FLANKER

بالگرد چند ماموریته ان.اچ-90 ( NHIndustries NH90)

Recommended Posts

هلیکو پتر متوسط ترانسپورت NH-90
این بالگرد که جزو بالگردهای استاندارد ناتو محسوب می شود ساخت کمپانی NH است که شامل شرکت ایتالیایی " اگوستا وستلند " و شرکت یوروکوپتر المان – فرانسه و شرکت استورک فوکر هلند است .
این بالگرد یکی از پیشرفته ترین بالگردهای حمل و نقل پرسنل و نفر و تجهیزات در دنیا حساب می شود . در حال حاضر 357 فروند از این بالگرد متوسط ساخته شده که در خدمت 11 کشور پیمان ناتو می باشد .
از این بالگرد 2 مدل به نامهای NH 90 TTH و NFH 90 طراحی و ساخته شده اند که اولی ( NH 90 TTH) مدل تاکتیکی و دومی بالگرد مخصوص نیروی دریایی است . از NFH برای نشست و برخواست بر روی ناو استفاده میشود و قابلیت حمل 2.5 تن بار و یا 20 نفر نیرو را دارد همچنین قابلیت نصب و پرتاب موشکهای ضد ناو و اژدرهای ضد زیر دریایی نیز از قابلیت های این مدل است . در ضمن بالگرد مجهز به سیستم هشدار قفل رادار و لیزر تسلیحات ضد هوایی بر روی خود است .
بالگرد NH مجهز به دو موتور از نوع RTM 322-01/9 می باشد که ساخت شرکت رولز رویس می باشد و در مدلهای ساخت ایتالیا نیز از موتورهای فیات اویو مدل T700/T6E1 استفاده می شود .
این بالگرد پیشرفته می تواند در تاریکی شب نیز پواز کند و مجهز به سیستم کامل پیشرفته موسوم به fly-by-wire می باشد . این بالگرد دارای 2 خلبان است و از دیگر کاربردهای ان میتوان به VIP ، امداد و نجات و دیگر کاربرد ها اشاره کرد .
مشخصات :
پرسنل : 2 نفر
وزن خالی : 5.4 تن
حداکثر وزن حین تیک اف : 10.6 تن
طول : 16.13 متر
ارتفاع : 5.23 متر
وزن بار قابل حمل در کارگو : 2500 کیلو گرم
تعداد نفرات قابل حمل : 20 نفر
قدرت موتور : 2 در 2230 اسب بخار
حداکثر سرعت : 300 کیلومتر بر ساعت
برد عملیاتی با وزن استاندارد : 800 تا 1000 کیلومتر
موتورها : 2 x Rolls-Royce Turbomeca RTM 322-01/9
کشورهای دارنده : کشورهای عضو ناتو

[align=center]تصویر
تصویر
تصویر
تصویر[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_nh-90-1.jpg[/img][/align]

در تاریخ 1 سپتامبر سال 1992، قراردادی با شرکت صنایع NATO Helicopter Industries (NHI) برای طراحی و توسعه بالگرد NH-90 توسط NAHEMA (NATO Helicopter Management Agency) منعقد شد.کمپانی NH متشکل 3 شرکت با 4 ملیت مختلف شامل شرکت ایتالیایی آگوستا وستلند ، شرکت یوروکوپتر(مشترک بین آلمان و فرانسه) و شرکت استورک فوکر هلند است.

این کنسرسیوم کار خود را با ساخت نمونه اول (PT-1) در سال 1993 آغاز نمود،(PT-1) نخستین پرواز خود را در 18 دسامبر سال 1995 با موفقیت به انجام رساند.نمونه دوم (PT-2) نیزدر 19 مارس 1997 و نمونه سوم (PT-3) در 27 نوامبر 1998 پرواز کردند.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_NH-90_ILA-2006_2.jpg[/img]
[color=darkblue]تصویری از بالگرد NH-90 نیروی هوایی آلمان[/color][/align]


این بالگرد در دو نوع اصلی توسعه داده شد.نوع اول (NH-90 TTH) مدل تاکتیکی برای حمل و نقل و نوع دوم (NH-90 NFH) مخصوص نیروی دریایی و برای نشست و برخاست بر روی ناو

[color=red][b]مدل NFH :[/b][/color]

این بالگرد قابلیت نصب و پرتاب موشکهای ضد کشتی(ضد جنگ واحد سطح - ASuW) و اژدرهای ضد زیر دریایی (جنگ ضد زیر دریایی - ASW) را دارد.از دیگر قابلیتهای این بالگرد ،تجهیز آن به سیستمهای هشدار قفل رادار، لیزر و سیستم دفاع از خود الکترونیکی برای پخش chaff/flare است . این مدل از بالگرد ها برای پرواز در شب و روز و در هر شرایط آب و خوایی و همچنین در برابر عوارض ناشی از حرکت کشتی ها تجهیز شده اند.

با توجه به امکانات اضافه شده به این مدل نقش های اضافی همچون حمایت از دفاع ضد هوایی در میدان نبرد،تأمین تدارکات از راه هوا،جستجو و نجات،حمل و نقل سربازان در نظر گرفته شده است.

[color=red][b]مدل TTH :[/b][/color]

این بالگرد قابلیت حمل 20 نفر یا 2,500 کیلوگرم محموله ، برای عملیات های تاکتیکی مثل هلی بورن(HeliBorne) و جستجو و نجات و حمل و نقل سربازان به میدان نبرد، بسیار مناسب است.این بالگرد با استفاده از اتصالات خاص و تغییرات اندک می تواند برای عملیات امداد و نجات و حمل مجروحین تطبیق داده شده و 12 برانکارد مخصوص حمل مجروحین را حمل کند.

نقش های ویژه ای که برای این بالگرد وجود دارد شامل تخلیه پزشکی(12 مجروح)،عملیات ویژه،جنگ الکترونیک،پست فرواندهی هوابرد،تخلیه چتربازان،حمل و نقل VIP و آموزش پرواز می باشد.


[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_800px-Nh90_cockpit.jpg[/img]
[color=darkblue]تصویری از کاکپیت پیشرفته بالگرد NH-90 و چیدمان نمایشگرهای چندکاره[/color][/align]

بالگرد NH-90 از دو تیپ موتور شامل RTM322-01/9 ساخت شرکت رولزرویس و T700/T6E1 ساخت شرکت فیات اویو استفاده می کند. موتور T700/T6E1 در هلیکوپترهای ایتالیایی استفاده شده و مابقی از موتور RTM322-01/9 شرکت رولزرویس استفاده می کنند.

[color=red][b]کاربران:[/b][/color]

این بالگرد در حال حاضر در کشورهایی همچون عربستان سعودی ، استرالیا ، بلژیک ، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، یونان ، ایتالیا، هلند ، نیوزلند ، نروژ ، عمان ، پرتقال ، اسپانیا و سوئد در حال خدمت است.

[b]بالگرد NH-90 جزو پیشرفته ترین بالگردهای حمل و نقل نفرات و تجهیزات در دنیاست. تا کنون بیش از 360 فروند از این بالگرد تولید شده که 11 کشور عضو پیمان ناتو و چند کشور دیگر از آن بهره مند هستند.در حال حاضر نیز کشورهایی از اروپا،آسیا و به دنبال آن از استرالیا در حال دریافت و بکارگیری این بالگرد توانمند هستند. [/b]

[color=red][b]مشخصات : [/b][/color]

- خدمه : 2 نفر

- ظرفیت : 20 سرباز / 12 برانکار مخصوص حمل مجروح/ 2 پالت مخصوص حمل بار ناتو(هر کدام 10تن)

- طول روتور: 16.13 متر

- وزن خالی : 5.4 تن

- حداکثر وزن حین تیک اف : 10.6 تن

- طول : 16.13 متر

- ارتفاع : 5.23 متر

- وزن بار قابل حمل در کارگو : 2500 کیلو گرم

- تعداد نفرات قابل حمل : 20 نفر

- قدرت موتور : 2 *2230 اسب بخار


[color=red][b]عملکرد:[/b][/color]

- حداکثر سرعت : 300 کیلومتر بر ساعت

- برد عملیاتی با وزن استاندارد : 800 کیلومتر

- سقف پرواز : 6000 متر

- میزان صعود : 480 متر بر دقیقه


[color=red][b]موتورها : [/b] [/color]

- 2× Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9 turboshaft, 1,662 kW (2,230 shp) each

- 2× General Electric T700-T6E turboshafts, 1,577 kW (2,115 shp) each

[color=red][b] تجهیزات ناوبری :[/b][/color]

Two inertial nav units with embedded GPS -
- One radar altimeter
- One doppler velocity sensor
- Two air data systems and one ADF and two multi-mode receivers (VOR, ILS, DME)

[color=red][b]بالگردهای مشابه :[/b][/color]

- AgustaWestland AW101

- Mil Mi-17

- Mil Mi-38

- CH-148 Cyclone

- Eurocopter EC 725

- Eurocopter AS332 Super Puma

- Sikorsky MH-60R Seahawk

[color=red][b] ویژگیهای خاص :[/b][/color]

- پرواز در چهار جهت با استفاده از سیستم پیشرفته fly-by-wire

- کابین تمام دیجیتال با نمایشگرهای چندکاره (multi-function)

- رمپ عقب برقی

- واحد قدرت کمکی (APU)

- روتورها و دم تاشو

- هشدار دهنده های اتوماتیک نزدیک شدن به زمین

- سیستم ذخیره صدای داخل کابین و اطلاعات پروازی

- رادار هواشناسی

- نمایشگر بر روی هلمت خلبان

[color=red][b]سایر تصاویر :[/b][/color]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_AA2003_Nh90war.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_nh90~0.jpg[/img] [/align]


[align=center][color=darkblue]تصاوير تحويل يك فروند NH90 توسط Antonov 124 [/color][/align]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_IMG_0160-600x400.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_IMG_0166-600x400.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_IMG_0178-600x400.jpg[/img][/align]

[b]تهیه و تنظیم : hamed_713[/b]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه داش حامد !! بسیار مطلب خوب و مفیدی بود!

چه تسلیحاتی حمل می کنه؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون.
بالگرد خوب و پیشرفته ایه. ولی من سی هاوک رو ترجیه میدم. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر نکنم مدل تهاجمی داشته باشه فقط برای عملیات ویزه و ترابری باید باشه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قبلاً يه مقاله كامل درباره اش خوانده بودم ٬ چيز بسيار جالبيه. مداومت پروازى مناسب و تجهيزات بروز و قابليت هاى كارآمد اين پرنده رو به يك گزينه مناسب چند منظوره تبديل كرده. مصرف سوخت خوبى هم داره. خيلى هم دوست دارم يك نسخه Cargo و يك نسخه VIP براي خودم داشته باشم! :mrgreen:
در مورد تسليحات هم همون طور كه ساير بالگردهاى هم رده رو براي يك نبرد دريايى مى شه مسلح كرد٬ اين هم با دست پر به ميدون مى آد؛ هر چند كه تحت نام [i]مدل تهاجمى[/i] نباشه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر فراوان از جناب حامد عزیز بابت گرداوری این مطالب زیبا ..

طریاحی بسیار زیبا و به جد کارامد ... و میشه گفت ترکیبی از جذابیت های بهترین هلیکوپترهای روز مثل سوپر استالیون ! بلک هاوک و آگوستاوستلند ! همه توی این هلیکوپتر خلاصه شدن ...

البته قیمت خیلی این وسط مهمه و ایستایی(هاور) در اون حدودای 18 هزار پایی که ذکر و ... n پارامتر دیگه ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
hamed_713 جان ممنون از ارسال مطلب

این بالگرد می تواند در تاریکی شب پرواز کندو مجهز به سیستم کامل پیشرفته موسوم به fly-by-wire می باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][img]http://bayjournal.com.au/joomla/images/stories/aircraft/nh90%20helicopter.jpg[/img]
[color=red]NH90, با وزن 9 تن و دو موتور و توانائيهاي چند منظوره. ساخته شده توسط
European consortium NH Industries[/color][/align]

Paul Lucas (معاون نخست وزير استراليا)، به عنوان نخستين شهروند (غير نظامي) استراليائي با يك فروند NH90 NFH/ NATO Frigate Helicopter به پرواز درآمد. صنايع هوا-فضاي استراليا قصد دارد تا NH90 را براي نيروي دريائي سلطنتي استراليا در Brisbane توليد نمايد. مقامات استراليائي از ايجاد شغل هاي جديد و فرصتهاي سرمايه گذاري جديدي كه به توسط راه اندازي خط توليد NH90 ايجاد خواهد شد خرسندند و اين معامله را براي خود پرسود ميدانند. هم اكنون بيش از 110 فروند NH90 NFH در نيروي دريائي 5 كشور جهان مورد استفاده قرار ميگيرد.

[color=darkblue][b]Sunday, 24 January 2010 - BayJournal
شهريار از سنترال كلابز[/b][/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به گزارش رویتر نروژ اعلام کرد که هلیکوپتر های نظامی NH90  را که از کنسرسیوم NHIndustries سفارش داده است، بازمی گرداند، زیرا یا قابل اعتماد نیستند یا با تاخیر تحویل داده شده اند.

 

اسلو همچنین اعلام کرد که به دنبال شیوه ای برای بازگرداندن 5 میلیارد کرون (برابر 523 میلون دلار) بعلاوه بهره و سایر هزینه ها از NHInustries است که در مالکیت ایرباس (AIR.PA)، لئوناردو ایتالیا (LDOF.MI) و فوکر آئرواستراچرز هلند است.

 

بیورن آریلد گرام، وزیر دفاع در یک کنفرانس خبری گفت: مهم نیست که تکنسین‌های ما چند ساعت کار می‌کنند و تعداد قطعاتی که ما سفارش می‌دهیم، هرگز NH90 را قادر نمی‌سازد تا نیازهای نیروهای مسلح نروژ را برآورده کند. (اشاره به غیرقابل اعتماد بودن پرنده ها) وی افزود قرارداد اصلی در سال 2001 برای دریافت 14 هلیکوپتر بسته شد در حالی که نروژ تا امروز تنها 8 فروند دریافت نموده است

 

بن پایه

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.