karkas

بهترین Avionics هواپیما

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

با سلام

دوستان در این تاپیک می خوام نظر خودتون رو در مورد بهترین Avionics پروازی اعلام کنید و بگید که کدوم هواپیما هم نظامی و هم غیر نظامی از بهترین Avionics پروازی برخوردار هستند . Avionics تمام سیستم های نویشگیشن و موقعیت یاب ، سیستم های ارتباطی ، کاکپیت ، سیستم های اعلام خطر ، سیستم های تی ای کیوپاید ، سیستم های اخطاری ، سیستم های هواشناسی و اتنا ، سیستم های راداری و... رو در بر می گیره .

به نظر شما کدوم هواپیما از بهترین Avionics پروازی برخوردار هست . خودم هم در آخر تاپیک مفصل در مورد بهترین Avionics پروازی از نظر خودم توضیح می دم . icon_rolleyes

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]ابتکار خوبی بود کرکس جان. امیدوارم بحث مفیدی از آب در بیاد . فکر کنم این بخش کاملاً در تخصص شما باشه.

به بخش فناوری نیروی هوایی انتقال یافت.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من در بين اويونيك هواپيماهاي جنگنده بهترين اويونيك رو متعلق به رپتور مي دونم.

رادار AN/APG-77 نصب شده بر روي جنگندهء رادرگريز و فوق پيشرفتهء F/A-22 Raptor، امروزه در جهان، داراي بيشترين ميزان برد كشف و شناسايي، و كمترين تشعشعاتي است كه ممكن است دشمن را متوجه خود ساخته و باعث شناسايي شدن اف22 گردند.

سيستم شناسايي اهداف هوايي تعبيه شده در اف22، اين امكان را ميسر مي‎سازد تا همكاري تنگاتنگي با شكاري‏هاي اف-15 و اف-16 به انجام رساند و مشخصات اهداف شناسايي شدهء خود را به سيستم آنها انتقال دهد


گيرندهء اخطار راداري AN/ALR-94 كه يك سامانهء Passive (غيرفعال = بدون تشعشع) محسوب مي‏‎شود، قادر است تمامي سيگنالهاي راداري را در محدوده‎اي بسيار وسيع در اطراف جنگندهء اف22 شناسايي نمايد. اين سامانهء اطلاعات خود را با تركيب سيگنالهاي دريافت شده از بيش از 30 دستگاه آنتن كه به شكل كاملن آئروديناميكي در بالها و بدنهء اف22 جايگذاري شده‏اند، بدست مي‏آورد؛ - كه طبق ادعاي رئيس پيشين كارخانجات لاكهيد مارتين، آقاي تام باربيج، - مخلوطي از پيشرفته‏‎ترين و بالاترين تكنولوژي الكترونيك در ساخت آن به كار گرفته شده است. اين سامانه (گيرندهء اخطار راداري) داراي بردي فراتر از 250 ناتيكال مايل مي‏باشد كه از برد رادار اف22 نيز فراتر مي‎رود. اين سامانه، به خلبان اف-22 اين امكان را مي‎‏دهد تا كمتر از رادار هواپيما بهره ببرد و بدين ترتيب، احتمال شناسايي هواپيما و مخفي‏كاري آن در برابر رادارهاي دشمن، به حداقل ممكن برسد.

به دليل برد بيشتر سامانهء گيرندهء اخطار راداري نسبت به سيستم رادار، به هنگامي كه اهداف هوايي دشمن در حال نزديك شدن به اف22 هستند، سامانهء AN/ALR-94، به طور خودكار، راهنمايي‏هاي لازم را جهت رهگيري نشدن جنگنده، در اختيار رادار AN/APG-77 قرار مي‏دهد. اين اطلاعات تنها به وسيلهء آنتن بسيار كوچكي كه بين 2 + تا 2 - درجه در سطح افق به اطراف مي‏چرخد، در اختيار گيرندهء اخطار راداري قرار داده مي‎شود.

سامانهء‌ رادار AN/APG-77 كه از نوع اسكن الكترونيكي يا AESA محسوب مي‎گردد، به منظور ايجاد برتري هوايي با لحاظ عمليات ضربتي ساخته شده است. اصلي‏ترين ويژگي اين رادار، قابليت حداقل اثرگذاري يا مشاهده شدن توسط دشمن، ديد فعال و پيوسته، و اسكن الكترونيكي اهداف چندگانه هوايي در همه‏گونه شرائط گوناگون آب و هوايي مي‏‎باشد. رادار AN/APG-77 در هر ثانيه، 1000 بار تغيير فركانس مي‎دهد تا احتمال شناسايي شدنش توسط دشمن، به حداقل ممكن كاهش پيدا كند. اين رادار همچنين قادر است با انتشار امواجي، گيرنده‎ها و حسگرهاي دشمن را لبريز و مغشوش نمايد و بدين ترتيب، امكان يك حملهء الكترونيكي براي اف22 محيا مي‏‎گردد.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_f22_parts.jpg[/img][/align]

گيرندهء اخطار راداري، اطلاعات خود را با تركيب سيگنالهاي دريافت شده از بيش از 30 دستگاه آنتن كه به شكل كاملن آئروديناميكي در بالها و بدنهء اف22 جايگذاري شده‏اند، بدست مي‏آورد

اطلاعات كسب شده توسط آنتن رادار، توسط دو تراشهء بسيار پيشرفتهء ساخت شركت Raytheon مورد پردازش قرار مي‏گيرد. (اين دو تراشه، در اصطلاح CIP يا Common Integrated Processor نام دارند.) هر CIP در فركانس كاري 10.5 گيگاهرتز كار مي‏كند و 300 مگابايت حافظه دارد. اطلاعات مورد نياز، از طريق رادار و ساير سامانه‎هاي مستقيم و غيرمستقيم جمع‏آوري شده و سپس توسط CIP مورد پالايش قرار مي‎گيرد و سپس به شكلي قابل فهم و آسان بر روي نمايشگرهاي درون كابين در اختيار خلبان قرار داده مي‎شود تا خلبان در وضعيتهاي دشوار، قادر به ادامهء نبرد باشد.

نرم افزارهاي مورد استفاده در اف22، تركيبي از 1.7 ميليون خط برنامه هستند كه اغلبشان، اطلاعات كسب شده توسط آنتن رادار را مورد پردازش قرار مي‏‎دهند. برد رادار اف22 چيزي در حدود 125 تا 150 مايل تخمين زده مي‎شود، با اين حال، برنامه‏اي جهت افزايش برد آن تا 250 مايل و بيشتر و استفاده از آنتن‏هاي گيرندهء افزون‏تر، تدارك ديده شده است.

جنگندهء اف22، داراي برخي ويژگيها و قابليتهاي بسيار خاص نسبت به اندازه و وظيفهء تعريف شده‏اش مي‏‎باشد. به عنوان مثال اين جنگنده قادر است تهديدات و خطرات احتمالي موجود كشف شده را از طريق خطوط داده، از هواپيماي شناسايي و تحليل‏گر خطرات موسوم به RC-135 Rivet Joint كسب نمايد.

به دليل حفظ قابليت مخفي‏كاري پيش‏بيني شده در اف22، برخي از ادوات و سامانه‎ها، آن چنان كه بايد قدرتمند طراحي نشده‏اند، و در برخي مواقع نياز است تا جنگنده،‌ صدها مايل به سمت ميدان جنگ نزديك شود تا جبران اين نواقص گردد.

رادار اف22 كه به صورت «كمتر قابل شناسايي شدن» طراحي شده است، داراي قابليت انتقال داده با پهناي وسيع مي‎باشد كه امكان تبادل حجم عظيمي از اطلاعات با سرعت بالا را با گيرنده و فرستنده‏هاي خودي فراهم مي‎سازد. (اين قابليت در اصطلاح Broadband ناميده مي‏شود.) اف22 همچنين قادر است اطلاعات كسب شدهء خود را به به اف22 ديگر انتقال دهد و بدين ترتيب، نيازي به مكالمهء راديويي كه باعث شنود احتمالي توسط دشمن مي‏شود، نخواهد داشت. خط انتقال دادهء موسوم به IEEE-1394B منحصرن جهت جنگندهء اف-22 طراحي و ساخته شده است كه از روي سامانهء انتقال دادهء تجاري IEEE-1394 برگرفته شده است كه اغلب بر روي كامپيوترهاي شخصي استفاده مي‏‎گردد. اين خط انتقال داده، بعدها بر روي جنگندهء اف-35 نيز تعبيه و نصب گرديد.

سامانهء رادار AN/APG-77 كه توسط بخش سيستم‏هاي الكترونيكي كمپاني نورثروپ - گرومن، به طور ويژه براي نصب بر روي جنگندهء اف22 طراحي و ساخته شده است، مجهز به بيش از 2000 ماجول گيرنده و فرستنده مي‏باشد كه باعث افزايش سرعت پردازش اطلاعات، كم شدن سطح مقطع راداري، و افزايش پهناي باند انتقال داده مي‎گردد.


گونه‌ء AN/APG-77v1 كه امروزه براي نصب بر روي اف22 توليد مي‎گردد، داراي قابليت كامل انجام عمليات زميني، تهيهء نقشهء مجازي از سطح زمين و شناسايي، ردگيري و هدفگيري اهداف متحرك زميني مي‏باشد. (اين عمليات در اصطلاح GMTI يا GMTT ناميده مي‎شود كه مخفف عبارت ground moving target indication and track مي‏باشد.)

برخي مشخصات رادار AN/APG-77
سازنده: نورثروپ - گرومن
برد شناسايي: 125 مايل (در مدل جديد 250 مايل)
نوع: اسكن فعال الكترونيكي آرايه‎‏اي موسوم به AESA يا active electronically scanned array
وظيفه: ايجاد برتري هوايي به همراه قابليت شناسايي، ردگيري و حمله به اهداف زميني
پردازشگر: يك برد الكترونيكي داراي دو ميكروپراسسور ساخت Raytheon با قدرت پردازش 10.5 گيگاهرتز و 300 مگابايت حافظه
ديد: 120 درجه در افق و ارتفاع


[align=center]F-22's communications-navigation - identification upper-surface aperture locations
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/f22_800.jpg[/img]

F-22's clectronic Warfare antennas location:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/f223.jpg[/img][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]رادار اف 14 هم خوبه البته تامكت منظورمه[/quote]

رادار نیمه دیجیتال AN/AWG-9 در عصر خود بسيار پيچيده و پيشرفته بود اما در حال حاضر چند اشكال براي اين رادار وجود دارد.

اول قديمي بودن رادار و عدم توليد قطعات و لوازم نگهداري.(از رده خارج شدن آن)
تطبيق مشكل آن با تسليحات جديد.
آسيب پذيري در برابر جنگ الكترونيك
و...

البته در قياس با رادرهاي امروزي نسبت به برخي از آنها برتري داشته و هنوز قابل اعتماد است.به شرط وجود تسليحات هماهنگ با آن مثل موشك مرگبا فينيكس.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آسيب پذيري در برابر جنگ الكترونيك [/quote]

البته در زمان خودش در برابر هيچ كدوم از جنگنده ها و غلاف هاي پادكار الكترونيك قافيه رو نباخت!
الان هم خيلي از جنگنده هاي مدرن حريف اين رادار نميشوند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به به حامد جان مثل همیشه گل کاشتی دستت درد نکنه
اینطور که شما فرمودید آیا رقیبی برای این غول آیونیکی وجود داره و دیگه اینکه ماموریت اصلی رپتور چیه ؟
کرکس جان بی صبرانه منتظر فرمایشات شما در خصوص آیونیک هستم
جسارتا اگه میشه در خصوص آیونیک تامکت و مقایسه اون با جنگده ن های امروزی توضیح بدید ممنون میشم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فعلا اجازه بدید همه ی دوستان نظرتا خودشون رو ارائه بدن . من اون هواپیمایی که مد نظرم هست و با استادم هم در موردش مشورت کردم رو خواهم گفت که از نظر آویونیکی مقابله بسیار قوی در برابر تمام شرایط و سوانح داره .

حامد جان پست مفیدی بود . من اطلاعاتم در زمینه جنگنده های نظامی زیاد نیست ولی فکر می کنم بد نیست در مورد آویونیک جنگنده هایی چون میگ-35 و سوخو35بی ام هم توضیحاتی بدی چراکه تا 1.44 و pak fa به نتیجه نرسیده اند ، همین جنگنده های میگ-35 و سوخو35 بی ام رقبای اصلی اف-22 هستند . فکر کنم اگر دوستان هم بتونند اطلاعاتی در زمینه اویونیک اف-35 رو هم ارائه کنند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر نکنم که ایونیک فقط مربوط به رادار شه از سیستم های ارتباطی جنگنده ها هم بحث شه بد نیست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]با تشکر از توضیحات کامل حامد عزیز،
بنده هم در هواپیماهای نظامی رپتور و سوپرفلانکر رو انتخواب میکنم،گرچه در برتری سوخو-35 حرف و حدیث های زیادی هست...
در صنایع غیر نظامی هم بویینگ 787 و A350 وقالعاده اند!
_________

جنگنده Su-35BM از سيستم راداري( Tikhomirov NIIP Irbis-E (N035E با قابليت هدايت پرتوهاي الکترونيکي کنش پذير به عنوان رادار اصلي استفاده مي کند علاوه بر اين رادار ، اين جنگنده توانايي استفاده از رادار Phazotron NIIR radar و يا (Sokol III (N031 Zhuk-MSFEرا نيز به عنوان رادار اصلي دارد.
Tikhomirov NIIP Irbis-E از يک آنتن اسکن الکترونيکي فعال(ESA) ، جلونگر فروسرخ و يک سيستم کامپيوتريEKVS-EBTsVM Solo35 استفاده مي کند. اين رادار توانايي تشخيص يک هدف با سطح مقطع راداري 3 متر مربع را از 400 کيلومتري داراست و مي تواند 30 هدف را بطور همزمان تشخيص دهد همينطور با تشخيص 30 هدف همچنان مي تواند به جستجوي خود ادامه دهد.
رادار Irbis-E مي تواند به راحتي براي هدف قرار دادن مواضع دشمن در هوا ، زمين و يا دريا مورد استفاده قرار گيرد.جنگنده Su-35BM با رادارIrbis-E مي تواند همزمان 4 هدف زميني براي حمله در نظر بگيرد و به 2 هدف به طور همزمان حمله ور شود.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_su-35ub_004.jpg[/img][/align]

يکي ديگر از ويژگي هاي بارز و منحصر به فرد اين جنگنده و رادار آن توانايي درگيري با چند نوع هدف با ماهيت هاي متفاوت است. مثلا اين جنگنده همزمان مي تواند با اهداف زميني و هوايي درگير شود و به آنها حمله کند.
سوخوي-35 بي ام همچنين از يک رادار براي کنترل وضعيت عقب جنگنده استفاده مي کند. اين رادار در بين دو موتور جنگنده قرار گرفته است. اين رادار نيزTikhomirov NIIP است. رادارTikhomirov NIIP مجهز به سيستم پشت نگر فروسرخ است. اين جنگنده از سيستم مسافت ياب و نشانه گيري ليزري نيز استفاده مي کند.
اين جنگنده مجهز به يک سيستم فوق العاده پيشرفته KNIRTI L175MKhibiny-M براي انجام جنگ هاي الکترونيک مي باشد. اختلال و ايجاد پارازيت در امواج مورد استفاده دشمن ، ايجاد اختلال و مشکل در هدف گيري Su-35BM توسط دشمن ، اختلال در سيستم هاي هشدار دهنده دشمن زماني که Su-35BM آنها را هدف گرفته است و ... بخشي از و ظايف سيستم Khibiny-M است.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Su-35-Irbis-OLS-P8210511.jpg[/img][/align]

کامپيوتر قدرتمند اين جنگنده تمام قسمت ها و همچنين وضعيت جلو و عقب جنگنده را تحت نظر دارد و اين اطلاعات را از طريق دو صفحه نمايش LCD بزرگ و همچنين نمايشگرهاي پلاسماي موجود در کلاه خلبان در اختيار او (خلبان) قرار مي دهد تا خلبان بتواند تصميمات مناسب را اتخاذ کند. در واقع اين سيستم کامپيوتري به عنوان يک کمک خلبان عمل مي کند و بار کاري خلبان را بسيار کاهش مي دهد.
براي ناوبري و تعيين مسير اين جنگنده از دو سيستم ناوبري ماهوارهاي(GPS و GLONAS) ، يک سيستم ناوبري راديويي ، نقشه هاي ديجيتالي و ... استفاده مي کند.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_ph-10161.jpg[/img][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_BVR_combat_rating_against_Upgraded_Su-27_Flanker_%2528Full%2529.PNG[/img][/align]

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سيستم شناسايي اهداف هوايي تعبيه شده در اف22، اين امكان را ميسر مي‎سازد تا همكاري تنگاتنگي با شكاري‏هاي اف-15 و اف-16 به انجام رساند و مشخصات اهداف شناسايي شدهء خود را به سيستم آنها انتقال دهد [/quote]
با تشکر از آقا حامد
با این توضیحات سیستم می تونه شبیه یک آواکس عمل کند

[quote]برد شناسايي: 125 مايل (در مدل جديد 250 مايل)[/quote]

من به این موضوع فکر می کنم اگر موشکی مثل فنیکس روی این جنگنده نصب بشه که بتوان با AN/APG-77 سازگار بشه این جنگنده خطرش خیلی بیشتر از الان می شه
اگر دوستان اطلاعاتی راجع به AN/APG-81 رادار f35 هم بدهند ممنون می شم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من به این موضوع فکر می کنم اگر موشکی مثل فنیکس روی این جنگنده نصب بشه که بتوان با AN/APG-77 سازگار بشه این جنگنده خطرش خیلی بیشتر از الان می شه [/quote]

فكر نكنم اصولا بشه همچين كاري رو كرد چون فينيكس يكمي زيادي بزرگ و سنگينه و جايگاه هاي داخلي حمل سلاح رپتور فكر نكنم بتونه بيشتر از 2 تا(در صورت امكان حمل) فينيكس رو تو خودش جا بده!(در حالي كه همين الانم بحث هاي زياديه كه 8 تا موشك هوا به هوا براي اين پرنده خيلي كمه!)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
فكر نكنم اصولا بشه همچين كاري رو كرد چون فينيكس يكمي زيادي بزرگ و سنگينه و جايگاه هاي داخلي حمل سلاح رپتور فكر نكنم بتونه بيشتر از 2 تا(در صورت امكان حمل) فينيكس رو تو خودش جا بده!(در حالي كه همين الانم بحث هاي زياديه كه 8 تا موشك هوا به هوا براي اين پرنده خيلي كمه!)[/quote]

حالا نه که دقیقا مثل فنیکس باشه
ولی تکنولوژی این جنگنده خیلی پیشرفته است
به نظر دوستان اصلی ترین ضعف این جنگنده چی هست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]به نظر دوستان اصلی ترین ضعف این جنگنده چی هست؟[/quote]

خرج و مخارج زياد و بعضا سر سام اور توليد و تعمير و نگهداري به انضمام توان حمل سلاح كم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]من به این موضوع فکر می کنم اگر موشکی مثل فنیکس روی این جنگنده نصب بشه که بتوان با AN/APG-77 سازگار بشه این جنگنده خطرش خیلی بیشتر از الان می شه
اگر دوستان اطلاعاتی راجع به AN/APG-81 رادار f35 هم بدهند ممنون می شم[/quote]
[quote]به نظر دوستان اصلی ترین ضعف این جنگنده چی هست؟[/quote]

خرج و مخارج زياد و بعضا سر سام اور توليد و تعمير و نگهداري به انضمام توان حمل سلاح كم. + نبود سلاح دوربرد در مقابل هواپیماهای مهاجم نسبت به گونه های روسی...
در حال حاضر امریکا خیلی تلاش میکنه تا گونه های دوربرد تر از امرام تولید کنه،ولی تا کنون خبری نیست و بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته!(کوچک بودن محفظه های داخلی هم مشکل دیگه ای برای گنجاندن این گونه موشک هاست) icon_rolleyes
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.