karkas

تاپیک جامع بررسی ماهواره برهای غیرنظامی ایران

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

کسی از زمان پرتاب ماهواره امید خبری دارد؟ دکتر احمدی نژاد در ترکیه قول دادند که در هفته ای که گذشت ماهواره امید با ماهواره بر ایرانی در مدار قرار خواهد گرفت، اما هنوز هیچ خبری نشده :rose: . شاید خدای ناکرده این همان پرتاب بود که به گفته امریکاییها شکست خورد! peace_sign

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امروز اخبار گفت که یه راکت امریکایی پرتاب شده به فضا از یک جزیره واقع در اقیانوس منفجر شده.شاید اینها مال خودشونو با مال ما اشتباه گرفته باشند!! peace_sign

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين صحبت رو رييس جمهور در بين مردم اراك اعلام كرد: مرحله اول موشك ماهواره بر ميتواند مرحله دوم را تا ارتفاع 250 كيلومتري برساند مرحله دوم ميتواند ماهواره را به سرعت 8000 متر بر ثانيه برساند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کسی از زمان پرتاب ماهواره امید خبری دارد؟ دکتر احمدی نژاد در ترکیه قول دادند که در هفته ای که گذشت ماهواره امید با ماهواره بر ایرانی در مدار قرار خواهد گرفت، اما هنوز هیچ خبری نشده :rose: . شاید خدای ناکرده این همان پرتاب بود که به گفته امریکاییها شکست خورد! peace_sign

واقعا خنده داره اگر آزمایش موفقیت آمیز نبود اصلا خبرش اعلام نمی شد میدونید چند آزمایش ناموفق انجام شده تا به نتیجه رسیده؟
با پرتاب ماهواره امید در روزهای آینده همه این شایعه ها تموم میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رييس سازمان فضايي ايران گفته ماهواره اميد طي 12 ماه اينده پرتاب ميشه و فكر نميكنم طي چند روز اينده پرتاب بشه احتمالا منظور رييس جمهور همين ماهواره بر بود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بالاخره این مسئول آمریکایی هم نگفتن اسمشون چیه شاید اسراییلی ها یه جایزه ای بهشون میدادن!! :lol: حداقل یه وزیر آمریکایی این رو تایید می کرد شاید به مسئله مشکوک میشدیم.
در مورد این که پرتاب فقط مربوط به ماهواره بر بوده رییس جمهور این متن رو قبل از پرتاب قرائت کرند:[align=center]
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر و اجعلنا من خیر انصاره و عوانه و مستشهدین بین یدیه
لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم
با نم خدای متعال و در سایه الطاف حضرت بقیةالله الاعظم امام زمان(عج) و با گرامیداشت یاد و خاطره امام بزرگوار و شهدا وایثارگران گرانقدر انقلاب اسلامی اجازه پرتاب ماهواره بر سفیر امید را صادر می نمایم.
یا مهدی ادرکنا[/align]
این هم ویدئو:
SAFIR-e-OMID
و این هم تعدادی عکس مربوط به ماهواره بر سفیر امید:[align=center]
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
[/align]
آواتار خودم هم که آرم پروژه سفیر امید هست!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سفیر نام ماهواره بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است که ساخت آن از ده سال پیش یعنی حدود سال 1375 شروع شد.مرکز انجام این پروژه صنایع شهید همّت است که بخش مهمّی از پروژه موشکی کشو را یر عهده دارد.

این موشک درارای قسمت های مختلفی است که به آن ها پرداخته می شود.
این موشک یک ماهواره بر سبک است که می تواند ماهواره های سبک را در مدار پایین (LEO )قرار دهد.این ماهواره بر طولی حدود 22 متر و قطری برابر 1.52 متر است و وزنی بیش از 26 تن دارد.موشک سفیر موشکی 3 مرحله ای (مرحله 1و2 سوخت مایع و مرحله سوم سوخت جامد که ماهواره را در مدار به حرکت در می آورد) است.البته موشک سفیر امید که 26 مرداد ماه 1387 پرتاب شد به دلیل عدم وجود ماهواره،فاقد مرحله سوم بود.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Iran-Safir-satellite-carrier1%7E0.jpg[/img]


مرحله اوّل:
این بخش موشک که بر اساس موشک شهاب-3 ساخته شده است به احتمال زیاد از سوخت مایع RP-1 ( Rocket Propellant-1 ) و اکسید کننده اکسیژن مایع یا نیتریک اسید استفاده می کند.RP-1 سوختی است که از پالایش کروسن (Kerosene ) به دست می آید که هم برای موتور جت و هم موتور موشک استفاده می شود که نوع خالص تر آن برای ماهواره بر ها استفاده می شود.(دکتر حسینی:«از منظر اهمّیّت و ارزش کارخانه تولید سوخت ماهواره بر،این تأسیسات به جهت پیچیدگی با یک واحد پتروشیمی پیشرفته برابری می کند.» البته این کارشناس هوافضا همین طور به این نکات هم اشاره کرده است:«نخستین بار در کشور،موتور این ماهواره بر در محفظه ی خلأ آزمایش شد و صحه گذاری بر موفقیت قبل از پرتاب صحه گذاری شد»،وی با اشاره به این که از منظر سوخت سفیر با موشک های قبلی متفاوت است، افزود:«نوع سوختی که موتور های این ماهواره بر استفاده می کنند از انواعی است که در داخل کشور طراحی و تولید شده است.برای عملیاتی کردن این سیستم،مجبور بودیم که کارخانه سوخت این ماهواره بر را در داخل کشور طراحی کنیم.برای رسیدن به این ماهواره بر،ما توانستیم به صورت همزمان تمام زیر مجموعه های این سیستم را طراحی و به تولید انبوه برسانیم.» که با توجه به این نکات استفاده سوختی غیر از RP-1 نیز چندان دور از نظر نیست.)

این مرحله از موشک برای هدایت از دو روش استفاده می نماید:
1-استفاده از بالچه
2-استفاده از تیغه های هدایت پس سوز (Jet Vanes)
که در عکس زیر بالچه ها با اعداد رومی مشخص شده اند و مورد 1 محل قرار گیری تیغه ها که به احتمال زیاد از جنس گرافیت است.(البته احتمال وجود تیغه های مولیبدنی نیز وجود دارد. )قسمت های قرمز رنگ هم که با شماره2 مشخص شده اند،محل قرارگیری موشک روی پرتابگر است.



[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_2008_8_17_img633545978555000000%7E0.JPG[/img]

دریچه قرمزرنگی که روی عکس با شماره 3 مشخص شده است محل خروج گاز استفاده شده در توربو پمپ است که بعضی مواقع اگزوز نامیده می شود.نحوه ی کار این قسمت در تصویر زیر مشخص است:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/U%7E0.JPG[/img]


در توربو پمپ مقدار کمی از گاز تولید شده در محفظه احتراق باعث چرخش توربین موجود در توربو پمپ می شود و این چرخش به پمپ سوخت و اکسید کننده منتقل می شود و باعث ورود سوخت به محفظه احتراق میشود.

در عکس زیر موارد مشخص شده عبارتند از:
1-محفظه احتراق
2-لوله ورود سوخت یا اکسید کننده
3-توربین توربوپمپ
4-اگزوز توربوپمپ


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/_35eaf65b%7E0%7E0.jpg[/img]


و این عکس هم به بخش ها دیگری از موتور موشک اشاره می کند:
1- توربوپمپ
2-لوله ورود سوخت
3-محفظه احتراق
4-خروجی اصلی موتور
5-خروجی گاز توربوپمپ


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Safir_tv%7E0.JPG[/img]


مرحله دوم: مرحله دوم این موشک از دو موتور سوخت مایع استفاده می کند.هدایت این بخش موشک به اصطلاح به صورت Gimbaled Thrust است که با تغییر زاویه دهانه خروجی موتور جهت بردار نیرو نیز تغییر می کند و می توان به این وسیله جهت حرکت موشک را تغییر داد.نحوه عمل این روش در تصویر زیر قابل مشاهده است.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Gimbaled_Thrust%7E1.gif[/img]


این بخش موشک هم از یک توربوپمپ بهره می برد که اگزوز آن میان دو موتور قرار گرفته است.اجزای این موتور در عکس زیر مشخص شده است:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/_63320f96%7E0%7E0.jpg[/img]


-خروجی گاز توربوپمپ(اگزوز)
2-جک های هیدرولیکی برای تغییر زاویه رانش

بخش هدایت کننده مرحله دوم این موشک در جلوی این موشک قرار گرفته است و کابل های انتقال اطلاعات از بخش جلویی به موتور کشیده شده است:


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_SAFIR-24%7E0.jpg[/img]


و2-محل ورود سوخت
3-محل اتصال دو بخش محفظه ی ماهواره
4-کابل های انتقال اطلاعات
مرحله سوم و محفظه ی ماهواره:
این بخش که مرحله پایانی موشک شمرده می شود از یه موتور سوخت جامد و محفظه حمل ماهواره تشکیل شده است.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_C1%7E0%7E0.jpg[/img]


-محل اتصال دو بخش و بست های کمکی
2-طرح موشک روی لانچر
پرتابگر:
این موشک برای پرتاب از یک پرتابگر موشک شهاب-3 و یک نگهدارنده ثابت استفاده می کند.طرز کار این سیستم به این صورت است که ابتدا موشک مونتاژ شده و در کارگاه مونتاژ بر پرتابگر سوار شده و تا سکوی پرتاب حمل می شود.در این مرحله موشک به صورت قائم قرار می گیرد و توسط سکوی پرتاب نگاه داشته می شود.سپس سوختگیری شروع می شود و پس از اتمام سوخت گیری و در لحظه ی پرتاب سکوی پرتاب از موشک جدا می شود.موتور موشک کار خود را شروع میکند و به حرکت در می آید.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_2008_8_17_img633546047758906250%7E0%7E0.jpg[/img]


1- اتومبیل سوخت گیری
2-لانچر موشک

منبع:
http://www.air-mag.blogsky.com/page/3/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]سلام امیرجان
راستش فکر میکنم مشابه این تاپیک قبلا وجود داشت و بحث زیادی هم شد...
موفق باشی :lol:
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خبرهای خوش از ماهواره های ایرانی

یکشنبه 10 بهمن 1389

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد پروژه های این وزارتخانه در قالب ماهواره بر سفیر، ماهواره های ایرانی رصد و فجر ، کاوشگر چهار و ایستگاه زمینی فرماندهی و کنترل امنیت فضایی در آستانه و یا آماده بهره برداری شده اند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز آزمایشگاههای سازه و سیستم های فضایی در خاورمیانه که با حضور رییس جمهوری و درآستانه دهه مبارک فجر و 14 بهمن روز فناوری فضایی صورت گرفت افزود: ماهواره فجر به عنوان اولین ماهواره با ماموریت مانورمداری کشور با قابلیت تغییر مدار 300 تا 450 کیلومتر بیضوی به مدار 450 کیلومتر دایره ای است که سبب افزایش طول عمر ماهواره به یک و نیم سال است.

وی از ماهواره رصد نیز به عنوان اولین ماهواره تصویربرداری کشور با قابلیت تصویربرداری با تفکیک‌پذیری بهتر از 200 متر یاد کرد و درباره 'ماهواره بر سفیر 1-ب ' نیز اظهار داشت:‌ تراست موتور این ماهواره بر ایرانی از 32 به 37 (افزایش در حدود 50 درصدی در وزن و 25 درصدی در ارتفاع‌) با قابلیت حمل ماهواره تا وزن 50 کیلوگرم در مدار بیضوی 300-450 کیلومتری افزایش یافته است.

وزیر دفاع در ادامه از بهینه سازی 'ماهواره بر سفیر 1 -آ ' به منظور پرتاب ماهواره رصد خبر داد که در این فرایند بهینه‌سازی موتور ترمزی مرحله دوم، سیستم جداسازی ماهواره، سنسورها و سیستم تله‌‌متری، تجهیزات زمینی و هدایت و کنترل و پایگاه پرتاب) با افزایش ارتفاع حضیض مداری از 250 کیلومتر به 275 کیلومتر صورت گرفته است.

به گفته وی، کاوشگر چهار از دیگر پروژه های آماده بهره برداری وزارت دفاع است که توانایی حمل مجموعه آزمایشگاه فضایی با محموله زیستی و ارتفاع بیش از 120 کیلومتر با همکاری پژوهشگاه هوافضا را دارد.

سردار وحیدی درباره ماموریتهای ایستگاه زمینی ثابت نیز اظهار داشت: این ایستگاه برای دریافت تصاویر از ماهواره‌های سنجش از دور با قطر آنتن 6 متر ، شبکه فرماندهی و کنترل امنیت فضایی ، مرکز آزمایش موتور ماهواره بر تا تراست 150 تن ، سامانه جامع بهره‌برداری از اطلاعات فضایی کاربرد دارد.

وی همچنین از شروع ساخت فاز اول پایگاه مراقبت فضایی کشور خبر داد و گفت: ‌این پایگاه به سامانه ردیابی و شناسایی سیگنالی و سامانه ردیابی راداری آرایه فضایی مجهز خواهد بود.


** مشخصات بزرگترین مرکز آزمایشگا‌های سازه و سیستم‌های فضایی ایران در خاورمیانه

وزیر دفاع در ادامه اظهار داشت: طراحی و ساخت مرکز آزمایشگا‌های سازه و سیستم‌های فضایی در ادامه گام بلند و محکمی بود که متخصصان زبده و کارآمد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در 14 بهمن ماه 1387 برداشتند و با قراردادن ماهواره بومی سفیر در مدار زمین، آرزوی دیرینه ملت سلحشور و انقلابی یاران را در دستیابی به فضا تحقق بخشیدند و چشم جهانیان را خیره و تحسین دوستان و حتی دشمنان را برانگیختند.
وی افزود: در آستانه دهه مبارک فجر و سالروز ورود تاریخی و دوران‌ساز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، فرزندان معنوی آن حضرت و خلف شایسته ایشان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) با تأسی به آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) و همت مضاعف و کار مضاعف عرصه دیگری از خودباوری و اقتدار علمی و ملی را به منصه ظهور رساندند.
سردار وحیدی گفت: این مرکز مهم و استراتژیک که به دست ریاست محترم جمهور افتتاح شد، نشانه دیگری از عزم و اراده نخبگان، دانشمندان و جوانان این مرز و بوم است که در سایه سار انقلاب شکوهمند اسلامی به خودباوری رسیده و در مسیر رشد و پیشرفت و تعالی کشور از هر مانع و سدی عبور می‌کند.

وزیر دفاع افزود: کلیه مراحل طراحی و ساخت مرکز آزمایشگاه‌های سازه و سامانه‌های فضایی توسط متخصصان اقتدار آفرین وزارت دفاع انجام شده است.

وی گفت:‌این مرکز با هدف تقویت زیرساخت‌های صنایع فضایی جمهوری اسلامی ایران با سه محور تامین نیازها و تجهیزات تست، تربیت نیروی انسانی خبره و مشارکت و نقش‌آفرینی در پروژه‌های فضایی در قالب ده آزمایشگاه مجهز به تجهیزات موردنیاز و نیروی انسانی خبره به عنوان یک مرکز منحصر به فرد در سطح منطقه (در بخش‌هایی نیز دارای قابلیت‌های با کلاس جهانی) و یکی از ابزارهای توانمند صنعت فضایی کشور آماده خدمت‌رسانی به دانشمندان فضایی کشور است.
وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه‌ها در علوم مهندسی جایگاه ویژه‌ای دارند و امکان توسعه تحقیقات بدون در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مناسب میسر نیست. بطور خاص در سامانه‌های فضایی نقش آزمایشگاه‌ها بدلیل پیچیدگی موضوع، بالا بودن سطح نیازها و ماموریت‌ها، بالا بودن قابلیت اطمینان، وجود ناشناخته‌ها و عدم قطعیت‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند و از این روست که تمامی مراکز معتبر فضایی جهان مجهز به آزمایشگاه‌های پیشرفته‌اند.

وزیر دفاع همچنین گفت: سازه نیز یکی از بخش‌های اصلی یک سامانه حامل ماهواره است که علاوه بر ساختار و الزامات خاص ماموریت خود، لازم است قیود و الزامات تحمیلی از دیگر بخش‌های سامانه حامل را جوابگو باشد.

وی ادامه داد: سازه حامل ماهواره از لحظه آماده‌سازی در کارخانه و حمل و نقل‌های زمینی تا رسیدن به نقطه تزریق ماهواره در مدار با بارها و محیط‌های گوناگونی مانند بارهای استاتیکی و شبه استاتیکی، بارهای حرارتی، بارهای شوک، ارتعاش و اکوستیکی مواجه است که بایستی تحمل آنها با قابلیت اطمینان بسیار بالا را داشته باشد.

سردار وحیدی اظهار داشت: در مسیر طراحی، توسعه و ساخت سازه سامانه آزمایشگا‌های متعدد سازه مورد نیاز است که بدون وجود آنها، طراحی بهینه و مطمئن سازه حصور قابلیت اطمینان مناسب در محصول، غیر ممکن است.

وی افزود: آزمون‌های سازه‌ای دارای تنوع بسیاری است که می‌توان به صورت ساده می‌توان آنها را به سه بخش دسته‌بندی کرد: الف) بررسی و ارزیابی صحت عملکرد بخش‌ها و مکانیزم‌های مختلف ب) آزمون‌های بارگذاری جهت ارزیابی سطح تحمل و تخریب و نیز یافتن مودهای تخریب یک بخش سازه‌ای تحت بارگذاری‌های مختلف ج) آزمون‌های شناسایی و تعیین مدل رفتار سازه
وی ادامه داد: پس از انجام این آزمون‌ها، آزمون‌های متعدد دیگری تحت عنوان آزمون‌های تاییدی، اجرا می‌گردند تا محصولات نهایی تائید شوند.
بنا بر این گزارش، در این مراسم آزمایشگاه بارگذاری و استحکام استاتیکی سازه با قابلیت تست استحکام محصول از سطح قطعات تا زیر سامانه و بارگذاری محوری، ممان خمشی، نیروی متمرکز و همچنین آزمایشگاه بارگذاری و استحکام حرارتی سازه با قابلیت تست و استخراج پارامترهای حرارتی محصول و انتقال حرارت در سطوح مختلف قطعات تا زیر سامانه و انجام تست‌های حرارتی برای سازه‌های تا قطر سه متر و اندازه‌گیری دمای نقطه‌ای و کانتوری، شار حرارتی، کرنش، جابجایی و نیرو با حضور رییس جمهوری افتتاح شد.

آزمایشگاه مودال و تلاطم با قابلیت استخراج مشخصات مودال شامل فرکانس‌های طبیعی، شکل مودها، ضرایب میرایی و انجام تست مودال بر روی ماهواره‌ برهایی تا قطر 4 متر و حداکثر وزن 200 تن، آزمایشگاه‌های بارگذاری ارتعاشی و خستگی سازه با قابلیت انجام انواع تست‌های ارتعاشی در راستاهای مختلف و اندازه‌گیری ارتعاشات در رنج‌های موردنظر ، آزمایشگاه شوک و پیروشوک با قابلیت تعیین میزان شوک وارد بر سازه‌ها و اجزاء الکترونیکی و اثرات مخبر آنها و اعمال شوک سینوسی، نیم سینوسی، دندانه اره‌ای و ذوزنقه‌ای و اندازه‌گیری شوک انفجاری در محیط‌های پیروتکنیک و آزمایشگاه خواص جرمی با قابلیت استخراج جرم، مختصات مرکز جرم و ماتریس ممان اینرسی سازه برای زیر مجموعه‌های ماهواره و ماهواره بر و همچنین مجموعه کامل ماهواره و ماهواره بر از دیگر آزمایشگاههایی بود که روز جاری به بهره برداری رسید.

در این مراسم همچنین فعالیت آزمایشگاه جداسازی مراحل ماهواره‌بر، ماهواره و پوشش ماهواره با قابلیت شبیه‌سازی فرآیند جدایش مراحل ماهواره‌بر، ماهواره و پوشش ماهواره و اندازه‌گیری و تحمیل پارامترهای خروجی مانند میزان پیرو شوک ناشی از انفجار، دینامیک صلب و زیر المان‌های جدایش و نیز آزمایشگاه داده‌برداری میدانی با قابلیت داده برداری از کلیه مراحل آزمایش با استفاده از تجهیزات داده‌برداری شامل سیستم اخذ داده، سیستم ثبات حالت گذرا و انواع اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی و میدانی به بهره برداری رسید.

این گزارش می افزاید: آزمایشگاه‌های اشاره شده با توجه به ماموریت‌های فعلی و آینده نزدیک طراحی و ساخته شده‌اند ولی برای انجام ماموریت‌‌های آینده مانند ماهواره‌برهای با قابلیت حمل چند ماهواره و یا ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر در مدارهای LEO و حمل ماهواره به مدار GEO و نیز ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر نیاز به توسعه و بروزرسانی قابلیت‌های آن وجود دارد که این مهم تنها با ادامه حمایت‌های دولت خدمتگزار همانند سنوات گذشته میسر می‌شود

[url=http://www.air-mag.blogsky.com/]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اولین ماهواره بر ایرانی سفیر امید نام دارد که در نخستین آزمایش عملی سامانه های پرتاب فضایی ایران و پس از راکت های کاوشگر، بکارگرفته شد
[img]http://uploadtak.com/images/x5y7cg3k6n8pjhldu1g_thumb.jpg[/img]
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سفیر در این پرتاب، ماهواره ای حمل نمی کرد و برای اطمینان از صحت عملکرد سامانه های مختلف، مورد استفاده قرار گرفت. البته اغلب رسانه های خارجی با قرار دادن شباهت سفیر و موشک های بالستیک کشور در کانون توجه، این پرتاب را جدی تلقی ننمودند.
[img]http://uploadtak.com/images/46r2kyb7i6navmn7ic8_thumb.jpg[/img]
اما بعد از حدود 8 ماه از این آزمایش، ماهواره بر سفیر امید که حامل ماهواره ملی امید بود، به فضا پرتاب شد و با موفقیت محموله خود را مدار قرار داد.
پس از تأیید قرارگیری ماهواره توسط مراجع بین المللی، قدرت فضایی ایران بر جهانیان اثبات گردید.
برای آشنایی بیشتر با رکن اصلی این قدرت فضایی، یعنی ماهواره بر، لازم است به مشخصات فنی آنها اشاره شود. با توجه به اطلاعات اعلام شده، موشک سفیر، دارای طول کل22 متر، قطر 1.25 متر، وزن کل 26.5 تن، نیروی رانش(تراست) مرحله ی اول 32 تن-نیرو و مرحله ی دوم 3.4 تن-نیرو، زمان کارکرد مرحله ی اول 150 ثانیه، مرحله ی دوم 315 ثانیه، جرم محموله 27 کیلوگرم، ارتفاع حضیض 250 و ارتفاع اوج 400 کیلومتر و شیب مداری 55 درجه بود.
بر اساس همین اطلاعات، ماهواره بر سفیر امید یا سفیر2، از نظر مشخصات با سفیر، تقریباً یکسان می باشد بجز زمان کارکرد مراحل که اندکی کاهش یافته بطوریکه مرحله اول 149.5 ثانیه و مرحله دوم، 312.5 ثانیه کارمی کند و توان قرار دادن یک میکروماهواره ی 27 ک.گ. را در ارتفاع 250 ک.م. دارد.
این تفاوت شاید بسیار جزئی به نظر برسد اما در واقع نشان دهنده ظرافت کار طراحی، آزمایش و بهینه سازی ماهواره برهای ایرانی است.
نکته ای که شما علاقمندان به موفقیت های فضایی کشور را به آن توجه می دهیم، دو مرحله ای بودن سفیر امید2 است. قرار دادن ماهواره ای در مدار پایین تنها با استفاده از ماهواره بر دو مرحله ای، عملاً یک جهش فناورانه بزرگ برای صنعت فضایی کشور تلقی می شود. در واقع تأمین انرژی فراوان مورد نیاز برای حرکت در خلاف جهت جاذبه زمین، تنها با دو مرحله پیشران ، آنقدر اهمیت دارد که تحلیل گران مراکز معتبر خارجی، از همان ابتدا به آن پرداختند زیرا به این معنی است که ایران موفق شده در شرایط تحریم کامل، پیشرانه های راکتی پرقدرتی طراحی نموده و بسازد و در موشک های ماهواره بر خو بکار ببرد. چند مرحله ای بودن ماهواره برها، از بابت فناوری مورد نیاز جهت سامانه های جدایش مراحل نیز مهم است زیرا در صورت عدم اجرای فرایند جدایش و حتی اجرای غیر صحیح آن، به معنی شکست کل مأموریت خواهد بود.
[img]http://uploadtak.com/images/hv2tq6yihmw25av4a4p_thumb.jpg[/img]

با رها کردن بخشی از پیشران که سوخت آن به اتمام رسید، ماهواره بر،‌ بسیار سبکتر می شود و در لایه های بالایی جو، بیشتر حرکت کرده و توانایی دستیابی به بیشینه ارتفاع بهتری را خواهد داشت که به معنی عمر بیشتر ماهواره در مدار و مدت زمان پوشش دهی بیشتر هم هست.
جالب است بدانید، بیشترین سرعت نهایی ماهواره بر سفیر در پایان پرواز و تزریق ماهواره امید در مدار، به حدود 28000 کیلومتر بر ساعت می رسد. موتورهای مرحله اول و دوم ماهواره بر سفیرامید، از نوع سوخت مایع هستند. در مرحله اول، موتور یکی از بالاترین شاخص های انرژی زایی را در میان پیشرانه های هم رده خود در دنیا دارا است. موتور مرحله دوم از سوخت پرانرژی تری استفاده می کند که لزوم کم بودن وزن مجموعه، در مرحله دوم را برآورده می کند. لازم به ذکر است که موتور مرحله دوم، یک موتور کنترلی نیز هست یعنی می تواند جهت جریان خروجی خود را تغییر داده و در هنگام کار، در زوایای متفاوت مورد نیاز قرار بگیرد تا ماهواره بر با دقت بسیار بالایی در جهت و راستای لازم برای قرار دادن ماهواره در مدار تعیین شده حرکت نماید.
پس از موفقیت چشمگیر ماهواره بر سفیر امید و دقت بالای آن در قرار دادن ماهواره امید در مدار مورد نظر که باعث افزایش طول عمر آن نیز گردید، این مجموعه به عنوان پایه ای برای خانواده ماهواره برهای ایرانی مورد تأیید قرار گرفت به طوری که انواع بهینه سازی شده آن برای حمل ماهواره های سنگین تر به ارتفاعات بالاتر، ساخته شده اند.
ماهواره بر سفیر1 مدل آ، جهت قرار دادن ماهواره بومی رصد1، آماده شده است. این مدل از ماهواره بر سفیر با بهینه سازی موتور ترمزی مرحله دوم، سامانه جدایش ماهواره، حسگرها و سامانه دورسنجی، تجهیزات زمینی و سامانه های هدایت و کنترل و پایگاه پرتاب، با افزایش ارتفاع حضیض مداری از 250 کیلومتر به 275 کیلومتر، ماهواره رصد به عنوان اولین ماهواره تصویربرداری بومی ایران، که قابلیت عکسبرداری با تفکیک بهتر از 200 متر را دارد را به فضا خواهد برد.
[img]http://uploadtak.com/images/sqkm2067g72cv0c0e4c9_thumb.jpg[/img]
همچنین، ماهواره بر سفیر1 مدل ب، با افزایش رانش پیشران مرحله اول از 32 به 37 تن-نیرو، افزایش 50 درصدی در وزن(جرم) و 25 درصدی در طول، که به معنی جرم حدود 39 تا 40 تن و طول حدود 27.5 متر با قابلیت حمل ماهواره هایی تا جرم 50 کیلوگرم در مدار بیضوی 300 تا 450 کیلومتری را پیدا کرده است.
بهینه سازی سامانه ای که توانمندی آن در عمل به اثبات رسیده و استفاده از فناوری های موجود در آن برای ساخت نمونه های دیگر، گامی منطقی و بسیار صرفه جویانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر می باشد که افزایش سرعت پیشرفت در آن، از شیرین ترین نتایجی است که بدست خواهد آمد. شرکت های معتبر خارجی در صنایع مختلف،‌با استفاده از همین رویکرد، به بزرگان صنعت خود تبدیل شده اند که از جمله آنها شرکت تویوتا در خودروسازی و شرکت اسپیس-ایکس در عرصه فضا و پرتاب ماهواره است. تویوتا، با استفاده از پلت فرم خودروهای موجود، زمان حدود 24 ماهه طراحی و ساخت یک خودرو جدید را به حدود 18 ماه کاهش داده و حتی پلتفرم خودروهای سواری را در خودروهای به اصطلاح شاسی بلند(SUV) با حدود 80 درصد مشابهت مورد استفاده قرار می دهد. اسپیس-ایکس نیز به عنوان یک شرکت خصوصی، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقیب جدی برای شرکت های باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبدیل شود. این شرکت بر اساس ماهواره بر فالکون خود، چندین مدل با توانمندی های بسیار متفاوت را توسعه داده و از نظر قیمت تمام شده نیز فضای رقابت را سخت تر نموده است به طوریکه موفق به دریافت سفارش پرتاب محموله های فضایی از سازمان فضایی آمریکا، ناسا شده است.
دانشمندان زیرک و توانمند صنعت فضایی ایران نیز این رویکرد هوشمندانه و صرفه جویانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهینه سازی نمونه موجود که ذکر شد، اقدام به طراحی ماهواره برهای بزرگتر و سنگین تر برای رسیدن به ارتفاعات بسیار بالاتر با استفاده از بخش های نمونه های موجود نموده اند.
اولین محصول معرفی شده حاصل این روش، ماهواره بر سیمرغ است که در بهمن ماه سال گذشته رو نمایی شد.
سیمرغ، ماهواره‌بری چند مرحله ای است که در راستای دستیابی به بخشی از اهداف برنامه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و با بهرگیری از پیشران سوخت مایع می تواند ماهواره هایی در رده جرمی سنگین تر و با حداکثر وزن 100 کیلوگرم را درمدار حدود 500 کیلومتری و زاویه میل مداری 55 درجه قرار دهد و همچنین قادر به تزریق ماهواره هایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمینLEO)) می باشد. این ماهواره بر در واقع گام نخست ایران برای انتقال ماهواره ها در مدار برگشت ناپذیر بیش از 1000 کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بسیار بالاتر برای ماهواره ها، زمان پوشش دهی بر کشور را نیز به نحو چشمگیری می افزاید. البته به گفته مسئولان، ماهواره بر سیمرغ در آینده نزدیک حتی به توان انتقال ماهواره هایی با جرم 700 کیلوگرم به مدار 1000 کیلومتری دست خواهد یافت.
[img]http://uploadtak.com/images/5eyin8oag8se8y1ann_thumb.jpg[/img]
اکنون ماهواره بر سیمرغ به توان سرعتی ای برابر با 7500 متر در ثانیه رسیده و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین که برابر 11.2 کیلومتر در ثانیه و توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا است.
محاسبات نشان می دهد که نزدیک به 144 تن نیروی رانش برای قرار دادن یک ماهواره 100 کیلوگرمی در ارتفاع 500 کیلومتری مورد نیاز است. طراحی و ساخت و توسعه موتوری با این قدرت بنا بر استانداردهای بین المللی کمتر از 6 سال طول نمی کشد. اما ماهواره ها منتظر رسیدن به مدار هستند و کشورهای فضایی پرتاب کننده نیز از پرتاب آنها طفره می روند
[img]http://uploadtak.com/images/zqly9kvg2fbk8dh7u11c_thumb.jpg[/img]
از اینرو برای رسیدن به این مقدار رانش، 4 موتور بهینه شده مورد استفاده در مرحله اول سفیر، که هرکدام ازآنها رانشی تقریباً به اندازه 32 تن-نیرو دارند، کلاستر شده اند یعنی برای رسیدن به قدرت های بالاتر کنار هم قرار گرفته اند و در مجموع حدود 128 تن-نیرو را ارائه می دهند.
سیمرغ 87 تنی باید بتواند در هنگام پرواز زاویه مناسب را بگیرد برای این منظور 4 موتور یا به عبارت دقیقتر محفظه کنترلی دیگر نیز در محله اول سیمرغ حضور خواهند داشت که نزدیک به 15 تن-نیرو ایجاد می نماید.

[img]http://uploadtak.com/images/tshgywlj4rtfql81e6ym_thumb.jpg[/img]


بدین ترتیب با استفاده از پیشرانی که قبلآً بدرستی کار کرده، یکی از اصلی ترین بخش های ماهواره بر سیمرغ، آماده گردید. البته، موتورمرحله اول سیمرغ به گونه ای طراحی شده است که بتواند تمام اعضای خانواده سیمرغ را تأمین کند یعنی تمام اعضای این خانواده که قرار است در سال های آینده ماهواره های سنگین تری را در مدار قرار دهند با همین موتور کار خواهند کرد.
در پایان این سلسله گزارشها، مشخصات کلی ماهواره بر سیمرغ را ارائه می نماییم:
طول کل ماهواره بر : 25974 میلی متر
تعداد مراحل پیشران : دو مرحله
قطر مرحله اول : 2400 میلی متر
طول مرحله اول : 17816 میلی متر
رانش مرحله اول : 142 تن
قطر مرحله دوم : 150میلی متر
طول مرحله دوم : 8158 میلی متر
رانش مرحله ی دوم : 7.2 تن
[img]http://uploadtak.com/images/n78v2um79cq6ket7d844_thumb.jpg[/img]

نظر یادتون نره

icon_eek icon_question *
[url=http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=28273]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مروری بر برنامه های فضایی ایران/6

[b]معرفی ماهواره برهای ایرانی + تصاویر
[/b]
اولین ماهواره بر ایرانی سفیر امید نام دارد که در نخستین آزمایش عملی سامانه های پرتاب فضایی ایران و پس از راکت های کاوشگر، بکارگرفته شد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سفیر در این پرتاب، ماهواره ای حمل نمی کرد و برای اطمینان از صحت عملکرد سامانه های مختلف، مورد استفاده قرار گرفت. البته اغلب رسانه های خارجی با قرار دادن شباهت سفیر و موشک های بالستیک کشور در کانون توجه، این پرتاب را جدی تلقی ننمودند.

اما بعد از حدود 8 ماه از این آزمایش، ماهواره بر سفیر امید که حامل ماهواره ملی امید بود، به فضا پرتاب شد و با موفقیت محموله خود را مدار قرار داد.
پس از تأیید قرارگیری ماهواره توسط مراجع بین المللی، قدرت فضایی ایران بر جهانیان اثبات گردید.
برای آشنایی بیشتر با رکن اصلی این قدرت فضایی، یعنی ماهواره بر، لازم است به مشخصات فنی آنها اشاره شود. با توجه به اطلاعات اعلام شده، موشک سفیر، دارای طول کل22 متر، قطر 1.25 متر، وزن کل 26.5 تن، نیروی رانش(تراست) مرحله ی اول 32 تن-نیرو و مرحله ی دوم 3.4 تن-نیرو، زمان کارکرد مرحله ی اول 150 ثانیه، مرحله ی دوم 315 ثانیه، جرم محموله 27 کیلوگرم، ارتفاع حضیض 250 و ارتفاع اوج 400 کیلومتر و شیب مداری 55 درجه بود.
بر اساس همین اطلاعات، ماهواره بر سفیر امید یا سفیر2، از نظر مشخصات با سفیر، تقریباً یکسان می باشد بجز زمان کارکرد مراحل که اندکی کاهش یافته بطوریکه مرحله اول 149.5 ثانیه و مرحله دوم، 312.5 ثانیه کارمی کند و توان قرار دادن یک میکروماهواره ی 27 ک.گ. را در ارتفاع 250 ک.م. دارد.
این تفاوت شاید بسیار جزئی به نظر برسد اما در واقع نشان دهنده ظرافت کار طراحی، آزمایش و بهینه سازی ماهواره برهای ایرانی است.
نکته ای که شما علاقمندان به موفقیت های فضایی کشور را به آن توجه می دهیم، دو مرحله ای بودن سفیر امید2 است. قرار دادن ماهواره ای در مدار پایین تنها با استفاده از ماهواره بر دو مرحله ای، عملاً یک جهش فناورانه بزرگ برای صنعت فضایی کشور تلقی می شود. در واقع تأمین انرژی فراوان مورد نیاز برای حرکت در خلاف جهت جاذبه زمین، تنها با دو مرحله پیشران ، آنقدر اهمیت دارد که تحلیل گران مراکز معتبر خارجی، از همان ابتدا به آن پرداختند زیرا به این معنی است که ایران موفق شده در شرایط تحریم کامل، پیشرانه های راکتی پرقدرتی طراحی نموده و بسازد و در موشک های ماهواره بر خو بکار ببرد. چند مرحله ای بودن ماهواره برها، از بابت فناوری مورد نیاز جهت سامانه های جدایش مراحل نیز مهم است زیرا در صورت عدم اجرای فرایند جدایش و حتی اجرای غیر صحیح آن، به معنی شکست کل مأموریت خواهد بود.

با رها کردن بخشی از پیشران که سوخت آن به اتمام رسید، ماهواره بر،‌ بسیار سبکتر می شود و در لایه های بالایی جو، بیشتر حرکت کرده و توانایی دستیابی به بیشینه ارتفاع بهتری را خواهد داشت که به معنی عمر بیشتر ماهواره در مدار و مدت زمان پوشش دهی بیشتر هم هست.
جالب است بدانید، بیشترین سرعت نهایی ماهواره بر سفیر در پایان پرواز و تزریق ماهواره امید در مدار، به حدود 28000 کیلومتر بر ساعت می رسد. موتورهای مرحله اول و دوم ماهواره بر سفیرامید، از نوع سوخت مایع هستند. در مرحله اول، موتور یکی از بالاترین شاخص های انرژی زایی را در میان پیشرانه های هم رده خود در دنیا دارا است. موتور مرحله دوم از سوخت پرانرژی تری استفاده می کند که لزوم کم بودن وزن مجموعه، در مرحله دوم را برآورده می کند. لازم به ذکر است که موتور مرحله دوم، یک موتور کنترلی نیز هست یعنی می تواند جهت جریان خروجی خود را تغییر داده و در هنگام کار، در زوایای متفاوت مورد نیاز قرار بگیرد تا ماهواره بر با دقت بسیار بالایی در جهت و راستای لازم برای قرار دادن ماهواره در مدار تعیین شده حرکت نماید.
پس از موفقیت چشمگیر ماهواره بر سفیر امید و دقت بالای آن در قرار دادن ماهواره امید در مدار مورد نظر که باعث افزایش طول عمر آن نیز گردید، این مجموعه به عنوان پایه ای برای خانواده ماهواره برهای ایرانی مورد تأیید قرار گرفت به طوری که انواع بهینه سازی شده آن برای حمل ماهواره های سنگین تر به ارتفاعات بالاتر، ساخته شده اند.
ماهواره بر سفیر1 مدل آ، جهت قرار دادن ماهواره بومی رصد1، آماده شده است. این مدل از ماهواره بر سفیر با بهینه سازی موتور ترمزی مرحله دوم، سامانه جدایش ماهواره، حسگرها و سامانه دورسنجی، تجهیزات زمینی و سامانه های هدایت و کنترل و پایگاه پرتاب، با افزایش ارتفاع حضیض مداری از 250 کیلومتر به 275 کیلومتر، ماهواره رصد به عنوان اولین ماهواره تصویربرداری بومی ایران، که قابلیت عکسبرداری با تفکیک بهتر از 200 متر را دارد را به فضا خواهد برد.
همچنین، ماهواره بر سفیر1 مدل ب، با افزایش رانش پیشران مرحله اول از 32 به 37 تن-نیرو، افزایش 50 درصدی در وزن(جرم) و 25 درصدی در طول، که به معنی جرم حدود 39 تا 40 تن و طول حدود 27.5 متر با قابلیت حمل ماهواره هایی تا جرم 50 کیلوگرم در مدار بیضوی 300 تا 450 کیلومتری را پیدا کرده است.
بهینه سازی سامانه ای که توانمندی آن در عمل به اثبات رسیده و استفاده از فناوری های موجود در آن برای ساخت نمونه های دیگر، گامی منطقی و بسیار صرفه جویانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر می باشد که افزایش سرعت پیشرفت در آن، از شیرین ترین نتایجی است که بدست خواهد آمد. شرکت های معتبر خارجی در صنایع مختلف،‌با استفاده از همین رویکرد، به بزرگان صنعت خود تبدیل شده اند که از جمله آنها شرکت تویوتا در خودروسازی و شرکت اسپیس-ایکس در عرصه فضا و پرتاب ماهواره است. تویوتا، با استفاده از پلت فرم خودروهای موجود، زمان حدود 24 ماهه طراحی و ساخت یک خودرو جدید را به حدود 18 ماه کاهش داده و حتی پلتفرم خودروهای سواری را در خودروهای به اصطلاح شاسی بلند(SUV) با حدود 80 درصد مشابهت مورد استفاده قرار می دهد. اسپیس-ایکس نیز به عنوان یک شرکت خصوصی، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقیب جدی برای شرکت های باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبدیل شود. این شرکت بر اساس ماهواره بر فالکون خود، چندین مدل با توانمندی های بسیار متفاوت را توسعه داده و از نظر قیمت تمام شده نیز فضای رقابت را سخت تر نموده است به طوریکه موفق به دریافت سفارش پرتاب محموله های فضایی از سازمان فضایی آمریکا، ناسا شده است.
دانشمندان زیرک و توانمند صنعت فضایی ایران نیز این رویکرد هوشمندانه و صرفه جویانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهینه سازی نمونه موجود که ذکر شد، اقدام به طراحی ماهواره برهای بزرگتر و سنگین تر برای رسیدن به ارتفاعات بسیار بالاتر با استفاده از بخش های نمونه های موجود نموده اند.
اولین محصول معرفی شده حاصل این روش، ماهواره بر سیمرغ است که در بهمن ماه سال گذشته رو نمایی شد.
سیمرغ، ماهواره‌بری چند مرحله ای است که در راستای دستیابی به بخشی از اهداف برنامه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است و با بهرگیری از پیشران سوخت مایع می تواند ماهواره هایی در رده جرمی سنگین تر و با حداکثر وزن 100 کیلوگرم را درمدار حدود 500 کیلومتری و زاویه میل مداری 55 درجه قرار دهد و همچنین قادر به تزریق ماهواره هایی با جرم چند صد کیلوگرم در مدارهای نزدیک به زمینLEO)) می باشد. این ماهواره بر در واقع گام نخست ایران برای انتقال ماهواره ها در مدار برگشت ناپذیر بیش از 1000 کیلومتری از سطح زمین است که علاوه بر تأمین عمرهای بسیار بالاتر برای ماهواره ها، زمان پوشش دهی بر کشور را نیز به نحو چشمگیری می افزاید. البته به گفته مسئولان، ماهواره بر سیمرغ در آینده نزدیک حتی به توان انتقال ماهواره هایی با جرم 700 کیلوگرم به مدار 1000 کیلومتری دست خواهد یافت.

اکنون ماهواره بر سیمرغ به توان سرعتی ای برابر با 7500 متر در ثانیه رسیده و پایه مناسبی برای رسیدن به سرعت فرار از جاذبه زمین که برابر 11.2 کیلومتر در ثانیه و توان انتقال ماهواره به مدارهای بالاتر و غیر قابل برگشت در فضا است.
محاسبات نشان می دهد که نزدیک به 144 تن نیروی رانش برای قرار دادن یک ماهواره 100 کیلوگرمی در ارتفاع 500 کیلومتری مورد نیاز است. طراحی و ساخت و توسعه موتوری با این قدرت بنا بر استانداردهای بین المللی کمتر از 6 سال طول نمی کشد. اما ماهواره ها منتظر رسیدن به مدار هستند و کشورهای فضایی پرتاب کننده نیز از پرتاب آنها طفره می روند.

از اینرو برای رسیدن به این مقدار رانش، 4 موتور بهینه شده مورد استفاده در مرحله اول سفیر، که هرکدام ازآنها رانشی تقریباً به اندازه 32 تن-نیرو دارند، کلاستر شده اند یعنی برای رسیدن به قدرت های بالاتر کنار هم قرار گرفته اند و در مجموع حدود 128 تن-نیرو را ارائه می دهند.
سیمرغ 87 تنی باید بتواند در هنگام پرواز زاویه مناسب را بگیرد برای این منظور 4 موتور یا به عبارت دقیقتر محفظه کنترلی دیگر نیز در محله اول سیمرغ حضور خواهند داشت که نزدیک به 15 تن-نیرو ایجاد می نماید.

بدین ترتیب با استفاده از پیشرانی که قبلآً بدرستی کار کرده، یکی از اصلی ترین بخش های ماهواره بر سیمرغ، آماده گردید. البته، موتورمرحله اول سیمرغ به گونه ای طراحی شده است که بتواند تمام اعضای خانواده سیمرغ را تأمین کند یعنی تمام اعضای این خانواده که قرار است در سال های آینده ماهواره های سنگین تری را در مدار قرار دهند با همین موتور کار خواهند کرد.
در پایان این سلسله گزارشها، مشخصات کلی ماهواره بر سیمرغ را ارائه می نماییم:
طول کل ماهواره بر : 25974 میلی متر
تعداد مراحل پیشران : دو مرحله
قطر مرحله اول : 2400 میلی متر
طول مرحله اول : 17816 میلی متر
رانش مرحله اول : 142 تن
قطر مرحله دوم : 1500 میلی متر
طول مرحله دوم : 8158 میلی متر
رانش مرحله ی دوم : 7.2 تن

http://mashreghnews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=28273

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رییس سازمان صنایع هوافضا: ماهواره های تا وزن یك تن به فضا پرتاب می شوند
[b]سردار فرحی تصریح كرد: در فاز بعدی و در یك برنامه 3 الی 4 ساله قرار است ماهواره بر 'سفیر3' ساخته شود كه بدین ترتیب می توانیم ماهواره های تا 500 كیلوگرمی را در مدار یك هزار كیلومتری قرار دهیم.[/b]
[b]تهران - رییس سازمان صنایع هوافضا با تاكید بر توانمندی دانشمندان و متخصصان ایرانی در عرصه صنایع هوافضا گفت: در برنامه فضایی 10 ساله كشور، پرتاب ماهواره های تا وزن یك تن پیش بینی شده است.[/b]
سرتیپ پاسدار 'سید مهدی فرحی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دفاعی ایرنا افزود: امروز دانشمندان و متخصصان متعهد كشور به توانمندی طراحی و ساخت انواع ماهواره های تحقیقاتی دست یافته اند كه نمونه های آن نیز با موفقیت به فضا پرتاب شدند و در مدارهای تعیین شده قرار گرفتند.

وی تصریح كرد: در شش ماهه اول سال آینده ماهواره 'طلوع' با استفاده از ماهواره بر كاملا بومی 'سیمرغ' به فضا پرتاب می شود.

سردار فرحی خاطرنشان كرد: ما به دنبال آن هستیم كه با استفاده از ماهواره برهای بومی، ماهواره های تا وزن 100 كیلوگرمی را در مدار 500 كیلومتری قرار دهیم.

ماهواره 'طلوع'، نخستین ماهواره سنجش از راه دور ایران است كه در 14 بهمن سال 1388، روز ملی فناوری ماهواره ای با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.

این ماهواره قرار است توسط ماهواره بر 'سیمرغ' به فضا پرتاب شود و دارای فناوری هایی مانند محموله تصویربرداری، كنترل وضعیت مكانیزم ها و سلول های خورشیدی است.

ماموریت اصلی این ماهواره، تصویربرداری تك طیفی با تفكیك پذیری 50 متر، ذخیره و ارسال داده های تصویر به ایستگاه های زمینی است.

رییس سازمان صنایع هوا فضا یادآور شد: با توجه به ویژگی های تصاویر ماهواره طلوع از این ماهواره می توان در اموری چون نقشه برداری زمین در مقیاس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه های آبی و دریا، مشاهده و ارزیابی تخریب منابع طبیعی، بررسی علوم كشاورزی، جنگلی، مشاهده پوشش ابرها، پراكندگی انسانی و ارزیابی بلایای طبیعی نظیر زلزله،‌ سیل‌ و آتش سوزی بهره مند شد.

وی از مزیت های قرارگرفتن ماهواره ها در مدارهای بالا را افزایش عمر و عملكرد ماهواره ها و دقت بالای اطلاعاتی عنوان كرد.

رییس سازمان صنایع هوافضا افزود:ماهواره هایی كه درمدارهای بالا قرار می گیرند، می توانند كاربردهای مختلفی از جمله در عرصه های هواشناسی، جغرافیایی و مقابله با بلایای طبیعی داشته باشند.


** افق آینده صنایع هوافضا بسیار روشن است

سردار فرحی با بیان این كه افق آینده صنایع هوافضای كشور، افقی بسیار روشن و خوب است، گفت: اگر بتوانیم نرخ رشد توسعه ای كه در عرصه های مختلف هوایی، فضایی، هوانوردی و سایر فناوری ها كه در طی 20 سال گذشته داشته ایم را برای 20 سال آینده ترسیم كنیم، چشم انداز بسیار خوبی در هر چهار حوزه خواهیم داشت.

وی یادآور شد: عرصه های هوایی، فضایی، هوانوردی و سایر فناوری ها، می تواند گستره بسیار بزرگی را برای اشتغالزایی، جذب متخصصان و افراد نخبه در سراسر كشور به خود اختصاص دهد.

http://irna.ir/News/80011053/رییس-سازمان-صنایع-هوافضا,-ماهواره-های-تا-وزن-یك-تن-به-فضا-پرتاب-می-شوند/سياسي/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نصير گرامي، خبر خوبي است. ممنون.
البته الان "سفير2" براي بنده جاي سوال شد: زيرا سه سفير قبلي همگي از نوع 1 بودند (دوتاي اولي سفير 1-آ و سفيري كه ماهواره نويد را به مدار برد، از نوع 1-بي بودند)
شايد سفير2 همان پروژه سيمرغ باشد كه در اين صورت، ممكن است سفير3 ادامه آن باشد. شايد هم از كلاس سفير1، ولي با موتور قويتر و قطر بيشتر، شايد هم بوسترهاي سوخت جامد... و شايد هم كلا سوخت جامد :mrgreen: :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]نصير گرامي، خبر خوبي است. ممنون.
البته الان "سفير2" براي بنده جاي سوال شد: زيرا سه سفير قبلي همگي از نوع 1 بودند (دوتاي اولي سفير 1-آ و سفيري كه ماهواره نويد را به مدار برد، از نوع 1-بي بودند)
شايد سفير2 همان پروژه سيمرغ باشد كه در اين صورت، ممكن است سفير3 ادامه آن باشد. شايد هم از كلاس سفير1، ولي با موتور قويتر و قطر بيشتر، شايد هم بوسترهاي سوخت جامد... و شايد هم كلا سوخت جامد :mrgreen: :mrgreen:[/quote]


سلام

اصولا برای ماهواره بر ها سوخت مایع مناسب تره ... به علت تراست بالاتر .... اگه از سوخت جامد استفاده کنیم عملا یعنی قدرت نمایی موشکی کردیم + تهدید به حمله ی موشکی به آمریکا و اروپا ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.