-9 و Z-9A هستند(تنها در چین مونتاژ می شوند).

AS365 N3
این نسخه برای ارتفاع بالا و هوای گرم طراحی شد 635 کیلووات توان موتورها افزایش یافت همچنین موتورها تماما با کامپیوتر کنترل می شوند(FADEC).
تحویل این نسخه از سال 1998 شروع شد و الان هم در بازار موجود است.

مدل های دیگری نیز با عناوین AS365 N4 ، AS365 X، EC155 B/B1 در بازار هستند.

همچنین مدل های نظامی آن عبارتند از :

[align=center]800px-Two_coast_guard_HH-65C_Dolphin_hel[/align]
[align=center]aerospatiale-hh65-dolphin.jpg[/align]

MH/HH-65 Dolphin : هلی کوپتر گارد ساحلی آمریکا مجهز به سیستم جستجوی و نجات با برد کوتاه
SA 365 F/F1 : نسخه نیروی دریایی از روی مدل AS365 N
SA 365 H ، SA 365 K ، SA 365 M : نسخه ارتشی
AS565 AA/AB: مدل تهاجمی
AS565 MA/MB: مدل جستجو و نجات نیروی دریایی
AS565 SA/SB: مدل ضد زیر دریایی
AS565 UA/UB: مدل ترابری

[align=center]86392413_DImpW1kW_1230123.jpg[/align]

مشخصات عمومی مدل (AS365 N3) :

خدمه : 1 یا 2 خلبان
گنجایش : 12 مسافر
طول : 13.73 متر (45.06 پا)
قطر روتور : 11.94 متر (39.17 پا)
ارتفاع : 4.06 متر (13.32 پا)
وزن خالی : 2،411 کیلوگرم (£ 5،315)
حداکثر وزن موقع تیک آف : 4،300 کیلوگرم (£ 9،480)
توان : (2× Turbomeca Arriel 2C turboshafts, 625 kW (838 shp

عملکرد
حداکثر سرعت : 306 کیلومتر بر ساعت (165 گره ، 190 mph)
محدوده معبر : 446 نیوتن متر ، 827 کیلومتر
سقف خدمات : 5،865 متر (19،242 پا)
نرخ صعود : 8.9 متر / ثانیه (1،759 فوت / دقیقه)

منبع : ویکی پدیا
مترجم : sina12152000
ذکر مقاله تنها با نام مترجم و military.ir مجاز است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست شما درد نکنه رضا خان بسیار مطلب خوبی بود! اما یه طورایی پیشم آشنا میاد!

حالا دوستان بگن تاپیک علمی نیست که ما بحث بکنیم!

به نظر شما این با خلیج فارس میسازه؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باید هم برایت آشنا بیاد .
نزدیک محل زندگی شما در منطقه بهرگان (بین بندر گناوه و بندر دیلم) انگلیسی هایی که با کمپانی شل کار می کردند از این هلی کوپتر بطور گسترده استفاده می نمودند. احتمال پروازش را دیده ای icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بالگرد جالبی به نظر میرسه خسته نباشی رضا جان. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشي آقا رضا مطلب جالبي بود.

ايران از كدوم نوعش داره و در چه ارگاني ازش استفاده ميشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون سينا جان. دستت درد نكنه.

در نسخه نظامي روتور عقب بزرگتر به نظر مياد. اين بخاطر نظامي بودنش هست يا اينكه اين سري از روتور بزرگتر رو هم در غير نظامي هم ميبينيم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضاجان ممنون مطلب خوبى بود. قبلا زد 9 چينى رو ديده بودم نميدونستم اينم كپيه! من يه سوال دارم! يه بالگرد چطور ميتونه رو آب نشست و برخواست داشته باشه و اينكه آيا اين بالگرد توان انجام اين كار را دارد يا خير.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان

[quote]ايران از كدوم نوعش داره و در چه ارگاني ازش استفاده ميشه؟[/quote]

از نوع AS365 N و احتمالا N3 (توضیح دیگر اینکه تا آنجایی که من می دانم این هلی کوپترها اکثرا در اجاره ایران هستند و اطلاعی از اینکه به ما فروخته شده ندارم)
این هلی کوپترها در مناطق و سکوهای دریایی نفتی مورد استفاده قرار می گیرد و اکثرا در اختیار شرکت نفت می باشد.

[quote]در نسخه نظامي روتور عقب بزرگتر به نظر مياد. اين بخاطر نظامي بودنش هست يا اينكه اين سري از روتور بزرگتر رو هم در غير نظامي هم ميبينيم؟[/quote]
فکر می کنم برخی از تایپ های غیر نظامی اش هم اینطوری باشد سری های جدید این هلی کوپتر نسبت به قبلی ها اینطوری هستند.

[quote]رضاجان ممنون مطلب خوبى بود. قبلا زد 9 چينى رو ديده بودم نميدونستم اينم كپيه! من يه سوال دارم! يه بالگرد چطور ميتونه رو آب نشست و برخواست داشته باشه و اينكه آيا اين بالگرد توان انجام اين كار را دارد يا خير.[/quote]
البته گفتم فقط چین مونتاژ می کند در مورد شناوری هم بلی این هلی کوپتر توان اینکار را دارد اصلا برای این طراحی شده است. زیر هلی کوپتر بالشتک هایی وجود دارد که به محض برخورد به آب اتوماتیک باز می شوند و Life Raft ها (قایق نجات) وارد آب می شوند سپس پرسنل وارد آن می شوند.
لازم است یادآوری کنم معمولا استاندارد این است افرادی که سوار هلی کوپتر دریا پرواز می شوند Certificate (مجوز) لازم را داشته و آموزش دیده باشند . اسم این دوره ها هم HUET نام دارد(Heli copter Under water Escape Training) و مجوزش در تمام دنیا معتبر است.
قابلیت مهم دیگر این هلی کوپتر را که فراموش کردم عرض کنم شب پرواز بودن آن است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا رضا دستتون درد نكنه. معلومه اطلاعاتتون درباره شركت نفت بالاست. احيانا اگر خواستم تلپ شم اونجا از راهنماييتون بهره خواهم برد!
يه سوال ديگه اينكه آيا شينوك هم قادر به نشست و برخواست در آب هست يا خير.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]يه سوال ديگه اينكه آيا شينوك هم قادر به نشست و برخواست در آب هست يا خير.[/quote]
مهدی جان تا آنجایی که من اطلاع دارم نخیر قادر به نشستن روی آب نیست چون وزن سنگینی دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آخه يه بحثى تو اتاق راه افتاد كه بالگرد قادر به نشستن بر سطح آب است و طرف بالگرد شينوك رو به عنوان مصداق ذكر ميكرد من كه باورم نميشد طرف ميگفت خودم ديدم من هم تكذيب ميكردم!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آخه يه بحثى تو اتاق راه افتاد كه بالگرد قادر به نشستن بر سطح آب است و طرف بالگرد شينوك رو به عنوان مصداق ذكر ميكرد من كه باورم نميشد طرف ميگفت خودم ديدم من هم تكذيب ميكردم!!![/quote]
منظور من از نشستن این است که واقعا بنشیند Shut down بدهد و بعد بلند شود که بعید می دانم از شینوک اینکار بر بیاید چون تجهیزاتش را ندارد (البته مدل های مختلفش را نمی دانم)
من هم کلیپی از شینوک دیده ام که یک لحظه روی آب قرار می گیرد و بعد سریعا بلند می شود که به نظرم به این نشستن روی آب نمی گویند.
کلا هیج بالگردی روی آب نمی نشیند مگر اینکه کیس اضطراری رخ بدهد چون اینکار خطرات خاص خودش را دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان ممنون
جالبه که هم آمریکا و هم چین از اون استفاده می کنن این نشانه قابلیتهای بالای این پرنده هست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.